بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳
مدرس دانشگاه علوم تحقیقات مطرح کرد:

قیمت های جهانی کف تاریخی خود را گذراندند

آنگونه که آمارها و تحلیل ها نشان می دهد قیمت های جهانی که در کف قیمت قرار داشتند در حال بالا رفتن از سطح کف قیمت هستند و به نظر نمی رسد که قیمت ها از سطح کنونی خود پایین تر روند چون قیمت ها به سمت بالا حرکت می کنند در کل می توان به بورس در آینده خوش بین بود چون از شرایط بحرانی سابق خارج شدیم و برای دیدن اثرات آن نیاز به زمان است.
کد خبر : ۱۶۴۷۴۲
نویسنده :
فرشادفر
با توجه به جمیع رویدادهایی که در ماه های گذشته اتفاق افتاد از جمله برجام، نزدیک شدن روابط با کشورهای صنعتی، کاهش تنش ها و .. اوضاع نسبت به قبل جهش مثبتی پیدا کرده است و در بعد کلان خوش بینانه است اما از بعد اقتصادی، اقتصاد جهانی دچار رکود است، قیمت مواد اولیه، نفت، کانی ها و .. پایین است و چون عمده درآمد کشور از صادرات مواد اولیه و نفت است قطعاً بر اوضاع کشور تأثیر گذر است.

یک مدرس دانشگاه ضمن ابراز این مطالب به خبرنگار بورس نیوز بیان کرد: آنگونه که آمارها و تحلیل ها نشان می دهد قیمت های جهانی که در کف قیمت قرار داشتند در حال بالا رفتن از سطح کف قیمت هستند و به نظر نمی رسد که قیمت ها از سطح کنونی خود پایین تر روند چون قیمت ها به سمت بالا حرکت می کنند در کل می توان به بورس در آینده خوش بین بود چون از شرایط بحرانی سابق خارج شدیم و برای دیدن اثرات آن نیاز به زمان است.

قیمت های جهانی کف تاریخی خود را گذراندند

محمد حسن جنانی در ادامه در ارتباط با کاهش نرخ بهره تصریح کرد: طبیعی است که کاهش نرخ بهره تأثیر زیادی دارد. هزینه مالی شرکت ها و در نتیجه بهای تمام شده شرکت ها کاهش می یابد و حاشیه سود بالا می رود البته کاهش نرخ بهره باید از میزانی که مسئولین از آن سخن می گویند بیشتر کاهش یابد چرا که طبق آخرین اخبار نرخ تورم 10 الی 11 درصد است، پس نرخ بهره باید 12 الی 13 درصد باشد که بتواند اثر قابل توجهی داشته باشد.

به عنوان مثال خودرویی ها یا سایر شرکت های بورسی در صورت سود و زیان خود سود عملیاتی دارند اما در پایان کار سود خالص پیش بینی شده آنها تبدیل به زیان می شود که ناشی از هزینه بالای مالی است، با توجه به رفع تحریم ها بحث فاینانس و یوزانس مطرح است که اگر بتوانند از شرکت های خارجی تأمین مالی کنند که نرخ بهره آنها خیلی کم تر از نرخ بهره کشور است قطعاً شرکت ها از زیان خارج می شوند.

جنانی عامل فرهنگی را دلیل عدم تمایل سرمایه گذاری بلند مدت دانست و گفت: سرمایه گذاران کم تر دنبال برآیند بلند مدت هستند عامل فرهنگی و جامعه شناختی مهم ترین دلیل است اما از لحاظ اقتصادی چون نوسانات در کشور زیاد بوده است و افراد سود لازم را جذب نکرده اند فرهنگ سرمایه گذاری جا نیفتاده است. باید افراد را با کار فرهنگی تشویق به سرمایه گذاری بلند مدت کرد. اگر بخواهیم سرمایه گذاری در بخش های طلا، مسکن، ارز، بانک و بورس را مقایسه کنیم در بلند مدت بازده بورس از سایر بخش ها بیشتر بوده است.

وی به مشکلات بانکی ها اشاره کرد، در بلند مدت شرایط را برای بانکی ها مثبت ارزیابی کرد و در این مورد اظهار کرد: مشکلات داخلی بانک ها مشکلات ساختاری است که با افزایش سرمایه و وصول مطالبات تا حدی حل می شود مشکل خارجی هم که با برقراری سوئیفت و لغو تحریم ها تا حدی بهبود یافت اما هنوز راه کمی باقی مانده است تا مشکلات دیگر حل شود. عمده درآمدهای بانکی ها گشایش اعتبار، اعتبارات اسنادی، رفتن به سمت تجارت الکترونیک است. تحولات چند ماه اخیر بانک ها به همین سمت و سو است منتها انتظار می رفت با سرعت بیشتر جهش کنند ولی اگر کسی بلند مدت وارد گروه بانکی شود دست خالی بر نمی گردد قیمت تمام شده بانکی ها پایین است و ارزش روز آنها از چیزی که الان هست بیشتر است قیمت هر سهم بانک ها حول و حوش 100 و یا به قیمت جهانی 3 سنت است، بانکی ها پتانسیل رشد دارند.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه به بررسی پتروشیمی ها پرداخت و صنایع پیشرو را این گونه معرفی کرد: صنعت پیشرو بسته به اوضاع تغییر می کند. چند ماه اخیر خودرویی ها پیشرو بودند هنوز هم بازار به محرک این صنعت برای تکان خوردن بقیه گروه ها نیاز دارد. اما فکر می کنم صنایعی مانند پتروشیمی ها، پالایشی ها، معدنی ها، کانی ها گوی سبقت را از این صنعت بربایند در کوتاه مدت چرخش بین صنایع ادامه دارد. پتروشیمی ها یک سری مشکلات داخلی مثل نرخ خوراک دارند. بحث قیمت نفت و تبادلات ارزی و صادرات قمیت نفت نیز در این صنعت مطرح است. قیمت نفت کف تاریخی خود را گذرانده است از جهت تبادلات ارزی و مشکلات صادرات و مشکلات بانکی و ... نیز اوضاع رو به بهبود است البته پتروشیمی ها در بدترین شرایط هم EPS (سودخالص هر سهم) داشتند و هیچ وقت زیانده نبوده اند. این صنعت مزیت های نسبی زیاد و افق بلند مدت روشنی دارد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
دربورس ایران نوسان گیران حقوقی پدر سهامداران خرد را در می آورند . سهمی که میخواهد تکان بخورد بالا برود . یک دفعه مثلا 50000هزار سهم خود را با قیمت متغییر بالا و متوسط وپایین عرضه میکندوسهم را به پایین میکشد مجددا در قیمت پایین خریداری میکند باز وقتی که سهام بالا میرود باز کار قبلی را تکرار میکند .سهامداران خرد هم بی خبر از همه جا سهام خودرا باعجله با قیمت پایین عرضه میکنند ترس از اینکه مبادا سهم ازاین هم پایین تر نزول کند .ونوسانگیر هم از آب گل آلود ماهی مورد نظر خودرا میگیرد وسود کلان به جیب میزند ودر لابلای این عمل کارهای مزورانه هم انجام میدهد . نمونه آن در روز دوشنه سر سهام داران شاوان این بلا را اوردند
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
متن بالا چقدر آماتور گفته شده !!! ... در حال بالا رفتن از سطح کف قیمت هستند و به نظر نمی رسد که قیمت ها از سطح کنونی خود پایین تر روند چون قیمت ها به سمت بالا حرکت می کنند در کل می توان به بورس در آینده خوش بین بود چون از شرایط بحرانی سابق خارج شدیم ... !!!!!!!!! خخخخ . بنده خدا راست میگه کلا قیمت به سمت بالا حرکت میکنه منتها تو گرونی و تورم !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰
در زمستان 92 شاخص بورس 88000 واحد و امروز 95/3/17 شاخص 76128 كدام بازدهي؟ جند نفر در بورس سود كرده اند ؟ بورس براي حقوقي ها ، نوسانگيرهاي حرفه اي وكساني كه خبر هاي رانتي دارند خوب است. براي بقيه بر باد دادن سرمايه . خبر هاي خوب براي بازار سرمايه در خرداد ماه چي بود؟ اعتماد به بازار سرمايه بدرستي از دست رفته .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۲
شما با چه مبنایی سهام خودرویی ها رو باد میکنید و هنوز میگید رشدی نکردند؟؟؟؟؟ دریغ از یک تحلیل و خبر درست و حسابی از ساختمانی ها یا فلزات یا معدن یا بانکها.فقط خودرو.بورس مملکت شده فقط خودرو.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵
از سخنان آقاي روحاني :ملت عزيز چنان درآمد سرشاري داشته باشند كه دولت محتاج مردم باشد نه مرم محتاج دولت.