بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷
قطعاً کاهش نرخ سود می تواند بر بازار سرمایه تأثیر مثبت داشته باشد، اما این موضوع در صورتی تحقق خواهد یافت که هدف دولت از کاهش نرخ سود بانک ها سوق دادن منابع مالی به سمت بازار سرمایه، تأمین مالی پروژه های شرکت ها از این طریق و حرکت اقتصاد از سمت اقتصاد بانک محور به سمت بازار سرمایه محور باشد.
کد خبر : ۱۶۵۰۸۷
نویسنده :
یارمحمدی

مدتهاست همه نگاه ها به ابلاغ دستور تیم اقتصادی دولت مبنی بر کاهش نرخ سود سپرده بانک ها دوخته شده و با وجود اعلام آمادگی بسیاری از بانک ها در جهت کاهش نرخ 18 درصدی سپرده ها به 16 درصد تأکید ریاست سازمان بورس بر کاهش این نرخ از ابتدای تیر ماه نه تنها شاهد بی اعتنایی بازار سرمایه نسبت به این موضوع بودیم، بلکه واکنش قیمت سهام در بورس طی چند روز گذشته خلاف آنچه انتظار می رفت، حرکت کرد و شاخص محدوده کمتر از 74 هزار واحدی را لمس کرد.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک سامان در همین ارتباط، در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: قطعاً کاهش نرخ سود می تواند بر بازار سرمایه تأثیر مثبت داشته باشد، اما این موضوع در صورتی تحقق خواهد یافت که هدف دولت از کاهش نرخ سود بانک ها سوق دادن منابع مالی به سمت بازار سرمایه، تأمین مالی پروژه های شرکت ها از این طریق و حرکت اقتصاد از سمت اقتصاد بانک محور به سمت بازار سرمایه محور باشد.

حمیدرضا مهرآور در ادامه افزود: در حال حاضر که شاهد عدم اقبال و توجه فعالان بازار سرمایه نسبت به این خبر مهم هستیم، این امر نشان دهنده اعلام بی موقع کاهش نرخ سود سپرده بانک ها به بازار بورس می باشد، چرا که در شرایط فعلی که فاکتورهای بنیادی مهمتری برای بازار مطرح می باشد، کاهش 2 درصدی نرخ سود چندان اهمیتی نخواهد داشت.

وی تأکید کرد: کاهش تنها 2 درصد از نرخ سود سپرده بانک ها جوابگوی خروج از رکود بازار سرمایه نمی باشد و تنها موجب ایجاد یک موج مثبت به سمت اوراق با درآمد ثابت در بازار سرمایه شده و نرخ موثر این اوراق را به 16 و 17 درصد رسانده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر کاهش نرخ سود سپرده، کاهش نرخ تسهیلات بانک ها را به دنبال داشته باشد، باعث خواهد شد که هزینه تأمین مالی شرکت ها که در شرایط فعلی با مشکلات نقدینگی فراوانی مواجه هستند، به شدت کم شود.

مهرآور با بیان اینکه کاهش نرخ بهره بانک ها حتی به میزان 2 درصد اتفاقی بسیار خوبی است ونوید روزهای بهتر و کم شدن فاصله میان نرخ تورم و نرخ سود بانک ها را می دهد، اعمال این موضوع را در شرایط فعلی بر بازار بورس بی اثر دانست و گفت: با وجود آنکه انتظار می رفت پس از اعلام این خبر حداقل شاهد بازاری خنثی باشیم، اما افت و فشار فروش هیجانی باعث نزول شاخص کل بورس شد چرا که همانطور که عنوان شد این خبر مثبت در زمان مناسبی به بازار تزریق نشد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حميد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶
يكي از راهها براي جلوگيري از ريزش شديد بورس اينه سازمان بورس كد هاي كثيفو غيرفعال كنه
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
همیشه تعمدا در زمان نامناسب خبر کاهش سود بانکی را به بازار مخابره میکنند!! شما که فکر نمیکنید این موضوع سهوا انجام میگیره؟!
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۳
دولت خدعه اعتقادی به بازار سرمایه ندارد و بدنبال عوام فریبی است با شعار کنترل تورم. در حالی که میلیونها کارگر کارشان را از دست دادند و خانواده هایشان در ذلت و شرمندگی زندگی می کنند.
ناشناس
ESTONIA
جمعه ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸
سرمایه گذاری در بورس زمانی افزایش مییابد که امردم به بورس اعتماد داشته باشند و کاهش نرخ سود سپرده های بانکی اتاثر بسیار جزئی بر بازار سرمایه خواهد داشت و سپردهگذار بانکی معمولا" سراغ بورس نمیرود و به سوی بازارهائی میرود و کالائی خریداری میکند که برایش عینیت داشته باشد .