بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
شرکت کارگزاری نهایت نگر گزارش می دهد:

پیدا و پنهان پتروشیمی زاگرس

شرکت اختلاف حساب های با اهمیتی با شرکت بازرگانی پتروشیمی و پتروشیمی مبین در خصوص نرخ فروش محصولات و نرخ تامین یوتیلیتی در سال های اخیر داشته که تاکنون منجر به نتیجه قطعی نشده بنابراین...
کد خبر : ۱۶۹۵۹۱
تاریخچه و معرفی شرکت

شرکت پتروشیمی زاگرس در راستای اجرای برنامه سوم توسعه در سال 1379 تأسیس شد. با توجه به وجود منابع غنی گاز در منطقه پارس جنوبی این شرکت در بندر عسلویه احداث شده است.

بنابر گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، ساخت این مجتمع توسط کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های Lurgi آلمان و پیدک ایران انجام شده و هم اکنون زاگرس با ظرفیت تولید سالانه سه میلیون و سیصد هزار تن محصول در زمره پنج شرکت بزرگ تولید کننده متانول در جهان است.

فرآیند تولید متانول

نحوه تولید محصول در پتروشیمی زاگرس در سطح کشور منحصر به فرد است به این شکل که ابتدا گاز طبیعی به همراه بخار آب با عبور از کاتالیست نیکل در مجاورت حرارت به گاز سنتز که حاوی هیدروژن CO, CO2 بخار آب و متان واکنش نکرده می باشد، تبدیل می شود . پس ازان فشار گاز سنتز تولید شده تا حد نیاز افزایش یافته و با عبور آن از کاتالیست مس به بخار متانول و آب تبدیل می شود. این بخارات پس از سرد شدن در سیستم های پایین دستی به متانول خام تبدیل می شود و در مرحله آخر متانول خام تولید شده در واحد سنتز در سه برج تقطیر از آب و دیگر ناخالصی ها جدا گردیده و متانول خالص در استاندارد (گرید) جهانی AA تولید می شود.

تامین مواد اولیه : کلیه مواد اولیه مورد نیاز برای تولید متانول از پتروشیمی مبین دریافت می شود. اصلی ترین مواد اولیه را گاز طبیعی و اکسیژن تشکیل می دهند .

بازار فروش : متانول و بخار محصولات تولیدی پتروشیمی زاگرس است که متانول عمدتا" صادر می شود و بخار تولید شده نیز به پتروشیمی مبین فروخته می شود .

موارد مصرف متانول : از این ماده می توان برای ساخت اتیلن و پروپیلن ، اسید استیک ، رزین ملامین جهت ظروف و انواع چسب استفاده نمود اما یکی از مهمترین مصارف متانول قرار گرفتن به عنوان جایگزین سوخت دیزل و ارتقاء درجه آرام سوزی بنزین است که گفته می شود در آینده میزان مصرف و نیاز به متانول را به شدت افزایش داده و منجر به افزایش قیمت آن در بازارهای جهانی می شود .

ترکیب سهامداران:


پتروشیمی زاگرس

صورت های مالی اساسی

شرکت پتروشیمی زاگرس با سرمایه اسمی 2400 میلیارد ريالی در بازار عادی فرابورس پذیرش شده است. 119میلیون سهم این شرکت برای اولین بار در تیر ماه سال 1390 و با قیمت 12500ريال عرضه شد. از آن تاریخ تاکنون شرکت هیچگونه افزایش سرمایه ای نداشته و در مجموع 16.431 ريال سود تقسیم کرده است. زاگرس برای سال جاری 1311ريال سود پیش بینی کرده و با p.e 7 واحدی معامله می شود.

الف) ترازنامه:

پتروشیمی زاگرس که سال مالی منتهی به اسفند دارد، ترازنامه 3 ماهه خود را با 8157 میلیارد ريال دارایی جاری و 7626 میلیارد ريال بدهی جاری منتشر کرده است. بر این اساس دریافتنی های تجاری بخش اعظم دارایی های جاری را تشکیل داده و سود سهام پرداختنی مهمترین بخش بدهی های جاری است.


پتروشیمی زاگرس

61.4درصد از دارایی های جاری شرکت حساب های دریافتنی به ارزش 5012میلیارد ريال است. بخش اعظم مطالبات از مشتریان صادراتی است که وجوه حاصل از فروش محصول از طریق نمایندگی خارجی و صرافی ها وصول می گردد اما این شرکت 5197میلیارد ريال مطالبات از شرکت ملی صنایع پتروشیمی دارد که با ارز مرجع تسعیر شده و مطالبات سنواتی مربوط به گذشته است. اختلاف در خصوص نحوه تسویه این اقلام با بدهی های ارزی شرکت ناشی از تسهیلات اخذ شده، همچنان مورد اختلاف است.

33درصد از بدهی های جاری مربوط به حساب های پرداختنی است که در مجموع محاسبات، 6108میلیارد ريال اختلاف حساب بین شرکت های مبین و زاگرس وجود دارد. پتروشیمی زاگرس این مبلغ را بر اساس یادداشت های موجود ذخیره گرفته اما اختلاف حساب مزبور نیز سنواتی است.

نتیجه:  شرکت اختلاف حساب های با اهمیتی با شرکت بازرگانی پتروشیمی و پتروشیمی مبین در خصوص نرخ فروش محصولات و نرخ تامین یوتیلیتی در سال های اخیر داشته که تاکنون منجر به نتیجه قطعی نشده بنابراین با توجه به اهمیت ارقام که در بخش حساب های دریافتنی و پرداختنی به آنها اشاره شد، می توان گفت وضعیت ترازنامه شرکت شفاف نیست و تغییرات با اهمیتی در صورت صدور رای قطعی می تواند حادث شود همچنین شرکت به نحو مطلوبی دلایل اختلاف حساب را در آخرین گزارش های خود شفاف نکرده است. اختلاف حساب های با اهمیت می تواند منجر به تعدیلات سنواتی در دوره های آتی شود.

ب) صورت جریان وجوه نقد:

در سه ماه نخست شرکت پتروشیمی زاگرس 1490میلیارد ريال سود خالص عملیاتی و 501میلیارد ريال ورودی وجه نقد حاصل از فعالیت های عملیاتی داشته است. همچنین توانسته ضمن دریافت 500میلیاردريال تسهیلات، تسهیلاتی به همین میزان را بازپرداخت کند و 30میلیارد ريال بابت هزینه های مالی پرداختی داشته باشد بنابراین شرایط به نحوی است که زاگرس نیازمند اخذ وام های جدید نیست و می تواند بدهی های فعلی به میزان 500میلیارد ريال را نیز تسویه نماید با این حال برای یک شرکت با سرمایه اسمی 2400میلیارد ريالی و سودآوری عملیاتی چند برابری، این ارقام با اهمیت نیست و شرکت به لحاظ نقدینگی در وضعیت ایده آل است.

ج) صورت سود و زیان:

سود هر سهم شرکت پتروشیمی زاگرس در ابتدای سال جاری 1192ريال اعلام شد که در گزارش 3 ماهه به 1311ريال افزایش یافت. سود هر سهم سال 94 نیز 1590ريال بوده است. شرکت در 3 ماه نخست 44درصد از سود عملیاتی و 47درصد از سود خالص را محقق نموده است. متانول تنها محصول این شرکت است که تماما صادر می شود و تنها محصول فرعی شرکت یعنی بخار به پتروشیمی مبین برگشت داده می شود که به عنوان درآمد در بخش فروش شناسایی می گردد. اکسیژن و گاز به عنوان خوراک، اصلی ترین مواد اولیه شرکت هستند که بیش از 70درصد بهای تمام شده را تشکیل می دهند.

با توجه به قیمت 242دلاری متانول cfr چین و انتظار برای افزایش بیشتر قیمت جهانی، بخش فروش شرکت به شرح جدول زیر تعدیل شده است:


پتروشیمی زاگرس

در جدول فوق مبنای نرخ فروش، دلار 35.500ريالی و متانول 230دلاری است همچنین نرخ بخار همچون سه ماه نخست فرض شده است. مقدار فروش نیز بر اساس مقادیر تولید و فروش فصل بهار تعدیل شده که البته تغییر با اهمیتی نداشته است.

با توجه به تعدیل بخش فروش، بخش مصرف مواد با توجه به وزن بالایی که در بهای تمام شده دارد مورد بررسی و تحلیل واقع شده که تعدیل آن به شرح زیر است:


پتروشیمی زاگرس

تغییرات ایجاد شده در مقدار بر اساس الگوی واقعی مصرف در دوره های قبل و همچنین بر اساس مقدار فروش تعدیل شده، تعیین شده است. نرخ مصرف اکسیژن 12 سنت و نرخ مصرف گاز طبیعی به دلیل جهش قیمت گاز هنری هاب آمریکا، NBP انگلستان و FFT هلند با افزایش فرض شده و 9 سنت به صورت میانگین برای کل سال در نظر گرفته شده است. همچنین مبنای تسعیر ارز برای کل سال 31.550ريال در نظر گرفته شده است.

هزینه عمومی اداری بر اساس نرخ حمل 40دلار در هر تن و مقدار فروش تحلیلی، تعدیل شده است. هزینه عمومی اداری به دلیل آنکه بخش اعظم آن ذخیره مطالبات بوده و طبق نظر حسابرس تعیین شده، همچون بودجه شرکت لحاظ شده اما باید توجه داشت که هزینه مزبور در سنوات آتی تکرار نمی شود. هزینه مالی با توجه به وضعیت نقدینگی شرکت، صورت جریان وجوه نقد و نوع فعالیت شرکت بر اساس مانده بدهی بانکی 500میلیاردريالی، پیشبینی شده است. سایر درآمدهای عملیاتی با توجه به کاهش نرخ سود بانکی، نسبت به پیشبینی شرکت با روندی کاهش محاسبه شده است. نتیجه کلیه تعدیلات فوق الذکر به شرح جدول زیر در صورت سود و زیان قابل مشاهده است:


پتروشیمی زاگرس

با توجه به اینکه نرخ جهانی متانول، گاز مصرفی به همراه دلار آزاد و مرکز مبادلاتی، دائما در حال تغییر است بنابراین پیگیری مولفه های تحلیلی بسیار با اهمیت خواهد بود. با توجه به این مباحث، اثر تغییر 1000ريالی در نرخ مرکز مبادلات و بازار آزاد به شرح زیر مورد بررسی قرار گرفته است. ارقام داخل جدول، EPS شرکت را نشان می دهند بر اساس تحولات نرخ دلار:


پتروشیمی زاگرس

در کادر آبی سود تحلیلی نشان داده می شود که با فرض دلار بازار آزاد 35.500ريالی در فروش و دلار 31.500ريالی در خرید ماده اولیه به دست آمده اما اگر فرض کنیم دلار تک نرخی شود، با دلار 35.500ريالی سود شرکت به جای 1587ريال در سطح 928ريال خواهد بود بنابراین هرچند زاگرس تعدیل مثبت نشان می دهد اما ریسک تک نرخی شدن ارز، بر قامت شرکت سنگینی می کند.

تحولات جهانی نرخ گاز و متانول جهانی به مراتب با اهمیت تر از تحولات نرخ دلار داخلی است. با این تفاسیر و به دلیل تغییرات پیوسته قیمت جهانی، جدول تحلیل حساسیت دو متغیره( متانول صادراتی گاز مصرفی) به شرح جدول زیر به دست آمده است:


پتروشیمی زاگرس

هرچند هم اکنون نرخ گاز در سطح کمتر از 9 سنت است اما تحلیل بازارهای جهانی نشان می دهد که گاز با احتمال افزایش مواجه است بنابراین نرخ متوسط آن برای کل سال 9 سنت فرض شده که البته به شرط عدم تغییر نرخ گاز داخلی است. مفروضات تحلیلی نشان می دهد که افزایش 20دلاری در نرخ متانول تاثیر بسیار با اهمیتی بر سودآوری این شرکت دارد همچنین هر 2 سنت تغییر در گاز مصرفی نیز اثر گذار است اما سمت و سوی بازار جهانی به شکلی است که انتظار داریم متانول بالای 250دلار تثبیت شود بنابراین اثر تک نرخی شدن ارز به این شکل می تواند خنثی شود اما با همه اینها باز هم نمی توان تاثیر روانی منفی تک نرخی شدن ارز را بر شرکت پتروشیمی زاگرس نادیده انگاشت.

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر تحلیل های کارگزاری نهایت نگر بهره مند شوید:

http://www.ershan.ir/analysis/latest

تحلیلگر: ولید هلالات

اشتراک گذاری :
ارسال نظر