بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰
با فروش حق تقدم های استفاده نشده با قیمتی نازل

زیان سنگین سهامداران "ثمسکن" و سود هنگفت سهامداران عمده

شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن یکی از مجموعه های فعال در بازار بورس است که در جریان اجرای برنامه افزایش سرمایه ضرر و زیان را بر سهامدارانش تحمیل کرده است. چرا که "ثمسکن" با سرمایه پنج هزار میلیارد ریالی در شرایطی اقدام به اجرای برنامه افزایش سرمایه 500 میلیارد ریالی از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران کرده که روند معاملات حق تقدم های ناشی از اجرای برنامه مذکور و نیز فروش حق تقدم های استفاده نشده موجب کاهش سرمایه سهامداران "ثمسکن" شده است.
کد خبر : ۱۷۲۱۹۰
نویسنده :
جمشیدی

اجرای برنامه افزایش سرمایه شرکت ها در بازار سرمایه در حالی همواره یکی از برنامه های مورد توجه سهامداران به شمار می رود و با استقبال آنها مواجه می شود که در برخی از موارد انجام برنامه مذکور به دلیل عملکرد نامناسب مدیران ارشد شرکت سبب ضرر و زیان سنگین سرمایه گذاران می شود. این موضوع به ویژه در جریان اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران و فروش حق تقدم های ناشی از انجام برنامه مذکور به دفعات زیادی در بازار سهام مشاهده شده و موجب اعتراض و انتقاد سهامداران و کارشناسان شده است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن یکی از مجموعه های فعال در بازار بورس است که در جریان اجرای برنامه افزایش سرمایه ضرر و زیان را بر سهامدارانش تحمیل کرده است. چرا که "ثمسکن" با سرمایه پنج هزار میلیارد ریالی در شرایطی اقدام به اجرای برنامه افزایش سرمایه 500 میلیارد ریالی از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران کرده که روند معاملات حق تقدم های ناشی از اجرای برنامه مذکور و نیز فروش حق تقدم های استفاده نشده موجب کاهش سرمایه سهامداران "ثمسکن" شده است.

بر اساس اطلاعات موجود، مهلت استفاده از حق تقدم های ناشی از اجرای برنامه افزایش سرمایه 10 درصدی "ثمسکن" از تاریخ 95.05.07 لغایت 95.07.04 تعیین شده و بر اساس آن "ثمسکن ح" طی پنجم مرداد ماه سال جاری با افت قیمت 44.55 درصدی به ارزش 162 ریال به ازای هر سهم بازگشایی می شود و در مدت معاملات طی مهلت مقرر شده به محدوده 105 ریالی می رسد و به عبارت بهتر طی مدت مذکور با کاهش قیمت 35 درصدی مواجه می شود. این در حالی است که طی دوره مورد بررسی ارزش هر سهم نماد اصلی یعنی "ثمسکن" از 1090 ریال به 1001 ریال رسیده و در محدوده 100 تومانی نوسان می کند.

اما نکته قابل تأمل در فروش حق تقدم های استفاده نشده گروه سرمایه گذاری مسکن می باشد و افت قیمت حدود 81 درصدی آن در جریان بازگشایی مجدد نماد "ثمسکن ح" طی 20 دی ماه سال جاری است. بطوریکه حق تقدم های استفاده نشده گروه سرمایه گذاری مسکن در حالی با قیمت 20 ریال مورد بازگشایی قرار گرفته که با فشار فروش سهام در محدوده قیمت 16 ریالی و عدم حمایت سهامداران عمده این مجموعه فعال در گروه ساختمانی همچون گروه مالی بانک مسکن، سرمایه گذاری خوارزمی و سرمایه گذاری توسعه ملی مواجه شده و در این قیمت نازل صف فروش چند میلیونی در نماد "ثمسکن ح" تشکیل شده است.

این موضوع که سهامداران عمده و حقوقی شرکت های فعال در بازار سرمایه در جریان فروش حق تقدم های ناشی از اجرای برنامه افزایش سرمایه حمایت لازم و کافی از روند معاملات نماد اصلی و نیز حق تقدم ها نمی کنند تا سرانجام سهام شرکت ها را به قیمت های پایین و نازل به تملک خود در بیاورند و ارزان از سهامداران خرد و حقیقی خریداری نمایند، به وفور مشاهده شده و در عین حال هیچ نهاد نظارتی بر عملکرد سهامداران حقوقی و عمده در فرایند معاملات حق تقدم ها نظارت نمی کنند. به نظر می رسد این امر رفته رفته سبب شده تا جذابیت اجرای برنامه افزایش سرمایه در بازار سرمایه به دلیل عملکرد نامناسب سهامداران عمده شرکت ها و دستکاری قیمت ها از بین برود و در شرایطی که یکی از پتانسیل های بازار سرمایه تأمین مالی شرکت های بزرگ و مطرح عنوان می شود، سرمایه گذاران برای مشارکت در این برنامه چندان تمایل نداشته باشند. چرا که در بسیاری از موارد سهامداران عمده شرکت ها به بهای ارزان سهام شرکت را به تملک خود در می آورند و این سرمایه گذاران حقیقی هستند که عایدی چندانی بدست نمی آورند و در اغلب موارد حتی با زیان مواجه می شوند.

بر این اساس لازم به نظر می رسد تا در صورتیکه متولیان بازار سرمایه در صدد محکم کردن پایه های سست بازار سرمایه هستند نظارت بیشتری بر عملکرد سهامداران حقوقی شرکت ها داشته باشند تا جذابیت ها و پتانسیل های سرمایه گذاری در بورس به قوت خود باقی بماند و روز به روز بر آنها افزوده شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱
فقط این سهم اینطور نیست من این بلا با دو سهم .. و ... سرم اومده فهمیدم هیچ وقت نباید حق تقدم رو از بورس خرید چون تا وقتی که حق تقدم ها در حال فروش اند سهم رو پایین می کشونن وقتی حق تقدمها به فروش رفتند می بینی سهم به حالت عادیش برمی گرده و بعضا خیلی هم مثبت می شه .
منو توپول
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷
در قوامین و حق تقدمهایش زندگی من و خیلی ها نابود شد
ایرانی
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷
حق میدم بهت
من چندسال پیش که یک هفته بود وارد بورس شده بودم با مثلا پیشنهاد یکی از بزرگان بازار حق تقدم فارسیت درود خریدم هر حق تقدم رو 50 تومن خریدم...نماد حق تقدم بسته شد بعد از چندماه که باز شد هرحق تقدم رو 1 ریال فروختن و من به خاک سیاه نشستم
همون ضرر سنگین باعث شد به حرف و تحلیل به اصطلاح بزرگای بورس توجه نکنم و دانش خوذمو بالا ببرم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲
ضرب المثلی است که میگویند طرف بزخری کرده ،ملا نصرالدین گاوی داشت که برای فروش به بازار بر د تا بفروشد رندان سعی کردند که گاورااز چنگ ملا خارج کنند اولی امد وگفت این بز راچند میفروشی ملاگفت این گاواست نه بز!!!!به همین طریق نفر دوم وسوم.......تا اینکه ملا بهشک افتاد چشمان خودرا مالید وگفت نکند من اشتباه میکنم واین بزاست نه گاو!!!!!!!حال گروه مالی بانک مسکن، سرمایه گذاری خوارزمی و سرمایه گذاری توسعه ملی این ضرب المثل را با مهندسی عرضه سهام مدیریت کرده وان راعینیت بخشیده اند.
امینی
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱
با سلام به بورس نیوزان عزیز شما فقط به کوچکترین خلاف شرکتها اشاره کردید این مدیران باید محاکمه شوند در 10سال گذشته با چندین برابر شدن ملک اگثر این شرکتها ازنصف قیمت هم کمتر شدند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵
الکساندر دوما اگر زنده بود به جای داستان سه تفنگدار داستان سه شرکت سرمایه گدار فوف را که پرماجرا تروهیجان انگیز تراست را مینوشت.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴
هرکی خربزه بخوره پای لرزش میشینه .بورس نیوز عزیز شماقبلا اگاهی لازم رادرباره این شرکت ها داده بودید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵
با این سه شرکت حتما گاومون زایید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹
متاسفانه ثمسکن و خوارزمي زندگي بنده رو نابود کردند.مخصوصا خوارزمي
مديران اين دو شرکت و مسببينش رو واگذارشون ميکنم به خدا
فقط همين
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳
حق تقدم خپارس هم با توجه به قیمت سهم خیلی بالاست .
ناشناس
United States
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۶
تا حالا کجا بوده که سهامدار عمده ضرر کنه، ضرر برا سهامدار خرده.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷
من با توجه به تبلبغات ووعده های انچنانی ۵میلیون تومان سهام خوارزمی راخریدم اکنون سرمایه من بعدازسه سال حدود ۲میلیون تومان است باز بگویند سهامداری کنید!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷
سهام خوارزمی درتاریخ ۹۲/۱۰/۳معادل۳۶۵تومان والان کمتر از ۷۹ تومان است توخود حدیث مفصل بخوان ازاین مجمل!