بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱
کد خبر : ۱۷۳۲۳۶

به گزارش شلمچه نیوز به نقل از گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو،رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به معاون اول رئیس جمهور از وی خواست تا تکلیف حق انتفاع معادن سنگ آهن را طبق لایحه بودجه ۹۵ مشخص کند.

بر اساس این گزارش؛ محمدرضا پورابراهیمی در نامه خود به اسحق جهانگیری تاکید کرد طبق تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ ضرایب حق انتفاع معادن باید توسط شورای اقتصاد تعیین تکلیف شود که به رغم گذشت ۱۱ ماه از سال هنوز این رخداد عملی نشده است.

نماینده کرمان در نامه خود تصریح کرده که لازم است شورای اقتصاد با برگزاری جلسه ای هر چه سریع تر تکلیف ضرایب حق انتفاع معادن را قبل از پایان سال جاری مشخص کند و از صنعت مهم و استراتژیک سنگ آهن حمایت نماید.

این گزارش می افزاید: در تبصره لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ جهت حق انتفاع ضرایبی آورده شده است که مجلس شورای اسلامی برای کمک هر چه بیشتر به واحدهای معدنی مشمول در شرایط رکود فعلی، سقف آن را برای ماده خام قبول و تصمیم گیری نهایی را به شورای اقتصاد محول نموده است.این تبصره از لایحه تصریح می کند که برای هر مرحله تولید در موضوع حق انتفاع تخفیفی به میزان ۵ درصد از ضریب مرحله قبلی می تواند اعمال شود.

همچنین در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ حق انتفاع بهره برداران معادن که تنها سنگ خام استخراج می کنند معادل ۲۵ درصد فروش در نظر گرفته شده و هر چه شرکت بهره بردار به سمت تولید کنسانتره، گندله و محصول نهایی حرکت کند، حق انتفاع آن تا ۱۸ درصد کاهش پیدا می کند اما این ضرایب باید توسط شورای اقتصاد تعیین تکلیف شود که به دلیل برخی مداخله های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران برای واریز حق انتفاع به حساب خود و عدم ورود شورای اقتصاد به این مقوله، پس از گذشت ۱۱ ماه از سال همچنان این موضوع با اهمیت بلاتکلیف مانده است!

گفتنی است؛ در سالهای گذشته گرفتن پروانه بهره برداری از معادن گل گهر و چادرملو که طبق امیدنامه واگذاری سهام این شرکتها در بورس در مالکیت آنها قرار داشت، در کنار تعیین حق انتفاع سنگین و مداخله ایمیدرو در قیمت گذاری به رغم فاصله معنار دار ۵۰ درصدی قیمت فروش داخلی نسبت به صادراتی و نهایتا تعیین عوارض صادراتی به بلاتکلیف ماندن بیش از ۹ هزار میلیارد تومان طرح توسعه در شرکت های سنگ آهن گل گهر، چادرملو و گهر زمین منتج شده است و اعتراضات مکرر سهامداران صنعت سنگ آهن را به دلیل زیان سنگین در بورس سبب شده است.

همچنین هفته گذشته فولاد مبارکه اصفهان که غول فولادسازی ایران محسوب می شود پیش بینی سود سال ۹۶ خود را با ۵۳ درصد رشد نسبت به سال ۹۵ به بازار سهام مخابره کرد چرا که با قیمت گذاری دولتی گندله سنگ آهن بیش از ۵۰ درصد ارزان تر از قیمت ۱۱۰ دلاری در چین به این شرکت فروخته می شود!

این در حالی است که شرکتهای تولید کننده سنگ آهن برای سال ۹۶ به دلیل مشکلات موجود از جمله قیمت گذاری دولتی، پرداخت حق انتفاع سنگین و عوارض صادراتی موفق نشده اند که گزارش های خوبی را به سهامداران خود ارائه دهند.

به باور کارشناسان؛ سالهاست سهامداران صنعت سنگ آهن در مجامع سالانه سود نقدی دریافت نکرده‌اند و همه سود آنها صرف طرحهای توسعه و پروژه‌ها شده، اما دولت به جای پاداش با حق انتفاع بالا و نرخهای دولتی آنها را جریمه کرده و می‌کند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر