بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲
بازار سکه طی چند ماهی اخیر، سکه شده به‌طوری که شاهد رشد هرروزه قیمت سکه در بازار بوده‌ایم گرچه گفته می‌شود با توجه به فرمول قیمت‌گذاری طلا، سکه امامی در بازار بیش از 700 هزار تومان حباب قیمت دارد؛ ولی کماکان کفه تقاضای سکه در بازار بر عرضه می‌چربد.
کد خبر : ۱۷۸۳۱۹
بازار آتی در این مدت از التهاب بازار نقدی عقب نمانده و مدام شاهد درج قیمت‌های جدید در تابلوی معاملات بازار آتی بوده این درحالی‌که بوده که نرخ سکه تحویل دی‌ماه 97 در بورس کالا تا رسیدن به 4 میلیون تومان فاصله چندانی نداشت؛ بورس کالا ظاهراً باهدف کنترل بازار سکه، در نخستین روز هفته خبر از توقف معاملات آتی سکه تا اطلاع ثانوی خبر داد؛ اما واکنش بازار نقدی به این اقدام، رشد قیمت مجدد سکه بود.

شایان کرمی کارشناس قراردادهای آتی، در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص علل توقف معاملات آتی سکه و اثر آن بر بازار نقدی بیان کرد: در تمامی بازارهای دنیا، روند معاملات بازار نقدی و بازار آتی، همسو بوده و بازارهای ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست و هرگاه قیمت سکه در بازار نقدی، روند صعودی به خود بگیرد، بازار آتی نیز با افزایش فاصله قیمتی نسبت به بازار نقدی، همان روند را به خود خواهد گرفت.

وی ادامه داد: توقف معاملات آتی سکه به بهانه کنترل بازار نقدی انجام‌شده اما این استدلال که بازار آتی سبب التهاب بازار نقدی و افزایش قیمت سکه شده، استدلالی عامیانه و نادرست است.
وی افزود: توقف معاملات آتی سکه نتیجه‌ای جز رشد قیمت‌ها در بازار نقدی در بر نخواهد داشت.
وی در ادامه افزود: واقعیت این است که به علت اوضاع اقتصادی ناپایدار کشور و محدودیت‌های خرید ارز، تقاضای خرید سکه به‌عنوان کالای سرمایه‌ای شدت گرفته و نابرابری عرضه و تقاضای سکه در بازار منجر به شکل‌گیری حباب قیمتی در بازار نقدی شده و قیمت‌ها در بازار آتی هم بر اساس انتظارات بازار از قیمت‌های آینده و عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، مادامی‌که تقاضا مدیریت نشود، این روند تداوم خواهد داشت.

کرمی خاطرنشان کرد: برای مدیریت تقاضای سکه، می‌بایست سرمایه‌گذاران را به سمت بورس کالا و معاملات آتی سوق داد که البته مقدمات این امر در بورس کالا فراهم شده اما تا زمانی که برخی محدودیت‌های بازار آتی برطرف نشده، نمی‌توان انتظار ورود نقدینگی سنگین به این بازار داشت.

این کارشناس قراردادهای آتی اظهارکرد: بانک مرکزی با در اختیار داشتن پشتوانه طلای کشور، می‌تواند به‌عنوان متعهد فروش وارد بازار آتی شده و به‌جای پیش‌فروش سکه، در معاملات آتی ورود کند و حتی از این محل، کسب سود کند.

کرمی با تأکید بر لزوم گسترش بازار آتی سکه جهت کاهش التهاب بازار نقدی تصریح کرد: هرروزه حجم قابل‌توجهی طلا در بازارهای دنیا معامله می‌شود که بخش عمده این معاملات، فیزیکی نیست.

وی ادامه داد: گسترش بازار آتی سکه به مدیریت عرضه و تقاضای این بازار کمک شایانی می‌کند و افزایش کارایی بازار،  منوط به افزایش تنوع ابزارهای مالی، افزایش عمق این بازار، برداشتن برخی محدودیت‌ها مانند دامنه نوسان و... خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بازار آتی سکه با اخذ تضمین کافی از فروشندگان امنیت معاملات را تضمین کرده و پتانسیل پوشش ریسک سرمایه‌گذاران، ایجاد فرصت‌های آربیتراژی و کسب سود از این محل را خواهد داشت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر