بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۹
درحال‌حاضر نرخ مواداولیه مصرفی شرکت‌های پتروشیمی با ارز 3.800 تومانی در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌گیرد و به نظر می‌رسد که در ماه‌های آینده با توجه به تسعیر بخشی از درآمدهای شرکت بر اساس نرخ‌های بازارثانویه، در محاسبات نرخ ارز مواداولیه خریداری شده نیز تغییراتی را شاهد باشیم.
کد خبر : ۱۷۹۹۸۵
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، بر اساس گزارش عملکرد شش ماهه حسابرسی شده منتهی به پایان خرداد ماه شرکت صنایع شیمیایی ایران، این شرکت در این دوره موفق به کسب درآمدهای عملیاتی 3 هزار و 891 میلیارد ریالی گردیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن، افزایش 31 درصدی را نشان می‌دهد.

سود خالص شرکت نیز در این دوره مبلغ یک هزار و 151 میلیارد ریال محقق شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش، افت 11 درصدی را نشان می‌دهد که این کاهش سودآوری عمدتا به دلیل افت نزدیک به 50درصدی سایر درآمدهای غیرعملیاتی شرکت بوده است.

کسب درآمدهای غیرعملیاتی شرکت عمدتا از محل سود سپرده‌های بانکی تامین می‌گردد که با توجه به کاهش سپرده‌های بانکی شرکت، کاهش درآمدها در این بخش روی داده است. 
در جدول زیر اقلام عمده صورت های مالی شرکت بر اساس اطلاعات مندرج در صورت های مالی شش ماهه ارائه شده است :



همچنین، ارزش بازار سهام شرکت در بازار بورس تهران بیش از 19 هزار و 66 میلیارد ریال است.

از مهم‌ترین نکات گزارش حسابرسی شرکت می‌توان به بند 4 گزارش حسابرس در خصوص مطالبات معوق ارزی شرکت به بهای بیش از یک هزار و 482 میلیارد ریال شامل 100 میلیون درهم و 7 میلیون دلار اشاره کرد که وصول و دریافت وجوه مربوط به آن از نظر حسابرس نامشخص است و به این ترتیب، احتمال عدم وصول بخشی از این مطالبات وجود خواهد داشت که این موضوع را می توان از ریسک‌های سرمایه‌گذاری در شرکت لحاظ کرد.

محصولات اصلی شرکت شامل الکیل بنزن خطی و نرمال پارافین است که در بازارهای داخلی و صادراتی به فروش می‌رسد. سهم فروش داخلی بیش از 60 درصد و سهم فروش صادراتی کمتر از 40 درصد است. 

نرخ‌های فروش محصولات صادراتی شرکت با توجه به مصوبه ارزی ماه گذشته شرکت بر اساس نرخ های ارز بازار ثانویه تسعیر و در حساب‌ها منظور می‌گردد و این عامل را می‌توان اصلی‌ترین محرک افزایش سودآوری شرکت در مقایسه با ماه‌های گذشته در نظر گرفت.

ماده اولیه مصرفی شرکت که بیش از 83 درصد از بهای تولید شرکت را به خود اختصاص می‌دهد شامل 57 درصد هیدروکربورهای بدون شاخه دریافتی از پالایشگاه اصفهان، 37 درصد بنزن دریافتی از شرکت بازرگانی پتروشیمی و 6 درصد سایر مواد است.

در‌حال‌حاضر نرخ مواداولیه مصرفی شرکت‌های پتروشیمی با ارز 3.800 تومانی در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌گیرد و به نظر می‌رسد که در ماه‌های آینده با توجه به تسعیر بخشی از درآمدهای شرکت بر اساس نرخ‌های بازارثانویه، در محاسبات نرخ ارز مواد اولیه خریداری شده نیز تغییراتی مشاهده شود.

شرکت، طرح توسعه و افزایش ظرفیت تولید الکیل بنزن خطی را در حال ساخت دارد که میزان پیشرفت آن در حال حاضر تنها 24 درصد است. مخارج انجام شده 200 میلیارد ریال و برآورد مخارج تکمیل نیز 4.950 میلیارد ریال است. بخشی از تجهیزات و ماشین آلات خریداری شده که ارزش این تجهیزات و ماشین الات مربوط به طرح در بخش سفارشات و پیش پرداخت های سرمایه ای به مبلغ یک هزار و 839 میلیارد ریال بوده است.

سرمایه‌گذاری‌های شرکت شامل 1.32 درصد سهام شرکت پالایشگاه اصفهان و با بهای هر سهم کمتر از 2.200 ریال، 17.6 درصد سهام شرکت لیزینگ صنعت و معدن و 100 درصد سهام شرکت‌های بازرگانی و خدمات بندری ایران و بازرگانی csc است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر