بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
وزیر انرژی روسیه گفت: در چند سال گذشته، همکاری روسیه با اعضای اوپک اثربخشی و نتایج مثبت خود را به بازار نشان داده است.
کد خبر : ۱۸۴۵۷۵

تاثیر مثبت همکاری روسیه با اوپک در چندسال گذشته

به گزارش بورس‌نیوز، الکساندر نواک در نشست خبری پایان صد و هفتاد و پنجمین نشست عادی اعضای اوپک و پنجمین نشست مشترک وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک و غیراوپک در پاسخ به پرسش خبرنگاران، تصمیمهای اتخاذ شده در این نشست را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: در چند سال گذشته، همکاری روسیه با اعضای اوپک اثربخشی و نتایج مثبت خود را به بازار نشان داده است.

وی افزود: ما به بازار نشان داده‌ایم که از طریق اقدام مشترک قادر هستیم بر یکی از شدیدترین بحران‌های بازار فائق بیاییم و می‌توانیم به همه چالش‌های بازار در صورت قیمت‌های بیش از حد بالا یا پایین واکنش نشان دهیم.

وزیر انرژی روسیه با بیان این که ارزیابی ما از بازار حاکی از این است که وضع بازار بسیار چالش‌برانگیز است، اظهار کرد: هم اکنون در فصلی قرار داریم که تقاضا برای سه ماه نخست و دوم سال میلادی کاهش می‌یابد، به همین دلیل فکر می‌کنم تصمیم امروز برای تنظیم بیشتر تولید بسیار منطقی و دموکراتیک بوده است.

نواک گفت: اعضای اوپک و غیراوپک از ژانویه ۲۰۱۹، ۱,۲ میلیون بشکه تولید روزانه نفت خود را کاهش میدهند که در این میان قرار شده است روسیه ۲ درصد از تولید کنونی خود را که ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه است، کاهش دهد.

وی با تاکید بر این که این اقدام کمک می‌کند بازار به حالت تعادل برسد، گفت: این همکاری سینگال قوی برای آنانی است که به همکاری اوپک و غیراوپک شک داشتند و فکر میکردند ما قادر نخواهیم بود به هر چالشی که بازار به ما تحمیل می‌کند واکنش نشان دهیم.

شرایط دشوار بازار نسبت به ۲ سال گذشته

وزیر انرژی روسیه با بیان اینکه امروز وضع دشواری را نسبت به ۲ سال گذشته که توافق اوپک و غیراوپک صورت گرفت پیش رو داریم، تصریح کرد: در آن زمان ما در شرایط بحرانی بودیم و قیمت نفت نیز در یک دوره به ۲۷ دلار برای هر بشکه رسیده بود، اما امروز شرایط به بدی ۲ سال پیش نیست، اما آنچه مهم‌تر است این‌که نااطمینانی بیشتری نسبت به چندسال گذشته به وجود آمده است.

نواک، دلیل این موضوع را سخت‌تر بودن شرایط کنونی جهان با وجود تحریم‌ها علیه کشورهای مختلف اعلام کرد و افزود: این امر شرایط بازار را بسیار سخت‌تر از حتی ۲ سال پیش کرده است.

وزیر انرژی روسیه از جمله عواملی را که سبب پیچیده بودن شرایط بازار شده رقابت‌های خارج از بازار و روش‌های غیراقتصادی که جایگزین بنیان‌های بازار شده، جنگ‌های تجاری، تورم بالای برخی از کشورها و کاهش رشد اقتصادی برخی از کشورها اعلام کرد.

نواک گفت: این نااطمینانی‌ها سبب شده تا پیش‌بینی بازار حتی برای دوره‌های سه یا ۶ ماهه نیز بسیار دشوار باشد، به همین دلیل به زمان بیشتری نیاز است تا به چنین توافقی دست یابیم.

بررسی همکاری‌های آینده اعضا

سهیل المزروعی، رئیس دوره‌ای اوپک و وزیر انرژی امارات متحده عربی و خالد الفالح، وزیر انرژی، صنایع و منابع معدنی عربستان هم به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

المزروعی اظهار کرد: سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با کاهش ۸۰۰ هزار بشکهای نفت و کشورهای غیرعضو اوپک هم با کاهش ۴۰۰ هزار بشکهای موافقت کردند که در مجموع، این کاهش عرضه در بازار به یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

وی با اشاره به این‌که بحث‌هایی درباره آینده این همکاری‌ها مطرح شد، ادامه داد: توافق شد که این مذاکرات به عنوان یک پیش‌نویس همکاری در آینده میان اعضای اوپک و غیر اوپک در نظر گرفته شود.

خالد الفالح، وزیر نفت عربستان با بیان این‌که این توافق به مدت ۶ ماه تا ماه ژوئن سال آینده ادامه خواهد یافت، افزود: در نتیجه، دیداری در ماه آوریل خواهیم داشت تا برنامه ادامه این توافق را پس از ماه ژوئن در نظر بگیریم.

وی اظهار کرد: باید منتظر باشیم و ببینیم تا آن زمان چه تحولاتی در بازار رخ خواهد داد؛ در نتیجه نشست آوریل اعضای اوپک و همچنین نشست مشترک وزیران نفت و انرژی اوپک و غیراوپک حائز اهمیت خواهد بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
لقب «جذاب‌ترین رقابت» را به کلاس موتورهای ۱۰۰۰ سی‌سی؛

مروری بر اتفاقات راند دوم موتور ریس قهرمانی کشور

پیش‌بینی وضعیت نفت نشان می‌دهد؛

رشد آرام تقاضای نفت در سال آینده میلادی

ارسال نظر