بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳
نماینده مردم بندرعباس در مجلس، گفت:خبرها حاکی از این است که دو شرکت آلومینیوم المهدی و هرمزال پیش از فسخ فروخته شده و برگزاری شتاب‌زده مزایده‌های نوبت اول،‌ دوم و سوم فقط برای سرپوش گذاشتن به این معامله پنهانی و انجام تشریفات به ظاهر قانونی است.
کد خبر : ۱۸۵۱۰۴

مرادی در نامه ای به وزیر اقتصاد و رییس سازمان خصوصی‌سازی:

آلومینیوم المهدی و هرمزال مجددا پنهانی فروخته شد/برگزاری مزایده‌ها صوری است

نماینده مردم بندرعباس در مجلس، گفت:خبرها حاکی از این است که دو شرکت آلومینیوم المهدی و هرمزال پیش از فسخ فروخته شده و برگزاری شتاب‌زده مزایده‌های نوبت اول،‌ دوم و سوم فقط برای سرپوش گذاشتن به این معامله پنهانی و انجام تشریفات به ظاهر قانونی است.

به گزارش بورس‌نیوز، احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بندرخمیر و ابوموسی در نامه ای به وزیر امور اقتصادی و دارائی، سازمان خصوصی‌سازی و دستگاه‌های نظارتی از علت فسخ بی سروصدای قرارداد آلومینیوم المهدی و هرمزال، برگزاری شتاب زده مزایده فروش مجدد این دو شرکت و اوضاع بحرانی صنایع آلومینیوم‌سازی هرمزگان انتقاد کرد.

متن این نامه به شرح زیر است:

باسمه تعالی

باسلام و احترام

​اخیراً مطلع شدم که قرارداد واگذاری شرکت‌های آلومینیوم المهدی و هرمزال فسخ و مزایده مجدد برای فروش این دو کارخانه در حال برگزار شدن است .

​اینجانب به عنوان یکی از خادمین و نمایندگان ملت از خطه نیلگون خلیج فارس از وزیر محترم اقتصاد و دارائی و سازمان خصوصی‌سازی درخواست دارم به ابهامات و سوالات ذیل پاسخ لازم جهت تنویر افکار عمومی داده شود :

1- چرا قرارداد واگذاری این دو شرکت آلومینیوم‌سازی کشور با بیش از ۵۵٪ تولید شمش به صورت پنهانی و بدون اعلام رسمی فسخ و لغو شده است ؟ و چرا برگزاری شتابزده مزایده فروش مجدد در حالی در شرف انجام است که خریدار و مدیران و منصوبان خریدار تا 1397/9/21 روزانه بیــش از ده هزار تن شمش از کارخانه خارج کرده اند و هنوز هم در شرکت حضور داشته و مشغول به کار هستند ؟

در صورتی که از لحظه فسخ قرارداد باید همراه با ابلاغ رسمی تاریخ فسخ قرارداد واگذاری از همان لحظه صورت جلسه تغییر و تحول در محل کارخانه به صورت مکتوب و با جزئیات کامل و همراه با معرفی و انتصاب مدیران موقت از طرف سازمان خصوصی‌سازی اقدام می‌شده است .

همچــنین اولاً مجتمع هرمزال دیــگر یک مجموعه دارائی و امــوال نیست و در همان ســال ۱۳۹۴ دو ماه بعد از تحویل به خریدار تبدیل به شرکت آلومینیوم هرمزجنوب با مسئــولیت محدود با شماره ثبت ۲۵۰۸ و شناسه ملی 140053992590 در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر شهرستان دامغان ثبت گردیده، در حالی که در بندرعباس باید به ثبت می‌رسید.

ثانیاً وام چند صد میلیون یوروئی که خریدار بعد از واگذاری از بانک صنعت و معدن گرفته با حمایت و پشتیبانی چه کسانی بوده و چگونه و کجا هزینه شده و ضمانت پرداخت این وام کلان به عهده چه سازمان و یا اشخاصی است؟

ثالثاً به خاطر عدم پایبندی خریدار به تعهداتش پرونده‌های زیادی در مراجع قانونی تشکیل و محکوم به پرداخت میلیاردها تومان حق و حقوق دولت شده است.

رابعاً خریدار حتی یک کیلو شمش هم در بـورس نفروخته و کلیــه شمش‌های آلومیــنیوم که در تـمام مدت سه سال و انــدی از کارخانه خارج کرده به صورت قطره چکانی در بازار آزاد و با احتکار به بالاترین قیمت فروخته است. ​لذا سازمان خصوصی‌سازی در موقع حسابرسی مبنای قیمت شمش را چگونه تعیین و محاسبه خواهد کرد ؟

2- متاسفانه خبرهایــی که در بین اکثر کارگران این دوکارخانه مطرح است،‌ حکایت از این دارد که این دو شرکت قبل از فسخ فروخته شده و برگزاری شتاب زده مزایده‌های نوبت اول،‌ دوم و سوم فقط برای سرپوش گذاشتن به این معامله پنهانی و انجام تشریفات به ظاهر قانونی است.اگر چنین شیــوه و روند خرید و فروش در سـازمان خصوصی‌سازی حاکم و رواج یابد آنگاه سازمان خصوصی‌سازی تبدیل به یک سازمان مخوف، کارچاق‌کن و دلال می‌شود .

۳-به خاطر اعمال سیاست‌های ناشیانه، بی هدفی و بی برنامه گی‌های خریدار که هیچ گونه درک و آشنایی صحیح از این صنعت پیچیده نداشته،‌ بعداز گذشت بیش از سه سال از واگــذاری و تحویل این شرکت‌ها اوضاع تمام واحدها و بخش‌های این مجموعه را به نقطه‌ای رسانده که از لاستیک،‌روغن و گریس لیفتراک‌ها، تراکتورها و بونکرهای حمل مواد و غیره ... گرفته تا مواد اولیه مصرفی و قطعات یدکی را به صفر رسانده و ۸۰٪ تجهیزات یا از کار افتاده و تعطیل شده یا به صورت نیمه کاره فعالیت می‌کنند، به ویژه اینکه اوضاع سلامتی روحی و روانی ۲۰۰۰ نفر از کارگران زحمتکش این دو مجموعه با خانواده آنان به عنوان اصلی‌ترین سرمایه این صنعت به مخاطره افتاده است .

۴-آثار و تبعات زیانبار عدم اهلیت و سوء مدیریت و خودکامگی خریدار فقط شامل المهدی و هرمزال نمی گردد، بلکه حداقل چندین پروژه دیگر می‌توان نام برد که به همین وضعیت دچار گردیده‌اند.

​لذا به جنابعالی تاکید می‌گردد اجازه ندهید قطب تولید آلومینیوم‌سازی کشور به سرزمین سوخته و ایجاد یک بحران بیکاری ۲۰۰۰ نفری مبدل گردد و در پایان ذکر این مهم ضروری است که از مجموع ۲۴۰ دیگ در آلومینیوم المهدی و ۲۲۸ دیگ در شرکت هرمزال هم اینک فقط ۶۵ دیگ در آلومینیوم المهدی و ۴۳ دیگ در هرمزال قادر به فعالیت هستند و هر لحظه امکان توقف هریک از واحدهای مذکور وجود دارد .​

احمد مرادی ​نماینده مردم شریف بندرعباس،‌ قشم، حاجی آباد، بندرخمیر و ابوموسی.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد:

افزایش 30درصدی سهم استانداردسازی وسایل مدارس

عملکرد تولید آلومینیوم ایران نشان می دهد؛

آلومینیوم ایران بر روی سکوی12 دنیا

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:

سامان دادن قیمت کالاها به وسیله ثبات نرخ ارز

ارسال نظر
نظرات بینندگان
پژوهشگر اقتصاد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۶
خصوصی سازی ؛ بزرگترین فساد اقتصادی کشور
.......................................
بزرگترین فساد اقتصادی کشور در جریان ارزان فروشی صنایع و معادن به ویژه خواران و شرکای خصوصی بخش دولتی ، تحت نام خصوصی سازی ، رخ داده است .
فروش مجانی صنایع و معادن ثروتساز کشور تحت نام خصوصی سازی و در واقع چوب حراج بر اموال مردم ، عامل اصلی مشکلات اقتصادی و کسری بودجه دولت است . راه نجات اقتصاد و زندگی مردم هم برگشت صنایع و معادن تاراج رفته ارزشمند و پولساز به دولت (مردم) است .

هزاران میلیارد تومان درآمد این پتروشیمیها ، فولاد مبارکه ، فولاد خوزستان ، پالایشگاهها ، صنایع آلومینیوم ، سرب و روی و ... کجا میرود ؟ !
ارزش جایگرینی هر یک چند میلیارد دلار ؛ به عبارتی هر یک چند ده هزار میلیارد تومان . . . اینها همه به غارت رفته و باید به دولت بازگردد . راه دیگری نیست . نمایندگان مجلس قبول کنند اشتباه رفته اند . صنایع و معادن کشور و متعلق به همه مردم ، هر یک به ارزش هزاران میلیارد تومان به قیمتهای مجانی به ویژه خواران و گروههای خاص هدیه شده است . چه نهادی مسئول بازگشت این اموال غارت شده عمومی به دولت و مردم است ؟
فروش مجانی صنایع و معادن ثروتساز کشور تحت نام خصوصی سازی و در واقع چوب حراج بر اموال مردم ، عامل اصلی مشکلات اقتصادی و کسری بودجه دولت است .
راه نجات اقتصاد و زندگی مردم هم برگشت صنایع و معادن تاراج رفته ارزشمند و پولساز به دولت (مردم) است .


.........
واگذاریهای بزرگ ؛ تبانیهای بزرگ !
عمده واگذاریهای بزرگ صنایع و معادن کشور، در شرایط تبانی انجام میگردد .
و این موضوع ، عامل مهم تنزل اقتصاد ، درآمدهای عمومی کشور و در نهایت
تضییع حقوق ملت و تنزل سطح زندگی است .
واگذاریهای بزرگ ؛ تبانیهای بزرگ !
شک نکنید .

......
بزرگترین سوء استفاده و فساد مالی کشور در سالهای گذشته و حال حاضر ، در جریان خصوصی سازی اتفاق افتاده و میافتد .
در واقع صدها هزار میلیارد تومان اموال مردم و دولت به نام منحوس خصوصی سازی به قیمتهای رایگان به ویژه خواران و رفقای خصوصی مدیران دولتی تقدیم شده است .
و دست دولت از منابع ثروتساز خالی شده که نتیجه آن شده است تورم .
لطفا آنها را دریابید که هر کدام از این واگذاریهای مجانی صنایع و معادن بی بدیل ، معادل صدها بابک ، ( ب ز ) و ( ر ض ) است .

(خصوصی سازی ؛ بزرگترین فساد اقتصادی کشور )
شهروند کرمانشاهی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷
نامه استاندار کرمانشاه برای لغو خصوصی‌سازی واگذاری سه سیلوی دولتی کرمانشاه به بخش خصوصی جنجال بزرگی در استان به راه انداخته تا جایی که استاندار هم در صف اول معترضان ایستاده و از نامه ‌نگاری برای لغو قطعی این واگذاری‌ها خبر داده است. ...................... درود بر استاندار
دانشجوی ارشدمالی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴
عالی بود .
تشکر از بورس نیوز و نویسنده متن .
کامیار
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
خصوصی سازی اشتباه و پر از فساد اقتصاد کشور را نابود کرد .