بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴
در دومین نشست کمیته بین‌الملل خانه معدن ایران؛

کمیته معدن ایران- قزاقستان کلید خورد

دومین نشست کمیته بین‌الملل خانه معدن ایران کلید خورد.
کد خبر : ۱۸۸۰۹۸
به گزارش بورس نیوز، دومین نشست کمیته بین الملل خانه معدن ایران با تشکیل کمیته های مشترک معدن ایران_ترکیه آغاز به کار کرد.

رییس خانه معدن ایران، گفت: هدف اصلی کمیته شناخت روابط بین المللی و مطالعه روابط میان کشورهای منطقه، نقش کشورهای مستقل، سازمانهای غیردولتی بین‌المللی و سازمان‌های مردم نهاد در خصوص ایجاد روابط مناسب جهت سرمایه گذاری در بخش معدن وصنایع معدنیست و اینکه تقاضاهای طرفین شناسایی شود و خواسته های دو طرف برآورده شود.

در ادامه جلسه هیات رییسه اتاق مشترک ایران- قزاقستان در جایگاه قرار گرفتند و عابدینی رئیس اتاق مشترک قزاقستان با ارائه مقدمه ای از معرفی کشور قزاقستان و نقاط قوت و ضعف بازرگانی این کشور، افزود: در زمینه معدن و صنایع معدنی، قزاقستان کشوری غنی است و با اصطلاح جدول مندلیف شناخته می شود.

وی تصریح کرد: همانطور که می دانیم، قزاقستان در کردستان ایران سرمایه گذاری بزرگی انجام داده است و این سرمایه گذاری در حوزه طلاست.

مهندس باقری از دیگر اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران-قزاقستان درخصوص معرفی کشور قزاقستان اینگونه ادامه داد: قزاقستان شاخص 36 را در بین کشور های دنیا به لحاظ اقتصادی کسب کرده است. بدهی خارجی قزاقستان 165 میلیارد دلار است که نشان از اعتبار بین المللی این کشور دارد.

وی ادامه داد: رتبه اعتباری قزاقستان BAA3 است و مازاد تجاری 1.8 میلیاردی دارد و میانگین جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران 16 میلیارد دلار است و نرخ بیکاری در آن 5 درصد است.

باقری با بیان اینکه قزاقستان کشوری است که در بخش صادرات، 1.7 میلیون بشکه نفت در روز صادر می کند، سهم محصولات نفتی در اقتصاد کشور را 60 درصد دانست و تصریح کرد:  سهم معدن در اقتصاد این کشور 19 تا 20 درصد است.

میرمعینی از دیگر اعضای تیم ایران - قزاقستان و نماینده شرکت کوشا معدن، در ادامه گفت:  شرکت های سرمایه گذار ایرانی در قزاقستان فعالیت دارند که از میان این شرکت ها، کوشا معدن به عنوان یک شرکت معدنی اقدام به فعالیت اکتشافی برای یک محدوده مس کرده است.

وی با بیان اینکه در زمینه معادن قزاقستان به 5 زون اصلی تقسیم بندی شده است، افزود: زون شمال شامل منابع آلومینیم، طلا و آهن است. زون شرق شامل منابع پلی متال است و مرکز قزاقستان معادن مس و منگنز مشهوری دارد، جنوب این کشور شامل منابع غنی اورانیم است و درغرب این کشور نیز نفت، پتاسیم و کرومیت استخراج می شود.

قزاقستان بزرگترین تولید کننده کرومیت در جهان است. همچنین بیشترین ذخایر اورانیم دنیا را دارد. این کشور به لحاظ تولید سنگ آهن، و سرب و روی رتبه بالایی دارد و همچنین ذخایر بسیار خوبی از طلای آزاد دارد.

ادامه جلسه با پرسش حضار و پاسخ اعضای تیم ایران و قزاقستان همراه بود. عمده سوالات در زمینه فعالیت معدنی در #قزاقستان، صادرات خدمات مهندسی به این کشور و بازرگانی و تبادل تجاری و مالی با قزاقستان بود.

در زمینه فعالیت معدنی در قزاقستان، مهندس میرمعینی، گفت، قزاقستان مانند همه کشورهای دیگر قوانینی در حوزه معدن و ،واگذاری محدوده های معدنی دارد که اتفاقا در برخی موارد از کشور ما سخت تر عمل می کند. به عنوان مثال پروانه های اکتشافی بیشتر از 3 سال اعتبار ندارد و باید به نتیجه برسد. اما شرایط برای سرمایه گذاری به قدری هموار شده است که شرکت های چندملیتی معدنی مانند ریوتینتو به این کشور آمده اند و حتی برنچ تشکیل داده اند. در صورتی که شرکتی بخواهد در قزاقستان سرمایه گذاری معدنی انجام دهد به راحتی می تواند با تاسیس یک شرکت در این کشور اقدام به درخواست پروانه بنماید. اطلاعات اکتشافی عمومی کشور بد هم نیست و بیشتر مربوط به دوران شوروی سابق می شود.

باقری،در مورد صادرات خدمات مهندسی به این کشور، گفت: از آنجایی که شرکت های بزرگ و صاحب نام در این کشور فعالیت های گسترده ای دارند، عرض اندام کردن دراین زمینه بسیار سخت است چرا که هم دستگاه های بروز دارند و هم نیروی ورزیده و کارشناس، بنابراین بهترین راه از طریق وارد شدن با عنوان سرمایه گذاری اکتشافی است که همزمان بتوان خدمات نیز انجام داد.

به علاوه، خدمات مهندسی در آن کشور بسیار گران است به طوری که یک کارگر حقوق 1000 دلاری، یک کارشناس تازه کار 2000 دلار و یک کارشناس ارشد 5000 دلار طلب می کند و در برخی موارد کسانی که خبره هستند تا 10000 دلار در ماه درخواست می‌کنید.

در مورد خدمات بازرگانی و تبادلات مالی با قزاقستان، عابدینی در جواب یک سوال گفت، از آنجا که ما از نظر مالی در همه جای دنیا تحریم هستیم، قزاقستان نیز مستثنی نیست اما تبادلات مالی هم اکنون هم در حال انجام است و برخی بانکها مثل نور بانک این کار را برای ما انجام می دهد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر