بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰
مشاور فناوری اطلاعات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت:

ایجاد سامانه برگزاری الکترونیکی مجامع به پیمانکاری خبره نیاز دارد

مشاور فناوری اطلاعات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: برای ایجاد سامانه برگزاری الکترونیکی مجامع نیاز به جذب پیمانکاری خبره بود و در این راستا از اسفند سال گذشته فراخوان‌هایی را به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر کردیم.
کد خبر : ۱۸۸۱۸۵

ایجاد سامانه برگزاری الکترونیکی مجامع به پیمانکاری خبره نیاز دارد

به گزارش بورس نیوز، علیرضا ماهیار اظهار کرد: برای ایجاد سامانه برگزاری الکترونیکی مجامع نیاز به جذب پیمانکاری خبره بود و در این راستا از اسفند سال گذشته فراخوان‌هایی را به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر کردیم. قطع به یقین پیمانکار داخلی اولویت بیشتری داشت و با شرکت‌های داخلی، به ­ویژه استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، مذاکراتی صورت گرفت، اما برخی از شرکت‌هایی که ادعا می‌کردند که پلتفرم کامل برگزاری مجامع را دارند تنها بخش کوچکی از آن را داشتند و مواردی مانند محرمانگی و انکارناپذیری، توسعه پذیدی، احراز هویت کامل در موارد داخلی پشتیبانی نمی­­ شد. به موازات فرآیند شناخت شرکت­‌های داخلی با شرکت ­های خارجی جهت بررسی تکنولوژی آنها نیز ارتباط برقرار کردیم و به بیش از ۳۰ تامین کننده (Provider) بین المللی نامه ارسال شد و از آنها خواستیم اطلاعاتی از سیستم­‌هایشان در اختیار ما قرار دهند. برخی از شرکت‌ها بدلیل تحریم قبول نکردند اما برخی پاسخ داده و قابلیت ­های سیستم ­های خود را برای ما ارسال کردند. همچنین نیازمندی‌های ما را خواستار شدند که درنهایت برای آنها RFP ارسال کردیم. در مقابل ۷ شرکت خارجی پروپزال قوی خاص شرکت سمات جمهوری اسلامی ایران و با توجه به قوانین شرکت­‌های بورسی ما را ارسال کردند.

وی افزود: سمات قبل از انعقاد قرارداد نهایی با شرکای خارجی از مراجع مختلف مانند حراست سازمان بورس، اتاق بازرگانی و برخی دیگر استعلامات و ارزیابی­‌های اعتبار سنجی و رتبه‌بندی لازم را کسب کرده بود تا در نهایت ۳ شرکت نهایی برای همکاری مشخص شد.

مشاور فناوری اطلاعات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ادامه داد: با وجود انتخاب پیمانکار خارجی، قراردادی منعقد نشده بود و اطلاع‌رسانی که از سوی شرکت سمات اعلام شد تنها در راستای افشای اطلاعات برای سهامداران بود. زمانی که به مرحله نهایی رسیدیم ابلاغیه‌ای از سوی مقام وقت وزارت اقتصاد دریافت شد مبنی بر اینکه با پیمانکار خارجی قرارداد بسته نشود و از ظرفیتهای داخلی در این راستا بهره‌گیری شود. با تمکین به این ابلاغیه، سمات برنامه­ریزی خود را با توجه به ظرفیتهای داخلی از نو شروع کرد که این مساله حدود ۳ ماه به طول انجامید. 

وی بیان کرد: با توجه به بررسی صورت گرفته پیشین و شناخت از ظرفیت‌های موجود در استارتاپ‌ها، شرکت­های دانش بنیان و توانمندی‌های داخلی، باید به درستی مشخص می‌شد که هر بخش از سیستم به چه مجموعه‌ای واگذار شود .این موضوع مسئولیت یکپارچه ­سازی سمات را بسیار گسترده و پیچیده تر می‌ساخت چرا که نیاز به برقراری ارتباط و هماهنگی میان بیش از ۱۰ پیمانکار و حدود ۲۵ سیستم نرم ­افزاری مختلف بود. شایان ذکر است که این موارد زمان اجرا و پایان پروژه را به شدت افزایش داده است اما شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تمام تلاش خود برای ارائه سیستمی قوی و یکپارچه برای برگزاری مجامع به صورت الکترونیکی در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با بکارگیری از تمامی ظرفیتهای شرکت‌ها و استارت‌اپ‌های نوآور داخلی به کار بسته است.

ماهیار درباره برنامه بهره برداری آزمایشی گفت: ابتدا برنامه بهره‌برداری آزمایشی آن را در نظر داریم، پیشنهاد این است که اولین مجمع الکترونیکی برای شرکت سمات یا یکی از ارکان­ بازار سرمایه انجام شود. در مرحله دوم، این موضوع برای شرکت­‌های سهامی عام کوچک و متوسط برگزار می‌شود و درنهایت در مرحله سوم برای شرکت‌های بزرگ که سهامداران بیشتری دارند.

مشاور فناوری اطلاعات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با اشاره به سامانه دارا توضیح داد: سهامداران ابتدا باید سجامی شده و احراز هویت شوند؛ سپس از طریق سامانه دارا که سامانه ویژه سهامداران است و نسخه جدید آن در ایام دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید، قادر خواهند بود علاوه بر پورتفوی شخصی خود، لیست مجامع شرکت­‌هایی که سهام آن را دارا هستند مشاهده کنند و در زمان مشخص شده به آسانی از طریق موبایل یا دستگاه شخصی خود در هر محلی در مجمع شرکت کنند. پس از آغاز فرآیند مجمع ( از طریق درخواست ناشر) سهامداران می‌­توانند مستندات ارائه شده از سوی ناشر را رویت کنند. همچنین سوالات خود را به صورت آنلاین از هیات رئیسه و مدیرعامل شرکت بپرسند؛ جلسه مجمع را به صورت ویدیویی و زنده ببینند؛ رای­ دهی و شمارش آنلاین آرا نیز با رعایت تمامی الزامات محرمانگی فراهم خواهد بود. در صورت نبود گوشی هوشمند، شرکت­کنندگان فیزیکی از امکاناتی چون «وب کیوسک» یا تبلت‌‌های سفارشی نیز برخوردار خواهند بود. اینها جزئیات و مواردی است که برای آن بررسی و برنامه ریزی شده است . بر این اساس به نظر می‌آید سال آینده اولین مجمع الکترونیک به صورت هیبریدی را برگزار کنیم.

وی تاکید کرد: زمانی که در مورد زیرساخت صحبت می‌­شود تصور عموم تنها وجود سخت افزار ،سرور و دیتاسنتر است. شاید در حال حاضر که مجامع شرکت‌‌ها کمتر است مشکلی وجود نداشته باشد .اما به این فکر کرده‌ایم که در فصل مجامع ممکن است ۱۰ شرکت همزمان مجمع برگزار کنند و میانگین سهامداران به ازای هر مجمع ۱۴۰۰ نفر در نظر بگیریم در بدترین حالت ۱۴ هزار نفر در هر ۱۰ مجمع شرکت می‌کنند. به طور یقین اینترنت لپ تاپ و گوشی هوشمند شما ممکن است پاسخ ندهد اما زیرساخت شرکت سمات کاملا همه این موارد را پشتیبانی میکند.

ماهیار گفت: طبق قانون و بر اساس دستورالعمل سازمان بورس، برگزاری مجمع به صورت الکترونیک از تکالیف شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه است. چرا که ناشران و سهامداران با سمات در ارتباط هستند و سمات موظف است به تمامی شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار خدمات و سرویس ارائه دهد. قطعا از روز اول عالی نخواهیم بود ولی مسیر رو به رشدی را طی میکنیم. باید بگویم که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی هدف کسب درآمد از محل ارائه خدمات و سرویس‌ها را ندارد بلکه هدف ریل‌گذاری و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه بیش از پیش بازار سرمایه است. همچنین ذکر این نکته ضروری است که بعد از برگزاری مجامع عمومی شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان، آمادگی ارائه خدمات به جلسات هیأت مدیره شرکت‌ها نیز وجود خواهد داشت و می‌‌توان شفافیت اطلاعاتی را مکانیزه و از کانال مشخص برای سهامداران فراگیر ساخت. در این راستا از همکاری با هرگونه مجموعه نوآور کشور در هر سطحی استفاده خواهد شد.

مشاور فناوری اطلاعات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ادامه داد: بدلیل اینکه افرادی که سجامی شدند می‌توانند در مجامع آنلاین حضور داشته باشند از طریق تعاملاتی که با باشگاه مشتریان بانک‌ها داشته‌ایم بر اساس اطلاعات افراد ثبت نام آنها در سامانه سجام در حال انجام است. همچنین پیش‌بینی فراگیری سجام برای فعالان بازار سرمایه و صاحبان سهام عدالت در آینده نزدیک، بسیار در دسترس است. نکته دوم اینکه با سازمان فناوری اطلاعات نیز تعاملاتی انجام شد که در اپلیکیشن دولت همراه نیز زبانه سجام و سپس زبانه خدمات شرکت سپرده‌گذاری نیز فعال کنیم. با این اپلیکیشن سهامداران میتوانند لیست مجامع خود مشاهده و برای حضور در مجامع پیش رو درخواست ارسال کنند. مجدد تأکید می‌شود پیش شرط حضور در مجامع الکترونیکی سجامی شدن سهامداران است و با تدبیر انجام شده کاربران سهام عدالت نیز از هم اکنون در حال ثبت نام و عضویت در باشگاه مشتریان سجام هستند.

وی افزود: شروع فرآیند برگزاری مجمع الکترونیک از سوی ناشران است و ناشر بر اساس تاریخ تقریبی می‌‌تواند درخواست برگزاری مجمع خود را در سامانه دانا که به زودی رونمایی خواهد شد ارسال کند. هزینه برگزاری مجامع به صورت حضوری برای بسیاری از ناشران بسیار سنگین بوده و بسیاری از این هزینه‌ها در صورت‌‌های مالی منتشر نشده بلکه به صورت پنهان است. به طور یقین برگزاری مجامع به صورت هیبریدی می‌‌تواند موجب کاهش هزینه بسیاری از شرکت‌ها شود. بارها شاهد بوده‌ایم که بسیاری از ناشران برگزاری دو مجمع خود را پشت سرهم و در یک سالن برای کاهش هزینه‌ها برگزار می‌‌کنند. اما با استفاده از این سامانه ناشران می­‌توانند در مهلت قانونی هر زمان که بخواهند مجمع خود را برگزار کنند؛ در واقع محدویت زمانی و مکانی وجود ندارد و همه چیز به صورت مجامع شیشه‌ای برگزار می‌شود. البته باید بگویم که باید این کار تدریجی صورت بگیرد چرا که اگر در روز اول مجمع به صورت کامل سیستمی برگزار شود با شکست مواجه خواهد شد.

ماهیار در پایان گفت: یادآور می‌شوم این طور نیست که سیستمی راه اندازی شود و تمام! بلکه برنامه‌هایی را برای آینده داریم و مهمترین آن استفاده از تکنولوژی‌های جدید جهت برگزاری فازهای دو و سه خواهد بود که در این راستا می­توان به تکنولوژی بلاکچین و دفتر توزیع شده از یکسو با هدف توسعه فنی و توسعه پلتفرم برای جلسات هیأت مدیره و سایر نهادهای مالی از سوی دیگر با هدف توسعه کسب و کار اشاره داشت.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در هیات مدیره سازمان بورس تصویب شد؛

دریافت اطلاعات موردنیاز از سامانه «سجام»

طبق آمار شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه؛

ارزش صندوق‌های قابل معامله به بیش از 254هزار ریال رسید

برای افزایش همکاری میان اعضا طراحی شد؛

راه‌اندازی پلتفرمی در بستر فناوری اطلاعات

در شرکت سپرده گذاری مرکزی ایران اتفاق افتاد؛

سمات عضو ACG شد

ارسال نظر