بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶
یک مقام آگاه در گفت‌و‌گو با بورس نیوز :

عرضه نفت در بورس انرژی یک اقدام نمایشی است

یک مقام آگاه گفت: باتوجه به اعمال تحریم‌های آمریکا خرید نفت ایران توسط دیگر کشورها امکان‌پذیر نخواهد بود و عرضه نفت در بورس انرژی نوعی نمایش محسوب می شود.
کد خبر : ۱۸۸۳۴۶

به گزارش بورس نیوز، از آبان ماه سال جاری تاکنون چهار میهمانی با میزبانی بورس انرژی از نفت خام کشور برگزار شد که در اولین میهمانی 280 هزار بشکه و در دومین دوره نیز 700 هزار بشکه از این محصول معامله شد اما در سومین و چهارمین دوره، طلای سیاه مورد استقبال خریداران قرار نگرفت که بسیاری از کارشناسان تعیین قیمت نامناسب برای فروش این محصول را عاملی موثر در این زمینه می‌‍‌‌دانند بنابراین انتظار می‌رفت که در پنجمین دوره شرایط عرضه نفت خام در بورس انرژی دستخوش تغییراتی شود اما اطلاعیه‌ای که در روزجاری توسط شرکت ملی نفت منتشر شد حاکی از آن است که در این دوره نیز مانند دوره پیشین یک میلیون بشکه نفت خام با حجم خرید حداقل ۳۵ هزار بشکه و قیمت پایه ۵۶ دلار و ۸۱ سنت برای هر بشکه و با شرایط پیش‌پرداخت شش درصد و امکان تسویه ۱۰۰ درصد ریالی و مدت تسویه حساب ۹۰ روزه در بورس انرژی عرضه می‌شود.

در این خصوص یکی از مدیران وزارت نفت که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با بورس‌نیوز گفت: باتوجه به اعمال تحریم‌های آمریکا خرید نفت ایران توسط دیگر کشورها امکان‌پذیر نیست و عرضه نفت در بورس انرژی نوعی نمایش محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه فروش نفت از طریق بورس به پالایشگاه‌های داخل کشور امکان‌پذیر است، افزود: اکنون پالایشگاه‌های کشور نیازی به این کار ندارند هرچند که خرید نفت از طریق این بازار و با شرایط تسویه تعیین شده برای پالایشگاه‌های داخلی خوب است.

این مدیر بلندپایه با اشاره به اینکه پالایشگاه‌های داخلی نیز از عرضه طلای سیاه در بورس انرژی استقبال نمی کنند، ادامه داد: این پالایشگاه ها نیز با سوبسیت نفت را خریداری می‌کردند اما پس از خرید نفت این محصول را به چه کسانی بفروشند؟

وی با اشاره به اینکه باید در خصوص نمادین یا نمایشی بودن عرضه نفت در بورس انرژی بررسی‌های لازم انجام شود، خاطرنشان کرد: علاوه بر مشکلات ناشی از کشف نام خریداران این محصول در بورس، در مرحله نقل و انتقال نفت توسط کشتی نیزخریداران با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه کشورهایی مانند ترکیه که از مجوز آمریکا استفاده می کنند می‌توانند این محصول را خریداران کنند، تاکید کرد: خریداران این محصول از قرار گرفتن در لیست تحریم‌های آمریکا می‌ترسند.

وی ادامه داد: علاوه برمشکلات مذکور خریداران در زمینه انتقال ارز و بیمه نیز با مشکلاتی مواجه می‌شوند که راهکاری برای رفع این مشکلات در اختیار کارگزارهایی که وارد می شوند قرار نگرفته است.

این مدیر بلندپایه با اشاره به اینکه فقط نهادهای خصولتی می توانند این محصول را خریداری کنند، گفت: این نهادها نیز از قرار گرفتن در لیست تحریم‌های آمریکا می‌ترسند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد:

فعال شدن بخش خصوصی با عرضه نفت در بورس

توسط شرکت ملی نفت اعلام شد:

زمان عرضه میعانات گازی در بورس انرژی

تولید بنزین 36 میلیون لیتر در روز بیشتر می‌شود؛

«شستا» در سنگر نخست خودکفایی بنزین

ارسال نظر