بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷
رییس بازاریابی و فروش «شپنا» در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تامین خوراک داخلی و بازار فروش تضمینی، نقطه قوت پالایشی ها در روزهای سخت

تولید پالایشگاه ها حتی در صورت تشدید محدودیت های بین المللی تداوم خواهد داشت.
کد خبر : ۱۸۹۸۰۹
به گزارش بورس نیوز، یکی از صنایع جذاب سال ۹۷، صنعت پالایشی بود. سهم های پالایشی در سال ۹۷ جهش قیمت چشمگیری داشت و این گروه بازدهی مناسبی برای سرمایه گذاران به ارمغان آورد. گزارش عملکرد شرکت های پالایشی هم حاکی از رشد سودآوری پالایشگاه ها در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ داشت.


ابراهیم کاویان پور رییس بازاریابی و فروش شرکت پالایش نفت اصفهان در گفتگو با بورس نیوز در خصوص چشم انداز صنعت پالایشی در سال 98 بیان کرد: با توجه به اینکه هم خوراک پالایشگاه ها از بازار داخل تامین می شود و هم بخش عمده محصولات پالایشی در بازار داخل عرضه می گردد، بنابراین آثار تحریم ها بر روند فروش این صنعت کمرنگ تر از صنایع صادرات محور بوده و کاهش ظرفیتی بابت تحریم نخواهیم داشت؛ اما با این حال صادرات فرآورده های ویژه پالایشگاه ها از محدودیت های تحریم تاثیر می پذیرد.

وی افزود: تنها مشکلی که تداوم تحریم ها در پی خواهد داشت، احتمالا روند تامین تجهیزات و ماشین آلات در پالایشگاه هایی است که در حال اجرای طرح های توسعه ای هستند. البته تقریبا تمامی پالایشگاه ها در حال اجرای طرح های توسعه ای بهبود کیفی محصولات خود هستند. طبق استانداردهای بین المللی، از سال 2020 نظارت بر میزان گوگرد در فرآورده های پالایشی سختگیرانه تر اعمال خواهد شد و اگر نتوانیم تا آن زمان پروژه های کیفی سازی را به سرانجام برسانیم، با مشکلاتی در صادرات مواجه خواهیم شد. از این رو تعویق در زمان بهره برداری از پروژه های بهینه سازی فرآورده های پالایشی، در بلند مدت چالش صنعت محسوب می شود.

این کارشناس صنعت پالایشی ضمن تاکید بر تاثیر قیمت نفت خام و نرخ ارز بر سودآوری پالایشگاه ها، گفت: قیمت جهانی نفت خام و نیز نرخ ارز مستقیما بر سودآوری پالایشی ها اثرگذار است. افزایش نرخ ارز نیمایی اگر چه هزینه های پالایشگاه ها را افزایش خواهد داد؛ ولی اثر مثبت به مراتب با اهمیت تری بر رشد درآمد پالایشی ها دارد.

وی افزود: پیش بینی می شود چنانچه اتفاق خاصی که روند عرضه و تقاضای نفت را متاثر کند، رخ ندهد؛ نفت خام جهانی در محدوده 55 تا 70 دلار در نوسان باشد. این نرخ برای پالایشی ها نرخ مناسبی است. البته در صورت کاهش حجم فروش نفت ایران، احتمالا نرخ خوراک پالایشگاه ها کاهش یابد.

کاویان پور در خصوص ظرفیت تولید پالایشگاه ها عنوان کرد: ظرفیت تولید روزانه پالایشگاه های کشور در حال حاضر 1 میلیون و 800 هزار بشکه نفت خام است و افزایش حجم تولید در کوتاه مدت امکانپذیر نیست. در حال حاضر پالایشگاه ها تقریبا با تمام ظرفیت خود تولید می کنند و با خطوط تولید فعلی، نمی توان انتظار افزایش ظرفیت تولید داشت.

رییس بازاریابی و فروش شپنا در خاتمه تصریح کرد: تامین مواد اولیه از بازار داخل و بازار فروش داخلی و تضمین شده، مهمترین نقطه قوت پالایشگاه ها محسوب می شود. با این شرایط، تولید پالایشگاه ها حتی در صورت تشدید محدودیت های بین المللی تداوم خواهد داشت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر