بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: افزایش شدید قیمت موادغذایی مورد بررسی قرار گرفته و مجلس باید به این موضوع ورود کند.
کد خبر : ۱۹۰۱۱۳

به گزارش بورس نیوز، عبدالله رضیان از افزایش قیمت موادغذایی در هفته‌های اخیر انتقاد و اظهار کرد: قیمت اقلامی مانند گوجه، مرغ، پیاز و... در روزهای اخیر شرایط ناگواری داشت اگرچه در حال حاضر وضعیت تا حدودی مدیریت شده اما گرانی موادغذایی پذیرفتنی نیست و نیاز به رسیدگی دارد.

نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه، جویبار درخانه ملت ادامه داد: افزایش قیمت لجام‌گسیخته موادغذایی استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را کلید زد و باعث شد نمایندگان پای این طرح را امضا کنند. برخی مسئولان گرانی قیمت پیاز را ناشی از صادرات این کالا می‌دانند اگر این ادعا درست است علت صادرات این محصول علیرغم نیاز داخل کشور چیست؟

وی با بیان اینکه سود حاصل از صادرات پیاز به جیب دلالان می‌رود، اظهار کرد: اگر سود حاصل از گرانی پیاز به دست کشاورزان می‌رسید این افزایش قیمت تا حدودی پذیرفتنی بود در حالی که این اتفاق نیفتاد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه برخی افراد از رانت‌های موجود در شرایط کنونی سوءاستفاده می‌کنند، بیان کرد: اگرچه به زعم وزیر جهاد کشاورزی صادرات محصولات کشاورزی باعث حمایت از کشاورزان داخلی می شود اما این پشتیبانی نباید به قیمت نابودی مردم و قشر آسیب پذیر جامعه تمام شود.

رضیان ادامه داد: گرانی مواد غذایی پذیرفتنی نیست. باید با بازگشایی مجلس موضوع افزایش لجام گسیخته قیمت موادغذایی مورد بررسی قرار گرفته و مجلس به این موضوع ورود کند.

عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: سیل باعث بی‌توجهی به موضوع گرانی شده و رسانه‌ها و فضای مجازی با حساسیت موضوع را پیگیری نکردند اما نباید به این حوزه بی‌توجهی شود.

وی با بیان اینکه قیمت‌ها باید تثبیت شود، تصریح کرد: تمام مشکلات موجود در بازار ناشی از ضعف مدیریت و بی‌مسئولیتی دستگاه‌های اجرایی است.

رضیان با اشاره به جلسه هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن با وزیر صمت، ادامه‌ داد: نمایندگان در این جلسه در رابطه با تنظیم بازار و افزایش قیمت کالاها به آقای رحمانی تذکراتی دادند. اگرچه براساس گفته رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کننده نمی‌توان در قیمت‌گذاری دخالت کرد اما به نظر بنده در شرایط بحرانی و حساس باید برخی ارگان‌ها مسئولیت قیمت‌گذاری را برعهده گیرند تا از افزایش قیمت‌ و نابسامانی بازار جلوگیری شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگرچه مشکل افزایش قیمت موادغذایی تا حدودی حل می‌شود اما می‌توان به طنز گفت این روزها نان و پیاز جز غذاهای لاکچری و لوکس محسوب می‌شود.

رضیان تاکید کرد: گرانی مواد غذایی مردم را نگران کرده زیرا کالاهایی که در شرایط عادی ارزش اقتصادی چندانی نداشتند در حال حاضر قیمت‌های نجومی پیدا کرده‌اند. گرانی موادغذایی به چند مورد خاص محدود نمی‌شود و تمامی اقلام اساسی موردنیاز مردم افزایش قیمت شدیدی را تجربه کردند به طور مثال کاهو در شمال ایران قیمت بسیار پایینی داشت و مردم در اوقات فراغت از کاهو و سکنجبین استفاده می‌کردند این در حالی است که در حال حاضر قیمت هر کیلو کاهو هفت هزار تومان شده و مردم از خرید این محصول نیز عاجز شده‌اند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن از ورود این کمیسیون به موضوع گرانی موادغذایی خبر داد و گفت: به دلیل عدم کنترل و نظارت درست بر بازار سوءاستفاده‌هایی در این زمینه رخ داده است.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئيس كميسيون كشاورزي و صنايع غذايي اتاق تهران:

اداره صنایع غذایی کشور توسط بخش خصوصی

در جهت تنظیم بازار خرما صورت گرفت؛

ماموریت ستاد تنظیم بازار به وزارت جهاد کشاورزی

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد :

صادرات در چارچوب دستورالعمل بانک مرکزی

ارسال نظر