بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲
مدیر مالی دارویی رازک در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

بررسی دلایل پرش سود «درازک»/ سودمندی حذف ارز دولتی در گرو یک شرط

افزایش سودآوری شرکت در سال 97 به دلایل متعددی از جمله کنترل بهای تمام شده، کاهش تخفیفات و جوایز، تمرکز بر تولید داروهای پرفروش تر و با حاشیه سود مناسب تر و... رخ داده است
کد خبر : ۱۹۱۶۵۵
به گزارش بورس نیوز، شرکت دارویی رازک در 12 ماهه 97 سود خالص 108 میلیارد تومانی محقق کرده که 61 درصد بیش از سود سال 96 بوده است. این شرکت که در سال گذشته، افزایش سرمایه 45 درصدی را هم به ثبت رسانده در سال جاری بازدهی بیش از ۳5 درصدی برای سهامداران خود به ارمغان آورده است. 
با توجه به احتمال حذف ارز دولتی صنعت دارو، رشد سودآوری شرکت های دارویی و همچنین درازک محتمل است.

کیوان مرآتی مدیر مالی شرکت دارویی رازک در گفتگو با بورس نیوز در خصوص دلایل رشد سودآوری شرکت بیان کرد: افزایش سودآوری شرکت در سال 97 به دلایل متعددی از جمله کنترل بهای تمام شده، کاهش تخفیفات و جوایز، تمرکز بر تولید داروهای پرفروش تر و با حاشیه سود مناسب تر و... رخ داده و امیدواریم روند صعودی سودآوری شرکت در سال  جاری هم تداوم یابد. 

این فعال صنعت دارو در رابطه با تاثیر حذف احتمالی ارز دولتی بر صنعت دارو اظهار داشت: حذف ارز دولتی احتمالا در کوتاه مدت اثر مثبتی بر سودآوری شرکت های دارویی و همچنین شرکت های پخش دارد؛ چرا که در صورت بروز چنین اتفاقی، ارزش موجودی انبارهای شرکت‌ها ناگهان افزایش خواهد یافت. البته ممکن است تدابیری اندیشیده شود تا قبل از به صفر رسیدن موجودی انبارها، افزایش نرخ فروش دارو اعمال نگردد که کار آسانی هم نخواهد بود. ولی حذف ارز دولتی احتمالا تبعاتی هم در پی داشته و موجب کاهش حجم فروش داروهای OTC می گردد. در مجموع، حذف ارز دولتی در صورت برنامه ریزی صحیح می تواند طرح مثبتی باشد.

وی افزود: اگر با حذف ارز دولتی، بار هزینه‌های پرداختی بیمه ها را افزایش دهند، همان مشکلاتی که طرح بیمه سلامت ایجاد کرد، باز هم تکرار خواهد شد. ضمن اینکه بخشی از داروهای مصرفی توسط مردم، بدون نسخه و از داروخانه ها تهیه می شود. با حذف ارز دولتی، بهای تمام شده و به تبع آن نرخ فروش دارو حداقل افزایش دو برابری خواهد داشت و این افزایش قیمت، حجم فروش دارو در کشور را کاهش خواهد داد. 

مرآتی تصریح کرد: منکر سوءاستفاده های ناشی از چند نرخی بودن ارز نیستیم؛ اما حذف ارز دولتی نیازمند برنامه ریزی جدی و بررسی همه جانبه زوایای موضوع خواهد بود و چنانکه شاهد حذف ارز دولتی باشیم، بدون آنکه دولت حمایت جدی از بازار دارو داشته باشد، احتمالا بازار دارو دچار مشکلاتی شده و تقاضای دارد کاهش خواهد داشت. البته با توجه به محدودیت های واردات مواد اولیه دارو و داروی ساخته شده به دلیل تحریم ها و مشکلات نقل و انتقال ارز، عرضه دارو در کشور در حدی نیست که افت تقاضا مشکلی برای داروئی ها ایجاد کند. اگر دولت قبل از حذف ارز دولتی راهکاری ارایه کند که مصرف کنندگان دارو خصوصا اقشار نیازمند آسیب کمتری متحمل شوند، می توان حذف ارز دولتی را اقدام مثبتی قلمداد کرد.

OTC=داروهای بدون نسخه
اشتراک گذاری :
ارسال نظر