بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
در سال‌های اخیر برخی شرکت‌ها خود را ملزم به رعایت دستور العمل‌های بازار سرمایه ندانستند که در نتیجه آن، از تابلوی معاملات حذف شدند. یکی از شرکت‌هایی که ریسک اخراج به بازار پایه را به یدک می‎‏کشد، «پدرخش» است و شواهد مساعدی به چشم نمی‎‏خورد.
کد خبر : ۱۹۲۰۹۳

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «تولیدی و صنعتی درخشان تهران» هم اکنون با سرمایه اندک 51 میلیارد ريالی، در بازار دوم بورس معاملات سهام خود را دنبال می‏کند. این در حالی است که بر اساس الزامات قانونی، باید هر چه سریع‎تر نسبت به افزایش سرمایه اقدام کند؛ در غیر این صورت به بازار پایه فرابورس سقوط می‏کند.

بی تفاوتی به رنگ سقوط / «پدرخش» کارت قرمز می‎‏گیرد!

آخرین افزایش سرمایه این شرکت مربوط به سال 94 می‏شود که طی آن، 17 میلیارد ريال به سرمایه 34 میلیارد ريالی افزوده شد. پس از آن، دیگر هیچ اقدامی ‏برای افزایش سرمایه انجام نگرفت. در شرایطی که دهه 90 برای «پدرخش» نسبتا خوب سپرده شده و جز در سال 93، سال‌های دیگر را با سودآوری به پایان رساند؛ هر چند که حاشیه سود چندانی عاید شرکت نمی‏شود و در رقم‌های حداقلی سودسازی می‏کند.

بی تفاوتی به رنگ سقوط / «پدرخش» کارت قرمز می‎‏گیرد!

در نتیجه، طی سال‌های فعالیت، 96 میلیارد ريال سود انباشته ایجاد شده که معادل 1.8 سرمایه کنونی است. بنابراین، می‏تواند به راحتی بخشی از سود انباشته را به سرمایه تبدیل کند.

از سوی دیگر، نکته جالب توجه تقسیم سود بسیار بالا در مجمع عمومی‏عادی سالیانه است که چند روز پیش برگزار شد.

بر این اساس، از 1886 ريال سود هر سهم تحقق یافته در سال 97، مبلغ 1800 ريال آن به صورت نقدی بین سهامداران تقسیم گردید. به عبارت دیگر، مبلغ کل سود سهام تقسیم شده نزدیک به 2 برابر سرمایه کنونی شرکت است.

حال سوال این است در شرایطی که شرکت به شدت به افزایش سرمایه احتیاج دارد و بخشی از آن را می‏تواند از سود انباشته به اجرا درآورد، چه لزومی ‏به تقسیم سود بالا وجود دارد؟!

بر اساس شنیده‌ها، ظاهرا برخی افراد هیئت مدیره با این میزان تقسیم سود موافق نبودند و بیش از همه، مدیرعامل به دنبال این رقم بوده است. بنابراین شرایط این‎گونه نشان می‏دهد که وضعیت کنونی نماد «پدرخش» چندان برای مدیریت شرکت اهمیت ندارد و بیشتر به فکر روانه کردن سودهای تحقق یافته به جیب‌های خود هستند.

شایان ذکر است که سهام شرکت «درخشان تهران» تماما در اختیار اشخاص حقیقی قرار دارد و دو نفر 14 و 11 درصد حق مالکیت دارند و بیش از 2000 نفر دیگر، کمتر از 5 درصد سهام را در اختیار دارند.

عدم توجه مدیریت «پدرخش» به بحث لزوم رعایت حداقل سرمایه حضور در بازار بورس، تبعات سنگینی را به دنبال خواهد داشت و به نوعی پایمال کردن حق سهامداران خرد است و قطعا سقوط به بازار پایه رخداد خوبی نیست.

امید می‏رود پیش از آن که دیر شود، مدیریت شرکت طرحی برای آن در لا به لای برنامه‌های کاری خود بگنجاند تا سهامداران متضرر نشوند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر