بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت:

مالیات پیش‌نیاز رشد و توسعه اقتصادی کشورها

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: مالیات ابزاری قوی برای سیاستگذاری مالی دولت‌ها، برقراری عدالت اجتماعی، مبارزه با فقر، ایجاد اشتغال و توزیع درآمد در طبقات مختلف جامعه است.
کد خبر : ۱۹۲۳۱۵

مالیات پیش‌نیاز رشد و توسعه اقتصادی کشورها

به گزارش بورس نیوز، عباس آرگون درباره نقش مالیات اظهار کرد: مالیات پیش‌نیاز رشد و توسعه اقتصادی کشورهاست. دولت‌ها برای تامین هزینه‌های توسعه زیرساخت‌های عمرانی و اقتصاد و ارائه مطلوب خدمات اجتماعی از شهروندان مالیات دریافت می‌کنند. مالیات در واقع ریشه بسیاری از خدماتی بوده که دولت‌ها در جوامع توسعه‌یافته به مردم عرضه می‌کنند و به معنای مشارکت همگانی در تامین هزینه‌های برآورده کردن نیازهای جامعه است.

وی افزود: مالیات ابزاری قوی برای سیاستگذاری مالی دولت‌ها، برقراری عدالت اجتماعی، مبارزه با فقر، ایجاد اشتغال و توزیع درآمد در طبقات مختلف جامعه است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: انتظار فعالان بخش خصوصی از سازمان مالیاتی تحقق عدالت مالیاتی است. در حال حاضر بیشترین فشار مالیات بر دوش بخش‌های مولد و شفاف اقتصاد بوده و انتظار این بخش‌ها، برقراری عدالت است. همه افراد از امکانات دولتی استفاده می‌کنند اما سهمی در پرداخت مالیات ندارند. بخش‌های تاریک اقتصاد مالیات نمی‌دهند و این یعنی پایه‌های مالیاتی باید افزایش پیدا کند نه میزان مالیات.

آرگون درباره افزایش مالیات بیان کرد: افزایش مالیات بر مبنای توسعه پایه‌های مالیاتی اصلی‌ترین انتظار بخش خصوصی است. سوال ما این است که چرا بخش‌های شفاف باید بیشتر از قبل مورد حساب‌کشی قرار بگیرند. درحالی که بعضی صاحبان فعالیت‌های اقتصادی با گردش مالی بالا هیچ مالیاتی نمی‌پردازند. انتظار فعالان بخش خصوصی رسیدن معافیت‌های مالیاتی به کمترین میزان ممکن بوده و در واقع این مطالبه، خواسته همه کسانی است که جامعه توسعه‌یافته بدون وابستگی به درآمد‌های نفت را آرزو می‌کنند.

وی تاکید کرد: از دیگر مطالبات جدی بخش خصوصی حذف نقش عوامل انسانی در تشخیص مالیات یا رساندن آن به کمترین میزان ممکن است. بخش خصوصی انتظار دارد که مالیات را بر مبنای قانون پرداخت کند نه براساس تشخیص ممیز.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران خاطرنشان کرد: قانون می‌گوید باید از سود مالیات گرفت و زمانی که بنگاهی سودی نداشته، چگونه می‌تواند مالیات بپردازد؟ اخذ مالیات بر مبنای سود افراد و گردش مالی آن‌هاست و لازم است نقش عوامل انسانی در تشخیص و شناسایی و وصول مالیات مورد بازنگری قرار بگیرد. گاهی اوقات می‌بینیم که دولت برای دریافت رقم‌های ناچیز مالیات هزینه زیادی می‌پردازد درحالی که این مالیات دیگر صرفه اقتصادی هم برایش ندارد.

آرگون گفت: استقرار نظام جامع مالیاتی که مبنای مالیات را گردش مالی افراد قرار می‌دهد، می‌تواند وصول مالیات را برای دولت و پرداخت مالیات را برای فعالان اقتصادی مهیاتر کند.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
نائب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه گفت:

پیامدهای قانون حذف جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات گیرندگان

کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

تشریح برخی نکات در مورد 2 اتفاق پیش روی نظام بانکی

مدیر مالی توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

معافیت مالیاتی، جایزه‌ای به «حپارسا»

اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

تجدید ارزیابی دارایی‌ها، زمینه‌ساز بروز تخلف

ارسال نظر