بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: قرار است ابزار «فروش تعهدی» نیز در ادامه توسعه ابزارها در سال جدید، در بازارسرمایه راه‌اندازی شود.
کد خبر : ۱۹۳۰۳۳

به گزارش بورس نیوز، شاپور محمدی اظهار کرد: در مواقعی که بازار متاثر از عوامل روانی بوده و فضای آن با عوامل بنیادی همخوانی ندارد، ابزارهایی مانند فروش تعهدی در نقش تثبیت‌کننده به میدان می‌آیند و به تعادل بیشتر بازار کمک می‌کنند.

وی افزود: اختیار خرید و فروش و قرارداد آتی سبد سهام به عنوان دو ابزار جدید و کارآمد در بازارسرمایه هستند. قرار است ابزار «فروش تعهدی» نیز در ادامه توسعه ابزارها در سال جدید، در بازارسرمایه راه‌اندازی شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: از ویژگی‌های این ابزارها می‌توان به ایجاد فرصت سودآوری بالاتر برای سرمایه‌گذاران در عین ثبات‌آفرینی اشاره کرد

محمدی درباره مزایای این ابزارها برای مدیریت کلان بازار سرمایه ادامه داد: این ابزارها تثبیت‌کننده‌های خودکار بوده و نوسانات را به حداقل می‌رساند. از این رو برای مدیریت بازار در ابعاد وسیع‌تر بسیار کارایی دارند.

وی تصریح کرد: زمانی بازار شاهد رشد یا افت قیمت سهام شرکت‌هایی است که به اعتقاد برخی کارشناسان، این نوسانات می‌تواند متعادل‌تر باشد و روند سهام منطقی نیست؛ در این شرایط، ابزار اختیار خرید می‌تواند برای رسیدن به وضعیت طبیعی کمک‌کننده باشد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: فروش تعهدی، خرید اعتباری و بازارگردان‌ها نیز دارای چنین ویژگی هستند. بنابراین در جاهایی که بازار ممکن است دچار اثرات روانی باشد و فضای آن با عوامل بنیادی همخوانی ندارد، این ابزارها در نقش تثبیت‌کننده به ایجاد تعادل بیشتر بازار کمک می‌کنند.

محمدی تاکید کرد: از مزایای دیگر این ابزار می‌توان به ارتباط بین دارایی پایه و ابزار مشتقه اشاره کرد. ممکن است در جایی قیمت دارایی پایه درست تعیین نشده و از قیمت واقعی منحرف شده باشد. در اینجا ابزار مشتقه به کمک می‌آید تا این انحراف تصحیح شود. از این رو ابزارهای مالی و مشتقه کمک زیادی برای بازار به شمار می‌روند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: موضوع دیگری که باید در بازارسرمایه دنبال شود، «ریتینگ» یا انتشار اوراق مبتنی بر رتبه‌هاست. سازمان بورس و اوراق بهادار برای این موضوع نیز در سال جاری برنامه‌های مشخصی دارد که در آینده نزدیک درخصوص آن اطلاع رسانی خواهد شد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر