بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن مطرح کرد:

پوشش ریسک سیستماتیک بازار سرمایه توسط سبد آتی

پیش از این ابزاری برای پوشش ریسک سیستماتیک بازار نداشتیم اما سبد آتی تا حدی می‌تواند ریسک سیستماتیک بازار را پوشش دهد و خیلی مواقع به دوطرفه شدن بازار کمک کند. ما همیشه بازارسرمایه را در بازار صعودی، مطلوب قلمداد می‌کردیم در حالی که با این ابزار شرایط تغییر کرد.
کد خبر : ۱۹۰۷۴۴

پوشش ریسک سیستماتیک بازار سرمایه توسط سبد آتی

به گزارش بورس نیوز، محمد مهدی بحرالعلوم، درباره مهمترین دستاورد سازمان بورس در سال گذشته اظهار کرد: طی دو سال گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار اقدامات مهمی با هدف مدیریت ریسک بازار انجام داد. برای مثال صندوق طلا، جزو نهادهای تاسیس شده اخیر سازمان است و توانسته بخشی از التهابات بازار سکه، طلا و ارز را مدیریت کند. همچنین یکی دیگر از ابزارهای نوینی که در راستای تامین سلایق و مدیریت ریسک در بازارسرمایه راه‌اندازی شد قرارداد آتی سبد سهام بود.

وی افزود: پیش از این ابزاری برای پوشش ریسک سیستماتیک بازار نداشتیم اما سبد آتی تا حدی می‌تواند ریسک سیستماتیک بازار را پوشش دهد و خیلی مواقع به دوطرفه شدن بازار کمک کند. ما همیشه بازارسرمایه را در بازار صعودی، مطلوب قلمداد می‌کردیم در حالی که با این ابزار شرایط تغییر کرد.

مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن توضیح داد: در سال 97 شاهد سودآوری و عملکرد مثبت بسیاری از شرکت‌های بنیادی بودیم و همه معتقد بودند که این شرکت‌ها در آینده سودآوری خوبی خواهند داشت و می توانند انتظارات سرمایه‌گذاران و سهامدارانشان را برآورده کنند.

بحرالعلوم بیان کرد: خیلی از شرکت‌ها چشم‌انداز مثبتی داشتند اما به دلیل اینکه اقبال بازار به آنها نبود عرضه غیرمنطقی منجر به کاهش قیمت سهام آنها شد. درحال حاضر بازار آتی کمک می‌کند ما با اتخاذ موضع معاملاتی مناسب ریسک کاهش قیمت موقت ناشی از چرخش نقدینگی را پوشش دهیم.

وی ادامه داد: اقتصاد کشور ما بانک‌پایه بوده و شبکه بانکی نیز مشکلاتی دارد. جراحی نظام بانکی عملا به یکی از مهمترین سیاست‌های اصلی بانک مرکزی در چند سال گذشته بدل شد.

مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن گفت: لازم بود که بخشی از فشار تامین مالی بازار پول به بازارسرمایه منتقل شود و قطعا افزایش سهم بازارسرمایه در تامین مالی بنگاه‌ها در دو، سه سال گذشته یکی از دستاوردهای سازمان بورس است.

بحرالعلوم درباره استفاده از ابزارهای جدید سازمان بورس تاکید کرد: استفاده از ابزارهای جدید در بازار سرمایه از مهمترین دستاوردهای اخیر سازمان بورس بود. توسعه ابزارهای مالی پویایی بازارسرمایه را دی پی داشت و نقش بازارسرمایه را در تامین مالی بنگاه ها به طور چشمگیری پررنگ‌تر کرد.

وی درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز ادامه داد: نهاد دیگری که آینده حوزه تامین مالی را دستخوش تحولات اساسی می‌کند صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام خصوصی است (private agree found) که دستورالعمل آن توسط سازمان بورس در سال 97 ابلاغ شد. بخش عمده تامین مالی استارت‌آپ‌ها در اقتصادهای توسعه‌یافته بر عهده (private agree found) است ما این صندوق‌ها را در اقتصاد نداشتیم که این موضوع توسط سازمان بورس انجام شد.

مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن بیان کرد: در حوزه پوشش ریسک نیز اقدامات قابل توجه و خوبی انجام شده است. صنعت کارگزاری همواره با ریسک‌هایی روبه‌رو بوده و عملا کمیته کاهش ریسک با اتخاذ سیاست‌هایی که سازمان بورس به طور جدی آن را دنبال کرد ریسک صنعت کارگزاری و بازارسرمایه را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش داد و اکنون نیز موضوع بازار دوطرفه و فروش استقراضی به طور جدی در حال پیگیری است.

بحرالعلوم درباره قرارداد آتی کالا نیز گفت: راه‌اندازی قرارداد آتی سکه و زعفران یکی از مهمترین اقدامات انجام شده در چند سال اخیر است.

عضو هیات مدیر کارگزاری بانک مسکن به اقدامات سه سال گذشته سازمان بورس اشاره و تاکید کرد: تعمیق بازار بدهی، توسعه ابزار و نهادها، تامین سلایق مختلف سرمایه‌گذاران و مدیریت ریسک و افزایش نقدشوندگی و شفافیت را محصول اقدامات سه سال گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار است.

مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن گفت: شاپور محمدی رئیس سازمان بورس تلاش زیادی برای افزایش شفافیت و تسهیل نقدشوندگی انجام داده و در این حوزه اقدامات موثری انجام شد. مدت زمان توقف نمادها به شدت کاهش پیدا کرد. به معنای واقعی افزایش نقدشوندگی و شفافیت و کاهش تعداد نمادهای متوقف از دستاوردهای بزرگ سازمان بود. در بازار ما معاملات نماد تحت احتیاط معنا نداشت! همین که یک نمادی تحت احتیاط قرار می گیرد اما امکان داد و ستد آن وجود دارد به معنای انجام رسالت نقد شوندگی و شفافیت است. هرچند این نوع داد و ستد با ریسک مواجه است اما هرکسی که وارد بازار سرمایه می شود باید ریسک های بازار را بپذیرد و زمانی که در یک نماد تحت احتیاط معامله می کند طبعا باید مخاطرات و ریسک های متناظر با آن را هم بپذیرد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر