بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷
رییس اداره معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت:

دریافت مطالبات انگیزه ای برای کشاورزان

رییس اداره معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: دریافت مطالبات کشاورزان دو روز پس از معامله یک انگیزه تشویقی برای آنها شده تا بورس را بیش از گذشته بشناسد و با مزایای آن آشنا شوند.
کد خبر : ۱۹۳۰۹۶

به گزارش بورس نیوز، شهلا افشار اظهار کرد: همکاری وزارت جهاد کشاورزی در زمینه آشنایی کشاورزان با سازوکار بورس کالا با جدیت دنبال شده به طوریکه ما در مراحل مختلف با حضور هیات‌های مختلف در تک‌تک استان‌ها و سر زمین‌های کشاورزی با کشاورزان صحبت کرده و آموزش‌های مختلف را در زمینه عرضه محصولات در بورس و مزایای این بازار ارایه می‌کنیم.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی اعتقادی جدی به کارکرد بورس کالا دارد. هر یک از مزیت‌های بورس کالا می‌تواند یک مشکل ساختاری در بخش کشاورزی را پوشش دهد. در وهله نخست که شفافیت قیمت و معاملات بر بازار محصولات کشاورزی با ورود کالاها به بورس حاکم می‌شود. موضوع دیگر به کیفیت تولید برمی‌گردد به طوری که کشاورز به کمک سازوکارهای موجود در این بستر معاملاتی و لزوم رعایت استانداردهای کیفی، تشویق به تولید محصول باکیفیت‌تر می‌شود.

رئیس اداره معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به وضعیت تامین منابع مالی و نقدینگی بخش کشاورزی، بورس کالا در حوزه تامین مالی این بخش یک راهکار برای دولت به شمار می‌رود و مطمئنا در سال‌های آینده از ظرفیت‌های این بورس بیش از گذشته استفاده خواهد شد.

افشار خاطرنشان کرد: این بورس می‌تواند مثل تجربه موفق زعفران در عرضه سایر محصولات کشاورزی از جمله زیره نیز موفق عمل کند. زمانی مدیران ارشد در وزارتخانه اعتقاد چندانی به بورس نداشتند و مطرح می‌کردند که کشاورز بورس را نمی‌شناسد، در نتیجه نمی‌پذیرد که پس از سال‌ها معامله سنتی محصولش را در بورس عرضه کند. همچنین عنوان می‌شد که در معاملات گواهی سپرده کالایی، کشاورز به هیچ عنوان برای عرضه محصولش در بورس هزینه انبارداری پرداخت نخواهد کرد اما پس از اجرای طرح قیمت تضمینی جو و ذرت به همه اثبات شد که بورس کالا بهترین سازوکار برای مبادله کالاهاست.

افشار ادامه داد: در زمان تدوین دستورالعمل ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، همان مدیران پس از مشاهده و ارزیابی مزایا و کارکردهای این بازار، با حضور در استان‌ها از بورس دفاع تمام قد کردند و امروز وزارت جهاد کشاورزی اعتقاد ویژه ای به کارکردهای بورس کالا دارد.

وی تاکید کرد: با تلاش‌هایی که در این زمینه و برای شناسایی مزایای عرضه محصولات کشاورزی در بورس انجام شد و با توجه به اینکه دولت نقدینگی پایینی دارد، مسئولان و نیز کشاورزان به این نتایج رسیدند که با عرضه محصولات کشاورزی در بورس، شفافیت قیمتی ایجاد می‌شود، محصول کشاورز برندسازی شده و کشورهای دیگر محصولات ایرانی را در دنیا می‌شناسند که به مرور و پس از گذار از شرایط خاص اقتصادی کشور شاهد بورسی شدن انواع محصولات کشاورزی خواهیم بود.

افشار درباره مشکلات اجرای خرید تضمینی و وصول مطالبات کشاورزان نیز توضیح داد: وقتی سیاست خرید تصمینی اجرا می شود، می بینیمی که به دلیل مشکلات بودجه‌ای دولت، مطالبات کشاورزان با تاخیر پرداخت می‌شود و این در حالی است که در بورس، کشاورزان می‌توانند تنها دو روز کاری عمده پول حاصل از فروش محصول خود را دریافت کنند.

رییس اداره معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: دریافت مطالبات کشاورزان دو روز پس از معامله یک انگیزه تشویقی برای آنها شده تا بورس را بیش از گذشته بشناسد و با مزایای آن آشنا شوند.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در تالار محصولات صنعتی و معدنی انجام می شود؛

عرضه بیش از 2هزار تن مس مفتول در بورس کالا

رییس مجمع عادی سالیانه سهامداران شرکت بورس کالا:

ظرفيت‌ها براي رشد بورس کالا بیش از سطح فعلی است

امروز در تالار محصولات کشاورزی اتفاق می افتد؛

۱۴کیلوگرم زعفران رشته ای مهمان بورس کالا

در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی انجام می شود؛

عرضه بیش از ۴۰هزار تن مواد پلیمری در بورس کالا

ارسال نظر