بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
محدودیت های واردات کالا باعث کاهش تقاضای ارز شده و این کاهش تقاضا موجب کاهش نرخ ارز شده است. اگر روند کاهش تقاضای واردات کالا به کشور تداوم یابد، نرخ ارز کاهشی خواهد ماند، بدون آنکه کالاها ارزان شود.
کد خبر : ۱۹۳۷۸۸
به گزارش بورس‌نیوز، کاهش نرخ ارز در روزهای گذشته، انتظار کاهش قیمت‌ها در بازارهای دیگر از جمله مسکن و خودرو را هم در پی داشته است.

به منظور بررسی تاثیر کاهش نرخ ارز بر سایر بازارها، خبرنگار بورس‌نیوز گفت‌وگویی با چند کارشناس انجام داده است.

لطفعلی بخشی اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در همین رابطه گفت: تاثیر نرخ ارز بر کاهش تورم بستگی به سیاست‌های دولت خواهد داشت و باید دید سیاستی که سبب کاهش نرخ ارز شده ، دوام خواهد داشت یا خیر.

وی افزود: محدودیت‌های واردات کالا باعث کاهش تقاضای ارز شده و این کاهش تقاضا موجب کاهش نرخ ارز شده و اگر روند کاهش تقاضای واردات کالا به کشور تداوم یابد، نرخ ارز کاهشی خواهد ماند، بدون آنکه کالاها ارزان شود.

بخشی تصریح کرد: قطع رابطه با دنیا، اتفاق مثبتی نبوده و این شرایط، چندان امیدوارکننده نیست.


عرضه مسکن متناسب با تقاضا نیست

محمدعلی ربانی دبیر انجمن انبوه سازان قم در مورد تاثیر کاهش نرخ ارز بر بازار مسکن بیان کرد: بررسی وضعیت بازار مسکن در سال‌های گذشته، نشان می‌دهد این بازار از چند متغیر از جمله بازار ارز و طلا تاثیر می‌پذیرد. 

وی اضافه کرد: اما پارامتر مهم بازار مسکن که نباید از آن غافل شد، عرضه‌و‌تقاضا است؛ در چند سال اخیر، عرضه مسکن متناسب با تقاضای مسکن نبوده و بجز طرح مسکن مهر که البته هنوز بخشی از واحدهای این طرح عرضه نشده، دولت برنامه دیگری در راستای تقویت عرضه مسکن اجرا نکرده و بنابراین تعادل عرضه‌و‌تقاضا در بازار بهم خورده است.

فعال بازار مسکن تصریح کرد: بازار مسکن نیازمند طرح‌های عرضه مسکن است. طرح مسکن امید البته مطرح شده؛ ولی هنوز جزئیات آن مشخص نیست. با توجه به این طرح و کاهش نرخ ارز، به نظر می رسد قیمت‌ها در بازار مسکن تثبیت خواهد شد؛ انتظار کاهش قیمت مسکن نداریم و فقط می‌توان به عدم افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن خوش‌بین بود.

هنوز قطعات وارداتی با ارز نیما تامین می‌شوند

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: قیمت خودرو در بازار تا حد زیادی به میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد و کاهش قیمت خودرو در بازار در گرو تعادل عرضه و تقاضا بوده البته با توجه به افزایش عرضه خودرو در روزهای اخیر، به نظر می‌رسد قیمت های بازار کمی کاهش خواهد داشت.

وی افزود: عامل اثرگذار دیگر در قیمت هر کالا بهای تمام شده است. ارز در بازار آزاد کاهش قیمت داشته؛ ولی نرخ های سامانه نیما کاهش نداشته و مواد اولیه و قطعات وارداتی خودروسازان با ارز نیمایی تامین می شود. بنابراین بهای تمام شده تولید در کشور کاهش نداشته که انتظار کاهش قیمت خودرو داشته باشیم. اما این شرایط، رکود شدیدی در پی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: آنچه موجب افزایش قیمت کالاها در کشور شده، رشد تورم بوده، نه افزایش نرخ ارز. با توجه به اینکه با وجود شیب نزولی نرخ ارز، تورم کاهش نداشته؛ کاهش نرخ ارز می تواند سبب ورود حجم نقدینگی از بازار ارز به بازارهای کالایی از جمله بازار خودرو گردد.

زاوه در مورد وضعیت فروش خودروسازان در این شرایط گفت: هنوز هم قیمت های مصوب فروش خودرو با قیمت های بازار آزاد تفاوت دارد. کاهش نرخ ارز به شرطی در بهای تمام شده اثر دارد که این روند پایدار باشد و در ماه های بعد مجددا افزایش نیابد.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: مدیریت دستوری عرضه و تقاضا، هر بازاری را از حالت مصرف خارج می کند. کاهش قیمت خودرو در گرو خروج دولت از امور  جاری خودروسازان و تمرکز بر کنترل تورم و سیاست های مالی به جای مداخله در صنایع و همچنین کاهش بهای تمام شده تولید خواهد بود.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
به دستور وزیر راه و شهرسازی انجام می شود؛

متوقف شدن فعالیت عمرانی برخی از پروژه های مسکن مهر

به دستور وزیر راه و شهرسازی انجام می شود؛

متوقف شدن فعالیت عمرانی برخی از پروژه های مسکن مهر

ارسال نظر