بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲
بورس‌نیوز لغو مجامع سالانه ۴ بانک را بررسی کرد:

مهمانی، کنسل شد/ همه چیز فرمالیته بود

تاخیر در برگزاری مجامع در سال های اخیر موجب تضییع حقوق و نارضایتی سهامداران بانکی هم شده است.
کد خبر : ۱۹۳۸۳۳
مهمانی، کنسل شد/ همه چیز فرمالیته بود

به گزارش بورس نیوز طبق قانون تجارت، شرکت ها موظف به ضرورت برگزاری مجامع قبل تا ۳۱ تیرماه هستند.  
 اما به نظر می رسد بعضی بانک ها برای از سر باز کردن این مهم و با هدف بستن دهان سازمان بورس و سهامداران و مقصر جلوه دادن بانک مرکزی، اقدام به درج آگهی های فرمالیته تشکیل مجمع و سپس لغو آن قبل از مجمع می کنند. 

بانک مرکزی اعلام کرده شرط لازم برای انجام بررسی‌های مربوط و صدور مجوز برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه، «وصول صورت‌های مالی امضا شده توسط هیئت مدیره به انضمام پیش‌نویس نهایی گزارش حسابرس مستقل»  حداقل یک ماه قبل از تاریخ برگزاری مجمع عمومی است. این شرط به این منظور بوده که اگر صورت های مالی توسط حسابرس تایید نشد و ابهامی داشت، فرصت کافی برای درخواست اسناد و مستندات و اصلاح گزارش ها وجود داشته باشد. 

البته بورس‌نیوز از یک هفته قبل ، پیش بینی لغو مجامع و فرمالیته بودن آگهی های دعوت به مجمع برخی بانک ها را کرده بود. اما دلیل لغو مجامع چیست؟

شایعات و شنیده های بازار حاکی از آن است که ترافیک برگزاری مجامع و شلوغ بودن سر مسوولان بانک مرکزی، دلیل عدم صدور مجوز برگزاری مجمع بانک ها بوده است.

سید بهاالدین حسینی هاشمی کارشناس پولی و بانکی در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: تشکیل مجمع بانک ها نیازمند تایید دو نهاد است؛ بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار. پس از تایید نهایی گزارش بانک ها توسط حسابرس، بانک مرکزی اقدام به بررسی صورت های مالی بانک ها کرده و چنانچه ابهامی در گزارش ها وجود داشته باشد یا حسابرسان به نکته ای توجه کافی نکرده باشند و بانک مرکزی تشخیص دهد برگزاری مجمع سالیانه به منفعت سهامداران یا سیاست های پولی و بانکی کشور نیست، صدور مجوز برگزاری مجمع به بعد از اصلاح صورت های مالی موکول خواهد شد.

وی افزود: بررسی های سازمان بورس هم بیشتر بر اجرای صحیح مقررات قانون تجارت تمرکز دارد و صدور مجوز برگزاری مجمع در گرو تایید صورت های مالی است.

این کارشناس پولی و بانکی در خصوص شایعات مطرح شده در رابطه با لغو مجامع بانک ها گفت: هر چند بررسی صورت های مالی بعد از پایان فصل مجامع و کاهش ترافیک مجامع، کار راحت تری است و ضمنا بانک ها با مجوز بانک مرکزی این امکان را دارند که مجامع خود را دیرتر برگزار کنند و صورت های مالی بانک ها را با دقت بیشتری بررسی کنند؛ ولی ترافیک مجامع و اصطلاحا شلوغ بودن سر بانک مرکزی نمی تواند دلیلی برای لغو مجامع باشد. 

وی در مورد تاثیر عدم برگزاری به موقع مجامع اظهار داشت: عدم تصویب به موقع صورت های مالی بانک ها، آثار منفی به دنبال خواهد داشت. بخشی از سهامداران بانک ها را مردم عادی و پرسنل بانک تشکیل می دهند و صنعت بانکی به لحاظ حجم نقدینگی، در جذب سرمایه در بازار بورس هم حائز اهمیت است. به هر حال تاخیر در برگزاری مجامع در سال های اخیر موجب تضییع حقوق و نارضایتی سهامداران بانکی هم شده است.

وی افزود: علاوه بر این، تجدید ارزیابی دارایی ها در سال ۹۸ و افزایش سرمایه بانک ها از این محل در گرو تصویب صورت های مالی ۹۷ در مجمع و شفافیت حقوق صاحبان سهام بوده و بهتر است مجامع سالانه بانک زودتر برگزار شود.


وی در خاتمه تصریح کرد: باید پذیرفت که بانک ها در شرایط مطلوبی قرار ندارند و بخشی از مشکلاتی که امروز با آن دست به گریبان هستند، ناشی از عوامل بیرونی همچون تحریم ها و محدودیت های نقل و انتقال بین‌المللی پول و... است. فشار بانک مرکزی برای اصلاح صورت های مالی و ذخایر بانک ها در شرایط نامطلوب سیستم بانکی، چندان منطقی نیست. نرمش بیشتر بانک مرکزی در مقابل بانک ها در شرایط تحریم و بحران مالی بانک ها می تواند مشکلات بانک ها را در ۴،۳ سال آینده کاهش دهد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
از سوی بانک مرکزی؛

«وپست» مجوز مجمع گرفت

تراز مثبت ماهیانه این بانک سبزپوش در سال۹۸ با چند علامت سوال؛

تراز عملیاتی مثبت پست بانک از کجا نشأت می گیرد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
حامدی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۷
سلام و عرض ادب
دوستان بورس نیوزی لطفا گزارشی از موسسه مالی و اعتباری توسعه تهیه کنید از 93 تا97 مجمعی برگزار نکردن و اطلاعیه رسمی در کدال درج نکردن .
الان هیئت سرپرستی که از طرف بانک مرکزی منصوب شدن مشغول تهیه گزارشها هستند لطفا به عنوان یک رسانه بورسی مصاحبه ای با آقای مطهری سرپرست منصوبی از طرف بانک مرکزی در توسعه انجام دهید.
تشکر