بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
سهامداران این شرکت‌ها خاطرجمع باشند؛

پارک نقدینگی جلوی بانک‌ها / کیسه‌های «پارس» از پول پر شد

وضعیت موجودی نقد مبنای قضاوت بسیاری از سهامداران و سرمایه گذاران است که نگاهی به صورت‌های مالی، پیشتازی بانک‌ها و پتروشیمی‌ها را از نظر وجه نقد حکایت می‌کند.
کد خبر : ۱۹۴۷۸۹

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، وجوه نقد یکی از مهم‌ترین سرفصل‌های گروه دارایی‌ها است؛ به گونه‌ای که تداوم فعالیت را تسهیل می‌کند. همچنین می‌توان گفت که توازن بین وجه نقد موجود و نیاز‌های مالی، اصلی‌ترین عامل تحقق اهداف شرکت‌ها به شمار می‌رود و تصمیم‌های مدیریت را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

پارک نقدینگی جلوی بانک‌ها / کیسه‌های «پارس» از پول پر شد

علاوه بر این، وضعیت نقدینگی مبنای قضاوت بسیاری از سهامداران و سرمایه گذاران است. بر اساس بررسی‌های انجام شده، موجودی وجوه نقد با سطوح سرمایه گذاری رابطه دارد و شرکت‌هایی که دارای وجوه نقد زیادی هستند، دارای سرمایه گذاری بیشتری بوده و ارزش نهایی خود را افزایش می‌دهند. به علاوه شرکت‌هایی که دارای محدودیت مالی هستند، نسبت به شرکت‌های بدون محدودیت مالی، وجوه نقد بیشتری نگهداری می‌کنند.

حال به سراغ شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه رفتیم و شرکت‌ها را بر اساس مبلغ وجه نقد رتبه بندی کردیم.
بر این اساس، اسامی بسیاری در بانک‌ها در صدر این رتبه بندی به چشم می‌خورد که با توجه به ماهیت فعالیت آن‌ها طبیعی است.

بر اساس آخرین صورت‌های مالی منتشر شده، «وپاسار» با موجودی نقد ۱۶۳۹۸ میلیارد تومانی، رتبه اول را در بین شرکت‌های حاضر در بازار سهام در اختیار دارد. سه بانک «وبملت»، «وپارس» و «سامان» با اختلاف نزدیک به یکدیگر، در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته اند.

 پارک نقدینگی جلوی بانک‌ها / کیسه‌های «پارس» از پول پر شد

تا رتبه هشتم در اختیار صنعت بانکداری قرار گرفته و ۱۲ بانک در زمره ۲۰ شرکت اول هستند اما؛ در صورتی که بانک‌ها از این رتبه بندی حذف شوند، «پارس» با ۲۳۳۹ میلیارد تومان موجودی نقد، در جایگاه نخست می‌ایستد. «خساپا» با ۱۷۷۱ میلیارد تومان و «شپنا» با ۱۴۱۷ میلیارد تومان در رده‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند.

 پارک نقدینگی جلوی بانک‌ها / کیسه‌های «پارس» از پول پر شد

به طور کلی می‌توان گفت که موجود نقد برای سهامداران این شرکت‌ها از این جهت می‌تواند اهمیت داشته باشد که در دریافت سود نقدی مصوب در مجمع سالانه با مشکل مواجه نشوند و هر چه زودتر و در موعد مقرر و قانونی بتوانند به حق برسند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر