بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
انتظار رشد متعادل شاخص‌کل در معاملات امروز بازارسرمایه با ایفای نقش ۳گروه اصلی وجود دارد.
کد خبر : ۱۹۴۹۴۳
۳ تفنگدار بالانشین تالار حافظ

به گزارش بورس‌نیوز، در معاملات روز شنبه شاهد رشد مجدد شاخص کل و کسب رکورد جدید شاخص کل بودیم. شاخص کل با بیش از ۳هزار و ۸۰۰ واحد رشد که معادل ۱.۴۵درصد رشد بود، در آستانه ورود به کانال ۲۷۰هزار واحدی قرار گرفت و تنها ۱۴واحد برای رسیدن به این کانال فاصله دارد. 

نمادهای «شپنا»،«اخابر»، «شتران» و «همراه» بیشترین اثر را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات دیروز بازار به بیش از ۲۳هزار میلیارد ریال رسید. 

نمادهای «وتجارت»، «شپنا» و «وپاسار» بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. شاخص فرابورس نیز با بیش از ۱۰ واحد رشد به ۳هزار و ۵۸۹واحد افزایش یافت.

اخبار سیاسی
یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از اولین ساعات اداری دیروز فرایند تودیع وثیقه در اداره ثبت اسناد و دادسرا برای دو نماینده بازداشت شده در ارتباط با پرونده سایپا طی شد و این افراد نهایتا بعدازظهر امروز از زندان اوین آزاد شدند.

به گفته وی، وثیقه تعیین شده برای هر یک از این دو نماینده ۱۰ میلیارد تومان بوده است که با تودیع این وثیقه، تا تعیین تکلیف پرونده آزاد شدند.

محمد عزیزی و فریدون احمدی چهارشنبه گذشته در ارتباط با پرونده‌ای در خصوص فروش محصولات شرکت سایپا بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. ظاهرا امروز قرار است دادگاه مربوط به اتهامات این دو نماینده برگزار گردد.

اقتصاد کلان 
چهارمین جلسه ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور به ریاست نوبخت معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد. 

محمدباقر نوبخت معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان چهارمین جلسه ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه ۹۹ کل کشور که با حضور معاونان و مدیران این سازمان برگزار شد، اظهار داشت: در روند اصلاح ساختار بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، اصل شفافیت و مشخص بودن تمام روندها و اطلاعات ارایه شده را رعایت می‌کنیم.

وی افزود: بی‌تردید هیچ چیز از پیش تعیین شده نخواهیم داشت و در تمام جلساتی که در سازمان برنامه و بودجه برگزار می‌کنیم، کار جمعی و تیمی و نیز اتکای به خرد جمعی را سرلوحه کار خود قرار می‌دهیم.نوبخت تصریح کرد: از نظر ماهوی و ماهیتی، بودجه سال ۱۳۹۹ با بودجه سال‌های قبل متفاوت خواهد بود و آن لحاظ کردن اصلاحات ساختاری در بودجه است.

در دیگر خبر مربوط به حوزه اقتصاد کلان، بر اساس داده های اوپک سهم این سازمان از تولید جهانی نفت پس از توافقات صورت گرفته در خصوص کاهش تولید نفت، به حدود ۳۰درصد کاهش یافته است و شاهد کاهش اثرگذاری این کارتل بین المللی در تعیین جهت قیمت ها در بازار نفت هستیم. 

با وجود کاهش تولید اوپک، قیمت نفت از حدود ۷۵ دلار در ماه آوریل امسال، به کمتر از ۶۰ دلار رسیده است. کند شدن فعالیت‌های اقتصادی به دلیل نگرانی درباره جنگ تجاری آمریکا و چین و همچنین خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، مهم‌ترین عوامل این افت بوده‌اند.

کدال
در حال حاضر شاهد انتشار گزارش عملکرد ماهیانه شرکت ها هستیم، هر چند که تاکنون گزارش عملکرد شرکت های بزرگ منتشر نشده است، اما در خصوص گزارش های منتشر شده فعلی می توان به ثبات و بعضا کاهش نرخ فروش محصولات شرکت ها و همچنین افت مقادیر فروش برخی از آن ها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل اشاره داشت. 

در واقع در برخی شرکت ها شاهد افزایش اندک فروش علی رغم رشد قابل توجه نرخ ها بوده ایم که این موضوع ناشی از کاهش مقادیر فروش با توجه به رکود سنگین اکثر صنایع داخلی کشور بوده است.

اخبار صنایع
خداداد غریب پور رئیس هیئت عامل ایمیدرو خبر داد: بیش از ۶۳۰ میلیون دلار طرح در حوزه فولاد و نیروگاه، آماده افتتاح در هفته دولت است که این پروژه ها متعلق به استان کرمان است. غریب پور که در آستانه هفته دولت سخن می گفت با اعلام خبر فوق، افزود: ۴ طرح در استان کرمان آماده افتتاح شده است که بخش های فولاد و نیروگاه را در بر می گیرد. 

به گفته غریب پور، ‌این پروژه ها شامل فولاد استانی بافت با ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی، خط دو آهن اسفنجی کوثر شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر با ظرفیت تولید ۲ میلیون تن، ذوب و فولادسازی به همراه واحد اکسیژن جهان فولاد سیرجان با ظرفیت تولید ۱.۲ میلیون تن و همچنین نیروگاه شماره یک سیکل ترکیبی سیرجان با ظرفیت تولید ۱۶۰ مگاوات است.

در خبری در حوزه بین الملل و در حوزه نفت، چین دیروز  اعلام کرد که برای نخستین بار، تعرفه‌هایی بر واردات نفت از آمریکا وضع می‌کند. 

چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت جهان، واردات نفت خود از آمریکا را به‌شدت کاهش داده است. معامله‌گران و تحلیلگران اعلام کردند با تعرفه‌های جدید، واردات نفت چین از آمریکا به احتمال زیاد کاملاً متوقف خواهد شد.

بازار امروز:
در بازار نیز انتظار رشد متعادل شاخص کل را خواهیم داشت. در روزهای اخیر بیشترین رشد قیمت ها مربوط به گروه مخابرات، بانک ها و گروه پالایشگاهی بوده است. 

به طور قطع و با توجه به انتشار گزارش عملکرد شرکت ها، نگاه اصلی سرمایه گذاران به این گزارش ها خواهد بود. به نظر می رسد همچنان با توجه به افزایش حضور نقدینگی در بازار سرمایه، شاهد افزایش ملایم و تدریجی شاخص کل تا مرز ۳۰۰ هزار واحد باشیم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر