بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷
کارشناس بازارسرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

جذابیت سهم قندی و غذایی و دارویی برای سرمایه‌گذاری

سهم های قندی، غذایی و دارویی که فروش داخلی دارند به سبب احتمال رکود تورمی جذاب خواهند بود.
کد خبر : ۱۹۵۳۰۸

جذابیت سهم قندی و غذایی و دارویی برای سرمایه گذاری

به گزارش بورس نیوز، بسیاری از سهم های بنیادی بازار سرمایه از جمله سهم های پتروشیمی، این روزها اقبالی ندارند.

علی صادقین مدرس و پژوهشگر بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در پیش بینی وضعیت شرکت های پتروشیمی بیان کرد: با توجه به حجم فروش و گزارش های منتشر شده شرکت های پتروشیمی تا این لحظه، انتظار می رود سود تحقق یافته، تا پایان دوره ۶ ماهه تکرار شود.

وی ادامه داد: با در نظر گرفتن همبستگی قیمت جهانی نفت با قیمت محصولات پتروشیمی و احتمال رکود در بازار جهانی نفت و کامودیتی ها و همچنین احتمال رکود در اقتصاد داخلی و کاهش تقاضا در حوزه های مختلف، احتمالا در نیمه دوم سال سودآوری شرکت های پتروشیمی دستخوش تغییر شده و کاهش خواهد داشت.

صادقین افزود: بخش عمده سهم های گروه پتروشیمی (غیر از صنعت شوینده) از رشد بازار سرمایه جا مانده اند و نسبت به سایر صنایع، ریسک کمتری برای سرمایه گذاری دارند؛ از این رو سهم های پتروشیمی با P بر E پایین برای سرمایه گذاران ریسک گریز و صندوق های سرمایه گذاری جذاب خواهند بود.

وی افزود: اگر سهم پتروشیمی ها و بسیاری دیگر از سهم های بنیادی بازار، کمتر مورد اقبال قرار گرفته، به دلیل جو بازار و جذابیت سهم های کوچکتر به خاطر ضعف نقدینگی بازار بوده و با تغییر جو بازار، سهم های بنیادی می توانند مورد اقبال قرار بگیرند. البته نباید از تاثیر رکود و افت قیمت های جهانی بر سودآوری سهم های وابسته به قیمت های جهانی غافل شد.

جنگ تجاری امریکا و چین مهمترین عامل رکود اقتصادی جهان

صادقین تصریح کرد: رکود در بازارهای جهانی عمدتا ناشی از جنگ تجاری امریکا و چین بوده و پیش بینی می شود رشد اقتصاد جهانی حدود ۰.۸ درصد کاهش یابد. این رکود در تقاضا و به تبع آن قیمت های محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی خصوصا بازارهای آسیای مشهود بوده است.

این تحلیلگر بازارهای مالی ضمن تاکید بر تاثیر منفی جنگ تجاری امریکا و چین بر بازارهای جهانی، گفت: به رغم اظهار نظرهای مثبت در این مورد و با وجود آنکه دو کشور چین و امریکا در این مدت حدود ۱۴ نشست در مورد روابط تجاری خود داشته اند؛

وی اضافه کرد:‌ به نظر می رسد تا قبل از انتخابات ۲۰۲۰ امریکا، ترامپ اقدام جدی برای رفع تنش های تجاری نخواهد کرد. اما حتی اگر توافقی صورت بگیرد، اگر چه در کوتاه مدت بازارهای جهانی تحت تاثیر جو روانی مثبت، واکنش مثبت نشان خواهند داد؛

این تحلیلگر بازارهای مالی افزود: برای رونق واقعی در اقتصاد جهانی و رفع رکود حداقل ۶ ماه زمان لازم است. شاخص های مختلف از جمله شاخص ساخت و ساز و شاخص تولید در چین، در ۵ ماه اخیر نزولی بوده و در امریکا هم فروش صنایع تولیدی روند نزولی دارد و بنابراین به رونق بازارهای جهانی ظرف ۶ الی ۱۲ ماه آینده خوشبین نیستم و معتقدم در بهترین حالت، تا پایان ۲۰۱۹ قیمت جهانی کامودیتی ها در محدوده قیمت های فعلی در نوسان خواهد بود. گزارش های بین المللی از جمله آخرین گزارش صندوق بین المللی پول نیز حاکی از پیش بینی رکود تا سال ۲۰۲۱ است.

گزینه مناسب برای سرمایه گذاری

صادقین در معرفی گزینه مناسب برای سرمایه گذاری گفت: با توجه به احتمال رکود اقتصادی جهان، فلزات گرانبها چشم انداز روشن تری دارد. فرانک سوییس و ین ژاپن هم ارزهای مطمئن تری به نظر می رسند. در بازارهای داخلی هم، سهم های با P بر E پایین ریسک چندانی ندارند. البته با در نظر گرفتن احتمال رکود تورمی در نیمه دوم سال، سهم های قندی، غذایی و دارویی که فروش داخلی دارند هم جذاب خواهند بود.

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر