بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس در گفتگو با بورس نیوز خبر داد:

غافلگیری از رشد هزار درصدی تعداد معاملات

باگ اتوس فرانسوی که از سال ۹۱ موجب اختلال در سیستم معاملات و نمایش معاملات غیر واقعی می شد، از اسفندماه ۹۷ توسط متخصصان ایرانی به طور کامل برطرف شده است.
کد خبر : ۱۹۵۳۵۵

غافلگیری از رشد هزار درصدی تعداد معاملات

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته مدیرعامل فرابورس از رفع باگ اتوس فرانسوی توسط متخصصان داخلی خبر داد.

روح اله دهقان مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس در گفتگو با بورس نیوز ضمن اعلام این خبر بیان کرد: تقریبا از زمانی که سامانه معاملاتی توسط فرانسوی ها تحویل داده شد، باگی که بنام باگ magebast شناخته می شد، در سیستم وجود داشت که موجب می شد به دلایل نامشخص، فعالیت سامانه معاملات به نوعی متوقف می شد و معاملات غیرواقعی در سامانه معاملاتی ایجاد می شد.

وی ادامه داد: این اختلال اولین بار در سال ۹۰ مشاهده شد و شرکت طراح فرانسوی به دلیل تحریم ها، امکان پشتیبانی از سامانه را نداشت. ضمن اینکه به نظر طرف فرانسوی، این باگ، شناخته شده بود ولی علت آن مشخص نبود.

دهقان افزود: برطرف کردن این باگ در دفعات نخست چندین ساعت به طول انجامید و کاری که بعد از بروز این اختلال انجام شد، تشخیص سریع اختلال و کاهش مدت زمان اختلال سامانه بود. اما به تدریج این زمان کاهش یافت.

مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس تصریح کرد: در سال ۹۵ با رفع تحریم ها، طرف فرانسوی آماده پشتیبانی و بروزرسانی سامانه شد و در سال ۹۶ علاوه بر بروز رسانی سامانه، کد منبع (source code) سامانه به همراه آموزش های لازم در اختیار ایران قرار گرفت و قرار شد تغییراتی در سامانه اعمال شود که باگ، برطرف شود؛ اما این باگ به طور کامل برطرف نشد و فقط مدت زمان اختلال تا آماده سازی کامل سامانه برای انجام معاملات به حدود ۱۵ دقیقه رسید.

دهقان اظهارکرد: با شروع فاز جدید تحریم ها، وابستگی به شرکت فرانسوی کاهش یافت و در نهایت، در ابتدای سال ۹۸ تیمی از متخصصان داخلی موفق به شناسایی باگ و ارایه نسخه جدیدی از سامانه شد و در سال ۹۸، دیگر باگی در سامانه مشاهده نشد.

وی اضافه کرد: البته از آنجا که نگران بروز مشکلی دیگر و تبعات بعد از آن بودیم، موضوع تغییر نسخه سامانه معاملات رسانه ای نشد تا از عملکرد درست سامانه اطمینان حاصل کنیم. توفیق کارشناسان داخلی در رفع باگ سامانه معاملات که اتفاق خوشایندی برای متخصصان داخلی است، به اطلاع شرکت طراح فرانسوی هم رسیده است.

ارتقای سرعت سامانه معاملات، اولویت شرکت مدیریت فناوری بورس

وی در پاسخ به گلایه ها بابت سرعت پایین سامانه معاملات گفت: ارتقای سرعت سامانه جزو اولویت های شرکت مدیریت فناوری بورس بوده و هست و اقداماتی هم در راستای بهبود سرعت معاملات صورت گرفته؛ اما در نظر داشته باشید که تعداد معاملات در مقطع فعلی نسبت به سال گذشته رشد ۱۰۰۰ درصدی داشته و این رشد تعداد معاملات، سبب افت سرعت سامانه خواهد شد. ضمن اینکه بازار سرمایه مورد اقبال قرار گرفته و شیب رشد بازار سرمایه آنقدر زیاد بوده که تاثیر اقدامات صورت گرفته، کمرنگ تر شود. ولی قطعا اگر اقدامی از سوی شرکت مدیریت فناوری بورس صورت نگرفته بود، حجم بالای معاملات و باگ سیستم، این روزها به معضل بدل شده بود.

علت بروز مشکل در معاملات آنلاین برخی کارگزاری ها

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس در ادامه گفتگو در رابطه با اختلالی که هفته گذشته در معاملات آنلاین برخی کارگزاری ها به وجود آمد، گفت: در بازار سرمایه تقریبا ۱۰ شرکت مشغول ارایه خدمات نرم افزاری آنلاین به کارگزاری ها هستند که از میان ۱۰ شرکت مذکور، ۲ شرکت حدود ۹۰ درصد بازار را در اختیار دارند. هفته گذشته ارتباط یکی از این شرکت ها با سامانه معاملات دچار مشکل شد و در نتیجه، حدود ۴۰ درصد کارگزاری ها در معاملات آنلاین دچار مشکل شدند. البته کارشناسان شرکت مدیریت فناوری بورس به همراه کارشناسان کارگزاری ها، بلافاصله به رفع مشکل و بررسی علل بروز آن پرداختند.

وی اضافه کرد: نکته اینجا است که گاه مشاهده می شود هر مشکلی را به هسته معاملات گره می زنند؛ در حالی که سامانه معاملاتی، ترکیبی از چند ماژول مختلف بوده و وقتی می توان مشکلات را به اختلال هسته ارتباط داد که معامله به هیچ طریقی ممکن نباشد. بنابراین اختلالاتی همچون اختلال در معاملات صرفا آنلاین برخی کارگزاری ها، اختلال در سامانه نامک، اختلال در سایت TSETMC و... به معنای اختلال هسته معاملات نیست.

این مقام مسئول در خاتمه در مورد دلیل توقف نماد «هجرت» در ساعات معاملات و موکول کردن معاملات به ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۳ در دو روز معاملاتی اخیر گفت: حجم بالای معاملات باعث کندی سامانه شده و با توجه به تعداد زیاد سفارشات در نماد «هجرت»، ثبت سفارش در این نماد در زمان معاملات، سایر نمادها را دچار مشکل می کرد. بنابراین قبل از آغاز زمان معاملات، تصمیم به موکول شدن معاملات در ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۳ گرفته شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

پیشنهادی که از ریسک اختلال نمی‌کاهد!

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

شاخص ۴۰۰ هزار واحدی تا پایان سال

مدیرعامل مدیریت فناوری بورس تهران:

هسته معاملاتی هیچ مشکلی ندارد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مرادی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴
کلا به بازار ((فرا بورس )) گند زدند. حداقل بازار زرد رو ( ۵% درصدی ) می کردند و بقیه رو ۳%.