بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸
دریچه «صدای‌سهامدار» پُل ارتباطاتی سهامداران در بازارسرمایه با بورس‌نیوز بوده و در همین راستا 10سوال مهم این افراد، برای پاسخگویی مسئولان بازارسرمایه، منتشر شد.
کد خبر : ۱۹۵۵۷۵

به گزارش بورس‌نیوز، «صدای سهامدار» از دریچه این رسانه همیشه برای سهامداران باز بوده و فرصت ارائه اظهارنظرهای کارشناسی برای فعالان بازار در بورس‌نیوز همیشه امکان‌پذیر است.

در مطلب « آمادگی برای ثبت نظرات فعالان بازارسرمایه در مورد تغییر مقررات بازار پایه » که روز گذشته منتشر شد، نظرات فراوانی از سوی سهامداران ارائه شد که یکی از این مطالب و پیشنهادات آن، جای بازخوانی و مطالعه را دارد.

در این مطلب آمده است که :

در حال حاضر فرصتی هست که تا هنوز قوانین بازار پایه اجرا نشده، مسئولین فرابورس که اجرا کننده بازار پایه هستند از پیشنهادات خوب اهالی بازار استقبال کنند و به ابهامات پاسخ دهند که باعث بشه شفافیت بازار پایه بیشتر شود.

کسانی که سرمایه خود را وارد بورس کردند قاعدتا به دنبال بازاری بوده که شفافیت بیشتری داشته و درغیراین‌صورت سرمای خود را در بازار‌های دیگر سرمایه‌گذاری کرده که سود‌های بالایی را تجربه کرده بنابراین باید قوانینی وضع شود که شفافیت بازار افزایش یابد اما این قوانین جدید دست اجراکننده رو باز گذاشته و اجازه داده سلیقه‌ای‌تر قوانین اجرا شود.

برای مثال، در مورد تعداد حراج‌ها در طول هفته، یا اینکه جدیدا گفتند دامنه نوسان میتواند تا ۵ درصد هم باشد یا در مورد فروش سهامداران درصدی که باید مجوز بگیرند.

حال چند سئوال مطرح می‌شود:

۱- این مجوز برای فروش سهم برای سهامدارن بالای یک درصد بر چه اساس و معیاری بوده و چرا در این مورد توضیحی ارائه نشده است.

۲- مجوز به معنی عامیانه یعنی اجازه برای فروش سهام مورد نظر، لطفا پاسخ دهند در کدام کشور و در کدام بورس دنیا، برای فروش سهام مجوز می‌گیرند.

۳- اگر در این کمیته سلیقه‌ای عمل شده و در آینده به عده‌ای مجوز داده شود اما به عده‌ای مجوز داده نشود تکلیف چیست؛ آیا این قوانین جدید، خدایی نکرده، برای بعضی افراد باعث فساد یا رانت ایجاد نمی‌کند که بتوانند مجوزهای خاص و طلایی بگیرند، اما عده‌ای نتوانند؟

۴- اگر قرار باشد که این مجوزهای فروش سهام در هر شرایطی داده شود، تاثیری بر روند بازار نداشته اما آیا باعث ایجاد بروکراسی و گرفتن وقت افراد نمی‌شود.

۵ - گفته شده که می‌توان دامنه‌نوسان روزانه تا ۵درصد باشد، در چه صورت ممکن است که ۵درصد باشد؟ تعداد حراج‌های هفتگی بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

۶ - در مورد حراج‌ها گفته‌اند حداقل هفته‌ای یکبار تا چند بار انجام می‌شود، آیا باعث نمی‌شود که ناظر محترم سلیقه‌ای عمل کند؟ برای بعضی نماد‌ها حراج‌های بیشتر اعمال خواهد شد و این امر باعث رشد قیمت سهم مورد نظر شود اما برای بعضی نماد‌ها به طور سلیقه‌ای حراجی انجام نشود؟ آیا این موضوع باعث نارضایتی بیشتر سهامدارن نخواهد شد؟

۷- اگر قرار به گرفتن مجوز برای فروش سهام درصدی باشد، حداقل این امر باعث می‌شود که افرادی بروکراسی اداری طی کنند برای فروش سهم، قاعدتا باعث می‌شود سهامدارن عمده با کد‌های بیشتر و زیر یک درصد سهام بخرند، قبلا سهامداران بالای یک درصد مشخص می‌شدند، اما حالا به صورت نامشخص، معاملات خود را انجام دهند، آیا این موضوع به شفافیت بازار کمک می‌کند؟

۸- آیا دامنه ۳ درصدی در طول هفته به جای دامنه روزانه بعد از حراج قیمت، باعث ایجاد صف خرید و فروش مکرر سهام نمی‌شود؟

۹- بر چه اساس باید بازار گردان قیمت اوپن را مشخص کند و آیا این عمل باعث نوسانگیری از اهالی بازار نمی‌شود؟

۱۰- آیا درباره نحوه معاملات شرکت‌هایی با شرایط مشابه شرکت‌های بازار پایه که در بورس‌های پیشرفته وجود دارند مطالعه‌ای صورت گرفته؟ لطفا در صورت مثبت بودن، نتایج تحقیقات را برای اهالی بازار منتشر کنند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رحمان قاسملو
Netherlands
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷
سلام
بنده هم سوالی از مسئولین بورس و فرابورس داشتم .
بعد از رنگ امیزی ، سهم های تابلوی زرد قرار است هفته ای 3 درصد مثبت یا منفی بشوند .
این شرایط جذابیتی برای خریداران ایجاد نمیکند ،
سهامداران سهم هایی که صف فروش هستند ، چند ماه باید در صفوف فروش منتظر فروش سهم خودشان باشند ؟؟
ایا فکری برای جمع شدن صفوف فروش و متعادل شدن تابلو زرد کرده اید ؟؟؟
بخاطر عدم وجود جذابیت خرید ، در صورتی که سهمی ماه ها و شاید سالها درگیر صف فروش باشد و هفته ای سه درصد منفی بشود ، این شرایط چه فرقی با بسته شدن طولانی مدت سهم ها دارد ؟؟:
این شرایطی که پیش امده است ، بدتر از بسته شدن طولانی مدت سهم هاست .
لطفا در صورتی که فکری برای این مسئله نموده اید اعلام نمایید .
bistoon
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲
1.5 درصد هزینه یکبار خرید و فروش در بازار بورس هست و تعیین 3درصد نوسان هفتگی با هیچ منطقی سازگار نیست .پشت پرده چه هست خدا میداند ولی قطعا دستهای پشت پرده این تصمیم پوچ و بی معنی وجود دارد.ضرر و زیان سهامدار تفاوتی به حال آقایان نداره.واقعا متاسفم به حال خودم که در چنین بازاری با چنین مسولینی سرمایه گذاری کردم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹
اضافه کنید آیا به حراج ۱۸۰ نماد در هر دوشنبه و امکان فنی خودشون تا بحال فکر کردند؟
رحمان قاسملو
Netherlands
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
مسئولین می گویند یک هفته زودتر اجرای قوانین بازار پایه را ابلاغ کردیم تا کسانی که تمایل به فعالیت در این بازار ندارند ، از ان خارج شوند .
بنظر شما مردم بدبخت فرصت خروج دارند ؟؟:
حال شما که قصد تحمیل این قوانین را دارید
لطفا کاری کنید که این صف های فروش جمع شوند تا مردم بتوانند خارج بشوند .
حسن صادقی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲
با سلام
سازمان بورس ایران ضربه بزرگی به سهامداران بازار پایه وارد کرده است
اخه کجای دنیا یک شبه یه قانون من دراودی اعلام میکنن اون هم روی سرمایه یک عمر زحمت مردم
این قانون یا باید برداشته بشه یا باید اصلاحش کنن
کیارش آزاد
Romania
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶
بسیار عالی
حمید نیاری
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۷
چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است ...... خدا شاهده دستورالعملی بدتر از این نمیتونستن بنویسند ، چهار پنج نفر نشستن برای سرمایه هزاران نفر تصمیم گیری کردن ، بدون شک دست های پشت پرده باعث به وجود آمدن چنین قوانین مسخره ای شده .... کسی که فقط دو ماه سابقه بورسی داشته باشه میفهمه که این قوانین یعنی قفل شدن سرمایه ها در بازار پایه ........
ناشناس
United States of America
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۵
وقتی بورس داری خوب رشدمی کنی آقایان مسئولین فرابورس باطرح مسائل حاشیه ای نظیراصلاح پایه بازارخودشان بیش ازدیگران به بازارسرمایه ضربه میزنند وحق حقوق سهامداران رانادیده می گیرند
علیرضا خرم
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۱
خیلی جالبه. تابلوست که دارید از مسئولین طرفداری میکنید. دیشب چند تا پیام انتقاد گذاشتم ولی هیچکدومو روی سایت نگذاشتید و دوم اینکه پیامهای انتقادی که تا دیشب روی سایتتون قابل رویت بود و کلی تاییدیه خورده بود الان دیگه رو سایتتون نیست.
وقتی میگید رسانه بی طرف آدم خنده اش میگیره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۴
بهتره این قانون فعلا لغو بشه امسال موقعه اینکار نیست شوک زده میشه به بازار شوک منفی بهتره امسال لغو بشه که سهامداران تازه وارد سردرگم و خدای نکرده متضرر نشن و ترک بازار سرمایه
حواد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۵
لطفا مسئولین به این سوالات حواب بدن .
لطفا نقد پذیر باشن تاکی ما سهامدارا خون دل بخوریم.
مگر ما خودمون از ریسک بازار پایه مطلع نیستیم مگر از ما تعهد بابت ضرر و احتیاطگرفته نشده.
آخه مگه میشه ریسک سهم بالا دامنه نوسان پایین مگه داریم .
آقا میخوای جلوی ضرر ماها رو بگیری از سختگیری به سهامدار عمده شروع کن اصلا تو بورس راشون نده یا اخراجشون کن .
لطفا پاسخگو باشید .
والا ما گناه داریم بورس نیوز جان منتشر کن
علی بختیاری
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۵
سهامدار تازه‌کار که نمیدونه بازار پایه چیه؛ بهش میگن یه قانونی قراره از آخر شهریور برای بازار ج(قرمز) بصورت آزمایشی اجرا بشه و درصورتی که موفقیت‌آمیز بود از دیماه برای کل بازار پایه اجرا میشه. بعد میایید سه‌شنبه(5شهریور) خارج از ساعت بازار میگید از فردا قانون جدید اجرا میشه!
واقعاً چطور میشه قبول کرد که نمیدونستین با این خبر مهم باید همزمان تمام نمادها را متوقف میکردید!؟ گذاشتید سهام بازار پایه حداقل 30% منفی بخوره و بعد گفتین حالا بازه قیمت روزانه از 10% بشه 3%! توقع دارید دعاگو و سپاسگزار شما هم باشیم بابت این حرکت جهادی!؟
اگر واقعاً علم و درک این موضوع را ندارید چرا مسئولیت قبول کردید؟ اگر هم با این همه کارشناس و خبره دانسته این کار رو انجام دادین که بوی رانت و فساد میاد.
الان ما در بعضی نمادها تا 40% منفی شدیم، چرا کسی پاسخگو نیست!؟ چرا دادستان به قضیه ورود نمیکنه که ببینه سه‌شنبه کدوم کدها با رانت اطلاعاتی که داشتند، میلیونی سهام رو خالی کردن و سهامدار خرد از روز بعدش به خاک سیاه نشست. از دو روز پیش همونها دارند سهامی که قیمتش نصف شده را مفت میخرند!
بله ما حداقل یکماه طول میکشه دوباره به صفر برگردیم، نورچشمی‌ها طی یک هفته 50% سود کردند که بعد از بازگشایی مجدد بازار، طی مدت کوتاهی به 100% سود خواهد رسید!
اگر هدف مبارزه با سفته‌بازی بود باید جلوی بعضی از حقوقی‌ها رو میگرفتن. همونها که هم سفته‌بازی و نوسانگیری میکنند و هم با شایعات قیمت سهام را بالا و پایین میکنند. از این به بعد برای فرار از گرفتن مجوز، با کدهای حقیقی مشغول کارهای سابق میشوند.
تا این لحظه تنها سود اجرای قوانین بازار پایه، سودی بود که از جیب سهامدار حقیقی خرد به جیب نورچشمی‌ها رفت.
سعید
Germany
پنجشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
فعلا که توی یکماه گذشته اکثر حقوقی ها تا توانستند خالی کردند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۲
این قانون جدید لکه ننگی برای مسئولان سازمان بورس و فرابورس می باشد و قطعا روزی توطئه شان برملا می شود
ايمان احراري
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۵
شما انتظار داريد در طول هفته گره معملاتي نداشته باشيم خوب اگر نيم درصد سهمي سشنبه مثبت٣ خريد بشه با اعمال كارمزد معاملات چهارشنبه قبل بازار شما حداقل ٤درصد تو ضرر هستي اونم اگه يكي پيدا بشه خريد كنه ازت و سهم منفي نباشه ! كه در غير اين صورت شما اگه به هر دليلي در هفته نياز به پول داشته باشي و مجبور بشي سهمت رو بفروشم ٨درصد بايد ضرر بدي