بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴
مدیر توسعه بازار کارگزاری آینده نگر خوارزمی در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

سهامداران بازار پایه فروشنده نباشند

تغییر دامنه نوسان شاید در کوتاه مدت، در جو روانی بازار اثرگذار باشد؛ اما هیچ تاثیری در ارزش گذاری یک سهم ندارد و کاهش دامنه نوسان سهم های بازار پایه هم موجب کاهش ارزش ذاتی سهم ها نخواهد شد.
کد خبر : ۱۹۵۵۸۹

سهامداران بازار پایه فروشنده نباشند

به گزارش بورس نیوز، تغییر مقررات بازار پایه در روزهای اخیر، موجب نگرانی برخی فعالان باز و گلایه های آنان شده است.

مهدی سوری مدیر توسعه بازار کارگزاری آینده نگر خوارزمی در گفتگو با بورس نیوز ضمن ابراز رضایت از مقررات جدید بازار سرمایه، بیان کرد: کاملا با تغییر مقررات بازار پایه موافقم و معتقدم نه تنها تغییرات اخیر به روند معاملات بازار پایه لطمه نخواهد زد؛ بلکه حتی می تواند سبب بهبود وضعیت این بازار نیز شود.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: تغییر دامنه نوسان شاید در کوتاه مدت، در جو روانی بازار اثرگذار باشد؛ اما هیچ تاثیری در ارزش گذاری یک سهم ندارد و کاهش دامنه نوسان سهم های بازار پایه هم موجب کاهش ارزش ذاتی سهم ها نخواهد شد. بنابراین اگر سهمی با در نظر گرفتن عملکرد و ارزش دارایی ها و... ارزنده بوده و پتانسیل رشد داشته باشد، با کاهش دامنه نوسان، کماکان روند خود را طی می کند و حتی منفی های احتمالی می تواند فرصت خرید باشد. اما اگر سهمی بدون دلیل منطقی و فقط بر اساس جریان نقدینگی بازار رشد کرده باشد، باید در نقطه ای متوقف شود و کاهش دامنه نوسان، ریسک ریزش شدید و ناگهانی قیمت سهم را کاهش خواهد داد.

وی در رابطه با انتقاداتی که به اجرای ناگهانی مقررات جدید بازار پایه مطرح می شود گفت: با تصمیمات خلق الساعه سازمان بورس موافق نیستم. اگر چه از ماه ها قبل در مصاحبه های مسوولان، به تغییر قوانین بازار پایه اشاره شده؛ ولی جزییات این تغییرات مشخص نبوده و از چندین مدل مختلف در قوانین صحبت شده است.

کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: قطعا اجرای مقررات جدید از توقف اجرا و اتخاذ تصمیمات جدید سودمندتر خواهد بود؛ چرا که هر تاخیری در اجرای مقررات جدید، سهامداران بیشتری را درگیر مشکلات بازار پایه خواهد کرد. علاوه بر این، به نظر می رسد برخی تغییرات مانند امکان خرید سهم های بازار پایه توسط صندوق های سرمایه گذاری و نیز مشوق های بازارگردانی سهم های بازار پایه از مزایای مقررات جدید بازار پایه محسوب خواهند شد.

سوری افزود: تجربه اخراج اسناد خزانه «سخاب» از بازار به دلیل اعتراضات و انتقادات بعضی فعالان بازار و بازگشت مجدد آن بعد از یک وقفه زمانی، موجب ضرر و زیان پیمانکاران شد و امیدواریم این بار، هجمه انتقادات مانع اجرای قوانین نگردد. بسیاری از منتقدان به تغییر قوانین بازار پایه، نسبت به مقررات جدید آگاهی نداشته و فقط بر مبنای جو روانی بازار، انتقاد می کنند. برای مثال، منتقدان، پیکان انتقادات را به سمت مدیریت فرابورس نشانه رفته اند؛ حال آنکه تغییر مقررات توسط سازمان بورس و با تایید شورای عالی بورس صورت می گیرد و مدیریت فرابورس تصمیم گیرنده نهایی در خصوص تغییر مقررات نبوده و تنها مسئول اجرای صحیح آن است.

سهم های بزرگ جای ریزش ندارند

سوری در پاسخ به این سوال که «آیا مقررات جدید بازار پایه سبب ریزش بازار نخواهد شد؟» اظهار کرد: جو روانی منفی در بازار ممکن است موقتا بازار را منفی کند؛ ولی ریزش بازار سرمایه مشروط به ریزش سهم های بزرگ و شاخص ساز بوده و در شرایط فعلی، سهم های بزرگ جای ریزش چندانی ندارند (مگر آنکه در عرصه سیاسی و اقتصادی اتفاق خاصی مثل جنگ رخ دهد). کما اینکه فعال شدن سامانه مدیریت ریسک در زمان معاملات، در ابتدا با اعتراضات و دغدغه هایی همراه شد و رنگ سرخ بر تن بازار نشاند ، اما این روند دوامی نداشت و بازار سرمایه روند مثبت خود را در پیش گرفت.

پیش بینی بازار

این فعال بازار سرمایه در پیش بینی وضعیت بازار بیان کرد: پیش بینی می شود منفی های بازار فروکش کرده و روند مثبت بازار تداوم خواهد یافت و فروشندگان این روزها، در روزهای آینده نادم خواهند شد. به سهامداران سهم های بازار پایه توصیه می شود هرگز در شرایط هیجانی معامله نکنند. قرار نیست اتفاق ناگواری در بازار پایه رخ دهد. بهتر است سهامداران با تکیه بر تحلیل بنیادی شرکت ها، در مورد نگهداری یا فروش سهم ها تصمیم گیری کنند.

وی در خاتمه تصریح کرد: امیدواریم دانش مالی سهامداران افزایش یابد. البته به نظر می رسد بخش عمده سهامدارانی که از بازار سرمایه بازدهی کسب می کنند، از دانش تحلیلی کافی برخوردار هستند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز؛

از سهم‌های غیر ارزنده دوری کنید

مهر سرخ نظرسنجی بر قوانین بازار پایه؛

وقتی انتظارات برآورده نشد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
Majd
France
چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
به نظرتون قشرین بفروشیم؟
ناشناس
چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۲
اگه بر اساس تحلیل خریدین و برای زمینهای کنار فرودگاه ارزشگذاری کردین، این زمینها همچنان موجود هستن و طرحهاشون ادامه داره و میتونید با قیمت بازار مقایسه کنید که ببینید می ارزه یا نه
اما اگه تحلیلی نداشتین و با حرف دیگران خریدین، چاره ای ندارید جز اینکه منتظر حرف همون افراد باشید
ناشناس
چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۱
با کدام سیستم و تحلیل قشرین رو خرید کردید با همان سیستم هم بفروشید والا سوال از این آن فایده ای نخواهد داشت توصیه میکنم کتاب چگونه در بورس دو میلیون به دست آوردم به ترجمه فارسی ساناز قهرایی را مطالعه کنید
رضا
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
عالی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۴
کدام کشور را می شناسید دامنه نوسان 50 درصد هفتگی را به 6 درصد کاهش دهد؟ توجه فرمائید 3 درصد دامنه هم تا دوشنبه بعد از بین می رود چون حراج دوشنبه بعد با توجه به پایانی دوشنبه قبل است .این قانون کاملا غلط و بر اثر نادانی تنظیم شده است و قطعا اگر تغییر نکند منجر به نابودی بازار پایه خواهد شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۹
اگه راست میگن که قوانین جدید بازار پایه برای ساماندهی اوضاع وبهتر شدنه.پس چرا بازار باهمون قیمت آخر معاملات جاری بسته نشدگذاشت خوب سهم ها بی ارزش بشه وسهامدار ها این همه ضرر کنن بعد بسته بشه تاکی بشينن سهمی مثل نتوس که 7600 خریده شده والان 4300 .رشد کنه.این انصافه که در عرض چند روز 40 درصد ضرر بخوره.بقیه سهام ها هم همین طور .هیچ هدفی جز ضرر زدن به سرمایه گذار ندارین.
ناشناس
جمعه ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
,وقتی عزیز محترم سهمی که ارزش این مبلغ را نداره کسی میره هیجانی میخره حتما باید ضرر کنه از این هم پایینتر میاد این سهم