بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

بهترین روش تامین مالی خودروسازان

افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها، مشکلات خودروسازان را برطرف نمی کند؛ ولی در کوتاه مدت احتمالا بازدهی برای سهامداران به ارمغان خواهد آورد.
کد خبر : ۱۹۵۷۹۶

بهترین روش تامین مالی خودروسازان

به گزارش بورس نیوز یکی از چالش های اصلی خودروسازان، کمبود نقدینگی است. بحث تامین نقدینگی شرکت‌های خودرویی از اهمیت بسیار برخوردار بوده ولی به نظر می‌رسد نقش بازارسرمایه در تامین مالی خودروسازان چندان جدی نیست.

هومن عمیدی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: شرکت‌های خودروساز علاوه بر امکان اخذ تسهیلات از نظام بانکی، به چند روش امکان تامین مالی دارند؛ یکی از این روش‌ها انتشار اوراق صکوک و تامین‌مالی از طریق بازار‌سرمایه بوده که این روش برای موارد ضروری و کوتاه مدت موثر است و خودروسازان با انجام مراحل قانونی کار به راحتی می‌توانند از این محل، تامین مالی کنند.

وی اضافه کرد: نکته اینجاست که در این روش تامین مالی، محدودیت هایی وجود دارد و معمولا خودروسازان از طریق انتشار اوراق صکوک، سالانه حداکثر ۵۰۰میلیارد تومان نقدینگی جذب می‌کنند و این رقم در گردش مالی خودروسازان، چندان اثرگذار نیست.

این کارشناس بازارسرمایه با اشاره به این موضوع تاکید کرد: از سوی دیگر، انتشار اوراق بیش از این میزان ممکن است با اقبال بازار مواجه نشود ضمن آنکه انتشار اوراق صکوک و تامین مالی از طریق بازارسرمایه برای خودروسازان، ارزان‌تر از تامین مالی از بانک نخواهد بود و به هر حال هزینه مالی در بر خواهد داشت.

عمیدی اضافه کرد: به نظر می رسد خودروسازان به اندازه کافی از بانک‌ها و بازار سرمایه تامین مالی شده‌اند و این تامین‌مالی اثری بر کاهش مشکلات آنان نداشته است.

این فعال بازار سرمایه ضمن اشاره به افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران به عنوان مناسب ترین روش تامین مالی، گفت: افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران، روش مناسبی برای تامین مالی شرکت‌هاست که هزینه مالی به دنبال ندارد و شرکت‌ها با انجام یک افزایش سرمایه مثلا ۱۰۰درصدی، می تواند نقدینگی قابل توجهی جذب کنند اما با توجه به شرایط صنعت خودروسازی کشور و زیان انباشته شرکت‌ها، به نظر می‌رسد سهامداران تمایلی به انجام این روش ندارند.

عمیدی اضافه کرد: به دلیل بهای تمام شده بالا، هزینه‌های مالی سنگین و حاشیه سود اندک و حتی منفی صنعت خودروسازی، طرح توجیهی افزایش سرمایه از محل آورده نقدی برای سهامداران جذابیت نداشته و با شرایط کنونی صنعت خودرو، فعلا نمی توان از این روش بهره برد؛ مادامی که شرکت‌ها توان سودسازی ندارند، سهامداران در افزایش سرمایه شرکت ها مشارکت حداقلی خواهند داشت.

کارشناس بازارسرمایه در خصوص راهکارهای بهبود وضعیت خودروسازان گفت: بهتر بود شرکت‌های خودروساز از تمامی راه‌حل‌های قانون تجارت در اصلاح صورت‌های مالی خود استفاده کنند؛ «کاهش سرمایه» اگر چه از منظر سهامداران اتفاق خوشایندی نیست؛ اما می‌تواند به کاهش مشکلات خودروسازان و پوشش زیان‌های انباشته کمک کند.

وی ادامه داد: ادغام شرکت‌های خودروساز و واگذاری دارایی های مازاد و مدیریت هزینه‌ها در یک مجموعه واحد می‌تواند از مشکلات صنعت خودرویی کشور بکاهد؛ در شرایطی که خودروسازان با مشکل کمبود نقدینگی و زیان انباشته دست به گریبان هستند، نگهداری دارایی‌های مازاد (مثلا بلوک بانک پارسیان در شرکت ایران خودرو) توجیهی ندارد. البته منظور از واگذاری، واگذاری کاغذی و درون گروهی نیست! ضمن اینکه تغییر شرایط خودروسازان در گرو همکاری و مشارکت با چند شرکت خودروسازی برتر خارجی است.

وی افزود: چنانچه خودروسازان اصلاح ساختار را از درون مجموعه های خود آغاز کنند، می توان به مشارکت سهامدار در تامین مالی و حمایت دولت هم خوش‌بین بود. سیاست‌های نادرست خودروسازان در سنوات قبل و شناسایی سودهای کاغذی و تقسیم آن در مجامع، ریشه بخشی از مشکلات امروز شرکت‌های خودرویی است.

عمیدی در رابطه با تاثیر افزایش سرمایه خودروسازان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها گفت: افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها، تاثیری در گردش نقدینگی شرکت ها ندارد؛ ولی این افزایش سرمایه می تواند مورد اقبال اهالی بازار سرمایه قرار بگیرد و با نهایی شدن افزایش سرمایه شرکت ها از این محل، سهم خودرویی ها پتانسیل رشد خواهد داشت. این افزایش سرمایه مشکلات خودروسازان را برطرف نمی کند؛ ولی در کوتاه مدت احتمالا بازدهی برای سهامداران به ارمغان خواهد آورد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس اقتصادی در یادداشتی تاکید کرد:

سایه سنگین رکود-تورمی بر اقتصاد ایران

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

راهکاریی برای حفظ نقدینگی در بازار

نائب رئیس هیات مدیره کارگزاری بانک مسکن گفت:

۶۰ درصد ارزش بازارسرمایه در اختیار سهام شرکت‌های بنیادی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
میتکر
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹
وقتی مثلا یک کارشناس چنین نظر بیخودی داره از بقیه چی انتظار باید داشت. جناب کارشناس افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی داراییها در واقع قیمت شرکت خودروسازی را بروز میکند و ضمن خروج از زیان باعث میشود که بانکها و دیگر سازمانها براحتی با خودرو ساز همکاری کرده موجب رونق تولید و ایجاد اشتغال شود .مسلما شرکتی که چند سال حتی یک ریال سود هم تقسیم نکرده هیچ ادم عاقلی در افزایش سرمایه از آورده شرکت نخواهد کرد.
ناشناس
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶
این خودریی ها هیچ وقت سود ده نبوده و نمیشن چون هم بدنامن هم هیچ ایرانی از این صنعت خوشش نمیاد انقدر که متقلبن و فریبکار مثل تولیداتشون که گفتن نداره
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۸
با سلام به همه دوستان . کاملا با آقای مبتکر موافقم ....وای به حال بورس اگه کارشناساش اینها باشن .....
ناشناس
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳
حرف کارشناس و قبول نداری بعد ضرر میکنی میگی سهام خودرویی خریدم ضرر کردم چکار کنم هنوز او نهای تو ضرر خرید خودرویی هستنو یه سری بشون بزن میفهی هر جا تنوری داغ میشه این خودرویی ها میپرن وسط حالا هم نوبت بازار سرمایهاست اشغال سهامهاشون بندازن خیلی ها رو بیچاره کردن این خودرویی ها
رضا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱
میشه کلا این خودسازی ها و سهامهاشون که جز ضرر و بدنامی چیزی نداشته کلا یک بار برای همیشه تعطیل شه بخدا فکر کنم حتی یک ایرانی هم پیدا نشه دل خوشی چه از تولیدا تشون چه از سهامشون داشته باشه همیشه متضررن همیشه هم خواهند ماند ولا تا بلو قرمز هم براشون زیاده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۷
دوستان سهام خودرویی هم مثل بقیه شرکتها هستن. اگه مدیران دزد باشند ضرر میدن در غیر اینصورت سود ده میشوند. مثلا سال 74 ایرانخودرو برای هر سهم 160 تومن سود ساخت و 150 تومن هم تقسیم کرد.انموقع دزد توش نبود یا کمتر بود.
فرزاد معین
Turkey
سه‌شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۶
سلام بهترین راهکار برای خروج از زیان سرعت عمل در انجام کارهاست، 1)اخراج نیروهای مازاد و جایگزین کردن نیروهای ناکارامد که فقط به خاطر داشتن روابط، صاحب مقام هستند. 2)فروش فوری اموال مازاد و غیر مولد. 3)تجدید ارزیابی داراییها در کمترین زمان ممکن. 4)استفاده از دانش نیروهای متخصص ایرانی(برای بروز کردن پلت فرمها و تولید قطعات پیشرفته)که در خارج از ایران توی شرکتهای خودروسازی مشغول به کار هستند .5)یک پارچه سازی واحدهای تولیدی در یک مکان نزدیک به هم برای جلوگیری از هدر رفت زمان و کم کردن هزینه حمل و نقل درون گروهی. 6)حمایت همه جانبه از سهامدار و جلوگیری از تخریب اعتماد نسبت به شرکت برای تامین منابع مالی بدون بهره. 7)امضای قرارداد پایاپای با شرکتهای خارجی برای تولید محصول مشترک و نه مونتاژی(در صورت رفع تحریمها).