بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۳
تحلیل مالی بازارهای بورس اوراق بهادار، بورس انرژی و کالا اهمیت زیادی دارد و همواره نیاز به وجود مجموعه‌ای که در سطوح خرد و کلان آگاهی‌های لازم را به فعالان بازار بورس ارائه دهد، احساس شده است.
کد خبر : ۱۹۶۰۹۸

تاثیر بهای نفت و طلا بر اقتصاد ایران و چشم انداز جهانی

به گزارش بورس نیوز،گروه مشاوره و سرمایه‌گذاری اکسیر در سال ۱۳۹۶با هدف ایجاد تحول در ارائه خدمات نوین و استاندارد در حوزه معاملات بورس اوراق بهادار و انرژی تأسیس شد. این شرکت همواره با تاکید بر ۲ اصل مهم، نوآوری در خدمات حوزه تحلیلی و مشاوره‌ای و مشتری‌محوری را مزیت رقابتی خود می‌داند و به آن پایبند است.

این گروه طیف گسترده‌ای از خدمات مالی ارائه می‌دهد و همواره در تلاش است تا توسعه خدماتی، مشاوره‌ای و سرمایه‌گذاری مجموعه را همراه با استانداردهای جهانی گسترش دهد. در حال حاضر خدمات مجموعه اکسیر شامل سبدگردانی، تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال، معاملات آتی و آموزشی منحصر به لحظه و همزمان با معاملات است که بازخورد بسیار خوبی داشته و باعث بازدهی مالی، کسب سود مناسب و پیشگیری از ضرر برای مشتریان مجموعه شده است.

علیمشا امامی، مدیرعامل و کارشناس ارشد تحلیل نفت و اقتصاد سیاسی گروه سرمایه‌گذاری اکسیر، در مورد تأثیر نوسانات قیمت جهانی نفت و طلا بر بازار و صنایع بورس ایران اظهار داشت: «این نوسانات تأثیر مستقیمی بر بازارهای مالی مخصوصاً بورس‌های جهانی و منطقه‌ای دارد که نقش کلیدی در چشم‌انداز کوتاه‌مدت و بلندمدت صنایع و گردش مالی شرکت‌های بزرگ و کوچک و کشورهایی که وابستگی بیشتری به این ۲ مورد دارند ایفا می‌کند. نقش استراتژیک نفت در اقتصاد کشورهایی با درآمد نفت‌محور و همچنین تاثیر بسیار زیاد آن بر بورس‌های جهانی که با هر نوسان غیرعادی که براساس تنش‌های مالی، سیاسی و حتی آب‌وهوایی به وجود می‌آید، می‌تواند بر مؤلفه‌های شاخص‌های اقتصادی و بورس متغیرها مؤثر باشد.»

وی معتقد است: «منفی شدن شاخص بازار مالی در زمان کاهش قیمت نفت و مثبت شدن آن در زمان رشد، به کاهش یا افزایش درآمد کشور از نفت مربوط است. برخی تحلیل می‌کنند که اگر درآمد ارزی کشور زیاد شود، تورم ایجاد می‌شود و تورم هم باعث رشد شاخص خواهد شد؛ این تحلیل درست نیست؛ چراکه هر نوع رشدی در شاخص نشان‌دهنده تورم نیست و بالعکس. در بعضی کشورهای توسعه‌یافته یا در حال توسعه، رشد شاخص نشان‌دهنده اقتصاد پویا است که گردش مالی رو به جلو دارد و اتفاقاً نرخ تورم ثابت یا استاندارد است. افزایش بهای نفت در صورتی می‌تواند تورم ایجاد کند که مدیریت منابع مالی انجام نشود و باعث افزایش نقدینگی در جامعه شود.»

امامی خاطر نشان کرد: «تاًثیر بهای نفت به این دلیل است که شرکت‌های پالایشی با حدود ۱۲ درصد و پتروشیمی با حدود ۲۸ درصد از سهم بازار بورس با سودآوری مواجه می‌شوند. تفاوت عددی ۹۵ درصد که از دولت نفت را خریداری می‌کنند در  Eps گزارش‌های فصلی آن‌ها را افزایش داده و به‌طبع باعث افزایش تقاضا در سهام آن‌ها می‌شود. این افزایش به رشد شاخص کمک می‌کند؛ چراکه نمادهای نفتی و پتروشیمی با سهمی که از بازار دارند شاخص‌ساز هستند. البته اتکا صرف به فروش نفت، مشکلاتی در ساختار مالی کشور ایجاد می‌کند. کشور ما در منطقه جایگاه ویژه‌ای در این زمینه دارد و با وجود مشکلات هم توانسته با گسترش صنایع غیرنفتی این وابستگی را کمتر کند. این امر تاثیر مثبتی بر بازار بورس خواهد داشت و به قدرتمندتر شدن بازار سرمایه، جلوگیری از تورم و هدایت این منابع مالی عظیم به جایگاه اصلی خود و ایجاد نقطه تعادل در بلندمدت کمک می‌کند.»

وی افزود: «شرایط در مورد طلا متفاوت است و در بیشتر موارد رابطه عکس حرکتی در برابر نفت دارد. در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ و حتی چشم‌انداز سال ۲۰۲۰ این مسئله مشهود است. هر بار نفت رشد کرده، طلا افت کرده و بالعکس. این امر برمی‌گردد به متغیرهای سیاسی و اقتصادی جهانی از جمله نرخ بهره و اوراق قرضه کشورهای صنعتی و ثروتمند، جریان نقدینگی کلان بین‌المللی، نرخ تورم و نرخ برابری که نقطه تعادلی بین نفت و طلا ایجاد کرده است. اما در حال حاضر به دلیل کاهش نرخ بهره و سود اوراق قرضه، افزایش هزینه حفاری و اکتشاف، کاهش نسبی نوسانات بهای نفت و جنگ تجاری ۲ اقتصاد بزرگ چین و آمریکا که خطر افزایش رکود اقتصاد جهانی را به دنبال دارد، جریان نقدینگی به سمت طلا تغییر کرده است که عمده دلیل آن حفظ ارزش پول و کنترل تورم در کشورها است. براساس تحلیل گروه سرمایه‌گذاری اکسیر، در پایان سال ۲۰۱۹ و ابتدای ۲۰۲۰ قیمت طلا به ۱۶۵۰ و ۱۷۰۰ دلار خواهد رسید و به خاطر تنش‌های سیاسی و متغیرهای اقتصادی، بهای نفت بین ۵۷ و ۶۲ دلار در نوسان خواهد بود؛ در مقاطعی ممکن است نوسانات بیشتر هم باشد.»

وی با در نظر گرفتن اکسپوژر (پذیرفتن ریسک و کسب بازدهی) بازار نفت، صنایع پتروشیمی یا پتروپالایشی‌ها که در اصل جزو صنایع تبدیلی هستند را به عنوان گزینه مناسب در بازار سرمایه پیشنهاد داد. علت اصلی آن، تقاضای جهانی روزافزون مشتقات نفتی است که اکثر این تولیدات استراتژیک هستند. از جمله: اتیلن، متانول و گوگرد که کاربردهای فراوانی دارند. خوشبختانه ایران به دلیل داشتن ۱۸ درصد ذخایر گازی جهان، قرار گرفتن در موقعیت مناسب جغرافیایی و همچنین تولیدات متنوع و باکیفیت، شرایط مناسبی دارد. این حوزه از نظر سرمایه‌گذاری چشم‌اندازی روشن با سوددهی مناسب دارد. گروه اکسیر نیز آماده ارائه مشاوره و پشتیبانی از سرمایه‌گذاری است.

امامی در مورد جایگزینی بیت‌کوین با طلا افزود: «برای انتخاب بین سرمایه‌گذاری در بیت کوین و طلا باید توجه داشت که درحال حاضر هیچ یک از ارزهای دیجیتال پشتوانه‌ ندارند؛ درواقع تقاضای جهانی است که باعث ارزش آن‌ها می‌شود. این ارزها مانند پول نیستند که پس از توافق پشتوانه‌سازی برتون وودز به وسیله فلز طلا و نقره ارزش پیدا کند.

می‌توان گفت که هرچقدر ارزهای دیجیتال گردش بیشتری داشته باشند، بیشتر مورد توجه قرار گرفته و افزایش قیمت خواهند داشت. اما سرمایه‌گذاری در بیت کوین یک بحث جداگانه از صندوق‌های قابل معامله است که افق سرمایه‌گذاری روشنی دارد. به دلیل اینکه هیچ دولتی قابلیت کنترل آن را ندارد. مردم هستند که آن را استخراج می‌کنند و تصمیم به خرج کردنش می‌گیرند. اما بیت کوین از لحاظ پشتوانه‌ای هیچگاه نمی‌تواند جایگاه طلا را داشته باشد؛ چون ارزش ذاتی کالایی ندارد.»

وی در خصوص آینده بازار سرمایه با توجه به نوسانات بازارهای جایگزین و نرخ بهره فدرال رزرو اظهار داشت: «در ۳ سال اخیر سرمایه‌گذاری خرد و کلان به سمت این بازار که قدرت نقدشوندگی و سودسازی بالایی دارد، تغییر کرده است. یکی از راه‌های علمی و اجرایی اقتصاد مقاومتی طبق فرمایشات مقام معظم رهبری ورود به بازار بورس است. خوشبختانه حرکت منابع مالی به سمت بورس مثبت ارزیابی می‌شود که در ادامه می‌توان با آموزش، مشاوره و آگاه‌سازی مردم و شرکت‌ها، شاهد بازار مالی پویا و استاندارد هم‌تراز کشورهای توسعه یافته باشیم. در مورد ترکیب طلا با صندوق‌های کالایی و سهام باید گفت که ریسک این مسئله باید تا حد زیادی کنترل‌شده باشد و آن هم بیشتر به خاطر وجود طلا در تنوع سبد سهامی است؛ چون طلا ذاتاً نوسانات زیادی دارد، عوامل زیادی در آن نقش دارند و ممکن است این نوسانات روی سهامی که مرتبط با اکسپوژر طلا نیست تاثیر منفی داشته باشد یا باعث رشد خارج از ارزش ذاتی سهام‌ این صندوق شود. اما اگر صندوق‌ها بتوانند جذب نقدینگی مدیریت‌شده‌ای داشته باشند، تاثیر مثبتی هم بر شاخص کل اقتصاد و بورس خواهند داشت. امید است که با پیگیری‌های گروه سرمایه‌گذاری اکسیر یک صندوق چندمنظوره قابل معامله، با ریسک کنترل‌شده در کنار استانداردهای روز جهانی به بازار معرفی شود.

علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت گروه سرمایه‌گذاری اکسیر و اینستاگرام آن به

 

مراجعه کرده یا ویدئوی این مجموعه را در آپارات زیر مشاهده کنند. 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
شادی
United States of America
سه‌شنبه ۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۵
اکسپوژر دقیقا چیه؟ مثلا gold price exposure یعنی چی؟