بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸
میزان نقدینگی مناسبی در جریان معاملات بازار وجود داشته و این موضوع همچنان یکی از مهم‌ترین نکات مثبت بازار سرمایه و نقدشوندگی آن هستند.
کد خبر : ۱۹۶۵۸۶

پیش گشایش؛

به گزارش بورس‌نیوز، روز گذشته و در پایانی‌ترین روز تابستان شاهد رشد مجدد شاخص‌ها در بازار سرمایه بودیم.

شاخص کل بازار بورس با بیش از ۴ هزار و ۳۹۰ واحدی و معادل یک و ۴۷ صدم درصدی مجددا وارد کانال ۳۰۰ هزار واحدی شد و به این ترتیب شاخص کل به ۳۰۲ هزار و ۱۰۳ واحد ارتقا یافت.

شاخص کل هم وزن نیز رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرد و با بیش از ۲.۴ درصد افزایش به ۸۷ هزار و ۸۵۲ واحد رسید. نماد‌های «فملی»، «فولاد»، «جم» و «رمپنا» بیشترین اثر را بر رشد شاخص کل داشتند.

ارزش معاملات بازار‌های بورس و فرابورس نیز در مجموع به ۳۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال رسید. شاخص کل فرابورس نیز با ۱.۵ درصد افزایش به ۴ هزار و ۱۷ واحد رسید.

اخبار سیاسی
روحانی رئیس جمهور در جریان رژه نیرو‌های مسلح در سالروز آغاز جنگ تحمیلی اعلام کرد: امسال طرحی را در سازمان ملل پیش روی جهانیان قرار خواهیم داد مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با همکاری کشور‌های منطقه می‌تواند امنیت خلیج فارس و دریای عمان را با کمک کشور‌های منطقه به وجود آورد.

رئیس جمهور همچنین تاکید کرد: به جهانیان اعلام می‌کنیم که حضور نیرو‌های بیگانه برای آبراه‌های جهانی، امنیت کشتیرانی و نفت و انرژی، مشکل‌زا است، اما مسیر جمهوری اسلامی ایران مسیر اتحاد، وحدت و هماهنگی با کشور‌های منطقه است.

این خبر با واکنش مقامات آمریکایی همراه بود و دونالد ترامپ اعلام کرد که آمادگی شنیدن این طرح را در مجمع عمومی سازمان ملل خواهد داشت.

اقتصاد کلان
رییس کل بانک مرکزی طی حکمی با تعیین اعضای کمیته اجرایی عملیات بازار باز در بانک مرکزی، آغاز به کار این کمیته را ابلاغ کرد.

همتی با عنایت به مصوبه یکهزار دویست و شصتمین جلسه مورخ ۱۳۹۸/۱/۲۷ شورای پول و اعتبار، محمد نادعلی، محمود نادری کزج، احمد گودرزی، رضا بوستانی و هومن کرمی خرم‌آبادی را به عنوان اعضای کمیته اجرایی عملیات بازار باز در بانک مرکزی منصوب کرد. همچنین محمد نادعلی به عنوان مسئول این کمیته تعیین شد.

بر اساس این حکم، تدوین و پیگیری سیاست پولی، رصد و پایش انتقال پولی، تدوین و پیگیری برنامه‌های اعلام موضع، برنامه‌ریزی و نظارت بر بازار بین بانکی، برنامه‌ریزی، نظارت و اجرای عملیات بازار باز و پیشنهاد مقررات سیاست پولی و الگوی نظارت آن از جمله مهمترین وظایف کمیته اجرایی عملیات بازار باز محسوب می‌شود.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور تصویبنامه هیات وزیران در خصوص تکلیف وزارت امور اقتصادی و دارایی نسبت به فروش اوراق مالی اسلامی به منظور تامین منابع تعیین شده حداکثر تا مبلغ ۳۸۰ هزار میلیارد ریال را ابلاغ کرد.

در این تصویب نامه که ۲۶ شهریور ماه صادر شده، آمده است: وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است به نیابت از دولت و مازاد بر سقف پیش بینی شده در بند ن تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۸ کل کشور، نسبت به فروش اوراق مالی اسلامی موضوع تبصره ۲ بند ۲ مصوبات سی و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به منظور تامین منابع تعیین شده حداکثر تا مبلغ سیصد و هشتاد هزار میلیارد ریال اقدام کند.

کدال نگر
طی یک روز گذشته و از جمله گزارش‌های اصلی منتشر شده در سامانه کدال می‌توان به پیشنهاد افزایش سرمایه ۳۰درصدی بانک پاسارگاد از محل اندوخته‌های این شرکت، کسب سود ۲۴۶ میلیارد ریالی شرکت قند مرودشت در سال مالی منتهی به پایان تیرماه سال جاری که نسبت به سال مالی قبل بیش از ۱۲۰ درصد رشد داشته و پیشنهاد افزایش سرمایه ۱۸ درصدی البرز دارو به منظور تکمیل طرح‌های توسعه‌ای شرکت اشاره داشت؛ از امروز نیز به تدریج شاهد انتشار گزارش عملکرد ماهیانه شرکت‌ها در شهریور ماه هستیم.

اخبار صنایع
مؤسسه ریفینیتیو اکون گزارش داد که صادرات سنگ آهن ایران به چین به دلیل اعمال تعرفه صادراتی ۲۵درصدی در ماه آگوست ۳۷.۸درصد کاهش داشته است. صادرات سنگ آهن ایران به چین در ماه آگوست نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز ۲۳.۴درصد کاهش داشته است.

از ابتدای ماه سپتامبر تا امروز و بر اساس آمار‌های رسمی، چین تنها ۱۲۹.۵۳۴هزار تن از ایران سنگ آهن وارد کرده است. ژائو یو کارشناس مؤسسه هوآتای فیوچرز می‌گوید: به دلیل تحریم‌های آمریکا هم کارگزاران با بی‌میلی به سمت خرید سنگ آهن از ایران می‌آیند.

تحریم‌های آمریکا و همچنین اعمال تعرفه صادراتی بر محموله‌های صادر شده از کشورمان از عوامل اصلی این کاهش ارزیابی می‌شوند.

بر اساس اعلام شرکت فرابورس، از روز چهارشنبه مورخ سوم مهرماه ۹۸ تعداد حراج در تمامی تابلو‌های بازار پایه به تعداد روز‌های کاری در هفته و با رعایت دامنه نوسان مجاز هر یک از تابلو‌ها (محدوده دامنه نوسانی ۳ درصد در تابلو پایه زرد، ۲ درصد در تابلو پایه نارنجی و ۱ درصد در تابلو پایه قرمز نسبت به قیمت پایانی در روز قبل) مطابق با مکانیسم حراج روزانه در بازار اول و دوم افزایش می‌یابد.

بازار امروز
برای بازار امروز به نظر می‌رسد که شاهد پیشی گرفتن عرضه‌ها با توجه به رشد جالب توجه و بعضا غیرمنطقی قیمت‌ها در برخی صنایع خواهیم بود.

با این حال همچنان میزان نقدینگی مناسبی در جریان معاملات بازار وجود داشته و این موضوع همچنان یکی از مهم‌ترین نکات مثبت بازار سرمایه و نقدشوندگی آن هستند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر