بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲
به نظر می‌رسد که رشد دو رقمی قیمت نفت همچنان منجر به افزایش ارزش نماد‌های گروه پالایشگاهی و پتروشیمی شود.
کد خبر : ۱۹۶۱۹۵

پیش گشایش؛

عنوان گزارش: گزارش پیش گشایش بیست و ششم شهریور ماه ۱۳۹۸

آنچه در معاملات دیروزگذشت
به گزارش بورس نیوز، در بازار دیروز نیز روند مثبت بازار در کلیت آن حفظ شد و شاخص کل با رشد بیش از ۳ هزار و ۵۲۱ واحدی رکورد جدیدی را ثبت کرد و به ۳۰۵ هزار و ۹۱۷ واحد ارتقا یافت. این در حالی بود که در ساعات پایانی معاملات شاهد افزایش عرضه‌ها و منفی شدن برخی نماد‌های معاملاتی پرحجم بازار از جمله نماد‌های گروه خودرویی و بانکی بودیم. شاخص کل در ساعت ابتدایی بازار با رشد ۵ هزار واحدی همراه بود که افزایش عرضه‌ها در ادامه بازار و کاهش قیمت ها، میزان رشدبازار به ۳ هزار و ۵۰۰ واحد رسید. نکته قابل توجه در معاملات روز گذشته افزایش قابل ملاحظه ارزش معاملات بود. در جریان معاملات روز گذشته، جمع ارزش معاملات بورس و فرابورس به ۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال رسید که نسبت به میانگین ارزش معاملات ماه‌های اخیر بیش از ۸۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. نماد‌های «وبصادر»، «وتجارت»، «وپارس» و «ذوب» بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند و جمع ارزش معاملات این نماد‌ها به ۳ هزار میلیارد ریال رسید.

شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۸۱ واحدی و معادل ۲ درصد به ۴ هزار و ۱۱ واحد رسید تا برای اولین بار شاهد رسیدن شاخص این بازار به ارقام بیش از ۴ هزار واحدی باشیم.

اخبار سیاسی
تبعات ناشی از حمله پهپاد‌های یمنی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی همچنان بیشترین حجم اخبار و تحلیل‌ها را در سطح اقتصاد و سیاست جهانی به خود اختصاص داده است. در جریان معاملات امروز بازار نفت شاهد بازگشایی قیمت‌ها با رشد ۲۰ درصدی بهای نفت خام برنت و نفت خام آمریکا بودیم. هر چند که این میزان رشد در زمان تنظیم این گزارش به ۱۵ درصد رسید، اما گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال اندک جایگزینی سریع نفت سایر کشور‌ها در ساعات گذشته افزایش یافته است. بر اساس اعلام مقامات سعودی، حمله‌های پهپادی منجر به کاهش عرضه ۵ میلیون بشکه‌ای نفت شده است و انتظار می‌رود که حداقل تا یک هفته آینده این کاهش عرضه ادامه داشته باشد.

تهدید‌های لفظی و غیرمستقیم مقامات آمریکایی علیه کشورمان و طرح ادعا‌های مضحک در خصوص نقش ایران در حمله‌های پهپادی با اظهارات یکی از مقامات سیاسی آمریکایی فروکش کرد. یک مقام ارشد آمریکایی از تهدید نظامی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران عقب نشینی کرده است.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته در اظهاراتی که به نوشته سی‌ان‌ان احتمالاً به ایران یا متحدان این کشور اشاره داشت نوشت: «تامین نفت عربستان سعودی هدف حمله قرار گرفته است. دلیلی وجود دارد که باور کنیم مقصر را می‌شناسیم. آماده شلیک هستیم، اما اقدامات بعدی بستگی به راستی آزمایی دارد. با این حال منتظر می‌مانیم تا از پادشاهی سعودی بشنویم که آن‌ها چه کسی را مقصر این حمله می‌دانند و تحت این شرایط پیش خواهیم رفت.» شبکه خبری سی‌ان‌ان نوشته مشخص نیست که منظور ترامپ از عبارت «آماده شلیک» تهدید به استفاده از زور نظامی علیه ایران یا متحدانش در یمن و عراق بوده است یا خیر؛ با این حال، «مارک شورت»، رئیس دفتر معاون رئیس‌جمهور آمریکا تلاش کرد از اظهارات او عقب‌نشینی کند. شورت در جمع خبرنگاران گفت: فکر می‌کنم «آماده شلیک»، عبارت گسترده‌ای است و به واقعیت‌هایی اشاره دارد مبنی بر اینکه همه ما از حیث استقلال انرژی در داخل امن‌تر هستیم.

با این حال تبعات این موضوع به سایر کشور‌ها نیز کشیده شده و بر اساس اعلام مقامات اوپک، عرضه نفت توسط کشور‌های عضو این سازمان به صورت موقت افزایش خواهد یافت. از دیگر سو و با توجه به محدودیت‌های تولید نفت عربستان، شاهد قطع صادرات نفت عربستان به بحرین بودیم. برخی خبر‌ها نیز حکایت از واردات گازوئیل توسط عربستان سعودی دارد که در نوع خود جالب توجه و تامل برانگیز است.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت در زمان تنظیم این گزارش با ۱۴.۴۶ درصد افزایش و معادل ۸ دلار و ۷۱ سنت افزایش به ۶۸ دلار و ۹۳ سنت رسید. همچنین افزایش تنش‌ها و رویداد‌های اخیر منجر به افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی شده و هر اونس طلا با حدود ۱ درصد افزایش به ۱ هزار و ۵۰۴ دلار رسید.

اخبار صنایع

در حوزه ساخت‌وساز، معاملات مسکن کل کشور در ۲۲ روز شهریورماه با منفی ۶۲ درصد به بیشترین افت خود در ۶ سال اخیر رسید؛ در ۲۲ روز ابتدای شهریورماه ۱۳۹۸ تعداد ۱۸ هزار و ۲۲۹ قرارداد خرید و فروش در کل کشور به امضا رسیده که پایین‌ترین میزان دست کم از سال ۱۳۹۲ تاکنون محسوب می‌شود. آمار اتحادیه مشاوران املاک گویای آن است که به دنبال روند کاهنده خرید و فروش مسکن در کل کشور که از اردیبهشت امسال آغاز شده، رکورد منفی در ۲۲ روز ابتدای شهریورماه به ثبت رسیده است. از یکم تا بیست و دوم شهریورماه ۱۳۹۸ در کل کشور ۱۸ هزار و ۲۲۹ قرارداد خرید و فروش ملک امضا شده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۶۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. اجاره‌نامه نیز در این مدت ۳۰ هزار و ۷۷۸ مورد بوده که از افت ۱۳ درصدی نسبت به زمان مشابه سال قبل حکایت دارد. کارشناسان می‌گویند این حجم اندک حتی در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ که بازار مسکن در رکود قرار داشت نیز مشاهده نشد.

پیش گشایش؛

در حوزه کانه‌های فلزی و بر اساس آمار‌های منتشر شده، تولیدکنندگان بزرگ سنگ آهن کشور از ابتدای فروردین تا پایان مرداد، ۱۹ میلیون و ۷۲۵ هزار و ۱۹۷ تن کنسانتره سنگ آهن تولید کردند. میزان تولید مدت مشابه سال گذشته، ۱۸ میلیون و ۹۶۰ هزار و ۶۹۵ تن بود. از این میزان، شرکت‌های «گل گهر» ۶ میلیون و ۷۴۱ هزار و ۹۲ تن، «چادرملو» ۴ میلیون و ۲۶۷ هزار و ۵۱۱ تن، «سنگ آهن مرکزی» ۲ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۷۹۶ تن، «توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه» ۲ میلیون و ۱۲۴ هزار و ۳۹۸ تن، «گهر زمین» یک میلیون و ۷۴۶ هزار و ۹۷۹ تن، «اپال پارسیان سنگان» یک میلیون و ۲۵۲ هزار و ۵۱۷ تن، «صنعتی و معدنی توسعه ملی» ۹۰۵ هزار و ۳۴۷ تن، «صبا نور» ۳۶۱ هزار و ۵۳۹ تن و «جلال آباد» ۲۱۸ هزار و ۱۸ تن کنسانتره سنگ آهن تولید کردند.

بازار امروز
برای بازار امروز با توجه به رشد سنگین بازار و افزایش قابل تامل عرضه‌ها در نماد‌های لیدر بازار، انتظار کاهش قدرت خریداران و پیشی گرفتن عرضه‌ها را پیش‌بینی می‌کنیم. با این حال، به نظر می‌رسد که رشد دو رقمی قیمت نفت همچنان منجر به افزایش ارزش نماد‌های گروه پالایشگاهی و پتروشیمی شود.

پیش گشایش؛

اشتراک گذاری :
ارسال نظر