بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴
نگاهی اجمالی به شرکت صنعتی بهشهر:

کاهش فروش شرکت از چربی سودسازی روغن‌ها کاست

نرخ فروش محصولات شرکت در مقایسه با سال مالی گذشته رشد چشمگیری را نشان می‌دهد، اما میزان فروش شرکت کاهش داشته و همچنین شرکت صنعتی بهشهر صادراتی را نیز به ثبت نرسانده است.
کد خبر : ۱۹۶۶۹۸

نگاهی اجمالی به شرکت صنعتی بهشهر:

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت صنعتی بهشهر در تاریخ ۱۳۳۰/۰۱/۱۹ تحت نام شرکت پنبه پاک‌کنی بهشهر در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسیده و طبق تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۱۳۷۳/۱۱/۱۸ نوع شرکت به سهامی عام تبدیل شده است.
مکان شرکت: بهشهر        تاریخ بهره‌برداری: سال ۱۳۳۰


ظرفیت‌های اسمی و عملی شرکت:

نگاهی اجمالی به شرکت صنعتی بهشهر:

شرکت در بین شرکت‌های فعال در این صنعت با ظرفیت فروش بالغ بر ۵۰۰ هزار تن در رده نخست قراردارد.

در گزارش حسابرسی شده ۶‌ماهه منتهی به خرداد ماه ۹۸، شرکت صنعتی بهشهر به ازای هر سهم ۱۴۸ ریال سود محقق کرده که نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود ۱۵۵درصد رشد را تجربه کرده است.

برپایه این گزارش، مبلغی بیش از ۴۴۵ میلیارد ریال نیز سود خالص کسب شده که نسبت به مدت مشابه سال مالی ۹۷ رشد چشمگیری را نشان می‌دهد.

در ادامه به بررسی برخی از تاثیر گذارترین عوامل سودآوری شرکت می‌پردازیم:

قیمت فروش داخلی محصولات:

فروش روغن نباتی آزاد بیشترین درآمد شرکت را تشکیل شده که قیمت‌گذاری این محصول توسط سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انجام می‌شود.

نرخ فروش هر تن روغن نباتی در دوره منتهی به ۱۳۹۸/۰۳/۳۱ مبلغ ۷۱.۳۸۴.۶۶۸ ریال به ازای هر تن محقق شده که در مقایسه با مدت مشابه سال مالی گذشته، رشد ۵۰ درصدی را به دنبال داشته است.

هر چند نرخ فروش محصولات شرکت در مقایسه با سال مالی گذشته رشد چشمگیری را نشان می‌دهد، اما میزان فروش شرکت کاهش داشته و همچنین شرکت صنعتی بهشهر صادراتی را نیز به ثبت نرسانده که همین امر موجب رشد تنها ۷درصدی درآمد‌های عملیاتی شرکت شد.

نگاهی اجمالی به شرکت صنعتی بهشهر:


نرخ مواد اولیه مصرفی:

روغن خام مهمترین ماده اولیه مورد استفاده شرکت است که بیش از ۸۰ درصد از کل بهای تمام شده را تشکیل می‌دهد. در سال مالی گذشته بخش عمده روغن خام از طریق واردات تامین می‌شد و سهم بازار‌های داخلی تنها ۲۴ درصد بود، اما در ۶ ماهه نخست سال مالی ۱۳۹۸ این نسبت به ۵۴ درصد از بازار‌های داخلی تبدیل شده است؛ بنابراین هرنوع تغییرات درنرخ ارز تاثیر مستقیم بر قیمت خرید روغن خام و مواد بسته‌بندی خواهد داشت.

هزینه‌های سربار:

استهلاک و حقوق و مزایا بیشترین سهم از هزینه سربار را دارا هستند. حقوق و مزایا بیش از ۶۸ درصد از هزینه سربار را در برمیگیرد.

میزان تسهیلات و هزینه‌های مالی شرکت:

مانده تسهیلات پرداختنی در پایان دوره مبلغ ۵۷۵ میلیارد ریال بوده که در سال مالی قبل مبلغ ۱,۱۷۶ میلیارد ریال بوده که عمدتاً مربوط به تسهیلات مالی ریالی دریافتی از بانک‌های تجارت و اقتصاد نوین جهت استفاده در سرمایه در گردش بوده است.

مالیات:

نرخ مالیات بر درآمد شرکت پس از کسر معافیت‌های ناشی از فروش صادراتی و سود سرمایه‌گذاری‌های بانکی، به طور میانگین ۲۲.۵ درصد سود قبل از کسر مالیات است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر