بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
کارشناس بازارسرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

پیشنهاداتی برای بازار پایه و جامانده‌های بازار

سهم‌های گروه‌های تولیدات داخلی، ماشین‌آلات و غیره از رشد بازار جا مانده و این پتانسیل در آنها نهفته بوده علاوه بر این گروه‌ها، سهم‌های بازار پایه نیز از رشد بازار جا مانده و اکثر نمادهای زرد بازار پایه پتانسیل رشد دارند.
کد خبر : ۱۹۷۸۴۲

پیشنهاداتی برای بازار پایه و جامانده‌های بازار

به گزارش بورس‌نیوز، این روز‌ها مهم‌ترین سؤال فعالان بازار سرمایه، پیش‌بینی روند آتی بازار و گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری است.

حسین زمانی درمزاری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازار و پیش‌بینی روند آتی بیان کرد: با توجه به واگرایی منفی شاخص کل، ریزش مقطعی طبیعی بوده و به نظر می‌رسد بعد از یک دوره موقت اصلاح شاخص کل تا محدوده ۳۰۸ هزار واحدی افت کرده و سپس، موج صعودی بعدی آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: روند نزولی بازار را پایدار نمی‌دانم و احتمالاً ظرف یکی دو روز آینده بازار مجدداً به مدار صعودی بازخواهد گشتو این تحلیل چند علت دارد؛ نخست آنکه بعد از بازگشایی نماد بانک ملت خبر‌هایی مبنی بر اخذ غرامت این بانک از انگلیس مطرح شد و اگرچه ارقام مختلفی در رسانه‌ها ذکر شد، ولی به‌هرحال کلیت قضیه تائید شده و این بانک می‌تواند روند صعودی خود را ادامه داده و شاخص کل را هم تحت تأثیر قرار دهد.

زمانی درمزاری گفت: از سوی دیگر، دو عرضه اولیه نیز در پیش داریم و با در نظر گرفتن تعداد کثیر سهامداران جدیدالورود، منطقی است که بعضی از آن‌ها در صف‌های فروش قرارگرفته‌اند تا تأمین نقدینگی کنند و در عرضه اولیه شرکت کنند و این در حالی است که بسیاری از نهاد‌های بزرگ بازار ازجمله «خودرو» و «فارس» و «ذوب» در محدوده کف حمایتی بوده و جای ریزش چندانی ندارند.

وی افزود: با توجه به صدور روزانه تقریباً ۱۲ هزار کد معاملاتی جدید در کارگزاری‌ها شاهد ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه هستیم و نباید فراموش کرد که بازار‌های موازی چشم‌انداز مثبتی ندارند؛ انتظاری از افزایش نرخ ارز در این بازار نبوده مگر آنکه اتفاق خاصی در عرصه سیاسی رخ دهد؛ بازار مسکن نیز احتمالاً رکود شدیدتری را تجربه خواهد کرد بنابراین بهترین بازار برای جذب نقدینگی، بازار سرمایه بوده و مسئولان اقتصادی و سران قوای کشور هم بر این موضوع اتفاق‌نظر دارند.

این فعال بازار سرمایه در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری گفت: سهم‌های گروه‌های تولیدات داخلی، ماشین‌آلات، رایانه، بیمه، لیزینگ، سرمایه‌گذاری‌ها، خودرو و قطعات، ساختمانی و برقی از رشد بازار جامانده و پتانسیل رشد دارند و علاوه بر این گروه‌ها، سهم‌های بازار پایه نیز از رشد بازار جامانده و اکثر نماد‌های زرد بازار پایه پتانسیل رشد دارند.

زمانی درمزاری در رابطه با وضعیت سهم‌های بازار پایه اظهار کرد: بعد از تغییر مقررات بازار پایه در اوایل شهریورماه، سهم‌های بازار پایه ریزش‌های زیادی تجربه کردند. در جلساتی که با حضور مدیران سازمان بورس برگزارشده، پیشنهاد‌هایی برای افزایش انعطاف مقررات بازار پایه مطرح‌شده که امیدواریم به‌زودی اجرایی شود.

این کارشناس بازار ازجمله پیشنهاد‌های مطرح‌شده را اینگونه بیان کرد و گفت: در صورت وجود صف خریدوفروش، برای نماد‌های بازار پایه امکان افزایش دامنه نوسان بیش از دامنه نوسان فعلی وجود داشته باشد. 

وی اضافه کرد: «صدور مجوز ورود صندوق‌ها به بازار پایه»، «تسهیل و تسریع قوانین انتقال به بازار بالاتر»، «رفع محدودیت خرید اعتباری برای بازار پایه با اعمال ضریب مناسب»، «تعیین ارزش تضمینی منطقی برای سهام بازار پایه در سامانه سکنا» و «الزامی شدن بازار گردانی سهم شرکت‌های بازار زرد» نیز عملیاتی شود.

زمانی درمزاری اضافه کرد: شرکت‌های بازار پایه طبقه‌بندی‌شده و نماد‌های قرمز بازار پایه از کمترین درجه شفافیت برخوردار هستند و توصیه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این گروه‌ها نمی‌شود؛ اما سهم‌های مناسبی نیز در بازار پایه وجود دارد که هم از شفافیت بالاتری برخوردارند و وضعیت بنیادی مطلوبی را یدک می‌کشند که بعد از بررسی بنیادی و تکنیکال می‌توان اقدام به سرمایه‌گذاری در آن‌ها کرد.

وی ضمن تأکید بر ضعف تحلیل در بازار گفت: یکی از چالش‌های ورود سرمایه‌گذاران جدید به بازار سرمایه، عدم شناخت کافی اکثر سهامداران تازه‌وارد نسبت به این بازار بوده و این عدم شناخت می‌تواند سبب زیان آن‌ها شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: به‌هرحال منابع آموزشی کافی در سایت‌های مربوط به بازار سرمایه وجود دارد و سهامداران می‌توانند با استفاده از آن‌ها و تقویت دانش تخصصی خود، ریسک کمتری متحمل شوند.

زمانی درمزاری در پایان خاطرنشان کرد: قطعاً راهکار‌هایی برای آشنایی بیشتر سهامداران تازه‌وارد با بازار سرمایه وجود دارد که امیدواریم از سوی نهاد‌های مالی و کارگزاری‌ها و رسانه‌های خبری و تحلیلی و کارشناسان بازار سرمایه بیشتر موردتوجه قرار گیرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سعید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
این آقا سهم ... از بازار پایه رو تبلیغ میکنه بعد از کانال پاک میکنه....این یعنی چی؟قرار هست تحلیل و چارتش رو در کانال ارائه بده ... این اتفاق کی خواهد بود؟ با تشکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶
از صف بدم میاد