بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹
با توجه به تجربیات روز‌های گذشته بازار، پس از افت‌های سنگین شاخص کل شاهد بهبود نسبی شرایط در بازار سرمایه و رشد برخی نماد‌ها و گروه‌ها خواهیم بود.
کد خبر : ۱۹۷۶۵۸

آنچه در معاملات دیروزگذشت
معاملات در بازار سرمایه در روز گذشته با افت قیمت‌ها در اکثر گروه‌های بازار پیگیری شد. شاخص کل بورس با بیش از ۷ هزار واحد کاهش که معادل ۲.۱ درصد از ارزش این بازار بود، به ۳۲۰ هزار و ۲۰۸ واحد سقوط کرد. افت قیمت نماد‌های «فولاد»، «فملی»، «اخابر»، «رمپنا» و «پارسان» بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. در گروه بانکی شاهد متعادل شدن معاملات بانک ملت و منفی شدن قیمت‌ها در برخی از ساعات معاملات روز گذشته بودیم. این موضوع منجر به عرضه‌های سنگین در دو نماد پرطرفدار این روز‌های گروه بانکی یعنی بانک صادرات و بانک تجارت شد و این دو نماد معاملات روز گذشته را با صف فروش به اتمام رساندند. شاخص هم وزن نیز با ۲ درصد کاهش همراه بود. همچنین شاخص فرابورس نیز روند مشابهی را طی کرد و در جریان معاملات دیروز با ۶۷ واحد کاهش به ۴ هزار و ۱۸۸ واحد رسید.

ارزش معاملات بورس و فرابورس در مجموع به ۳۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال رسید و نماد‌های «وبملت»، «وتوکا»، «والبر» و «ثنوسا» بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.


اقتصاد کلان
مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، از برگزاری جلسه‌ای با نمایندگان سهامداران و فعالان بازار پایه فرابورس برای بررسی آخرین تحولات این بازار خبر داد. محسن خدابخش ضمن برشمردن پیشنهاد‌های دهگانه در این نشست گفت: مقرر شد در صورت وجود صف خرید و فروش برای نماد‌های بازار پایه، امکان افزایش دامنه نوسان به ترتیب برای بازار‌های زرد، نارنجی و قرمز به پنج، چهار و دو درصد وجود داشته باشد و شرایط صف در آینده تعریف می‌شود.

وی افزود: با توجه به محدودیت ورود صندوق ها، در صورت افزایش دامنه نوسان بیش از دامنه نوسان فعلی، مقرر شد به جای افزایش دامنه نوسان، مجوز ورود صندوق‌ها بررسی و صادر شود.

صنایع و بازار سهام

در گروه نفت، ۲ میلیون بشکه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران، ۱۶ مهرماه امسال در رینگ بین‌الملل بورس انرژی عرضه می‌شود. این شانزدهمین عرضه نفت خام سبک در رینگ بین‌الملل بورس انرژی در دوره جدید و نهمین عرضه در سال ۹۸ است که با قیمت پایه ۶۱ دلار و یک سنت برای هر بشکه انجام می‌شود. خریداران می‌توانند تا سه ماه پس از انجام معامله، محموله را تحویل بگیرند و تحویل محموله در دیگر مناطق منوط به تایید شرکت ملی نفت ایران امکان‌پذیر است.

در روز چهارشنبه شاهد عرضه اولیه شرکت فولاد سپید فراب کویر خواهیم بود. عرضه‌های اولیه سال جاری با عرضه ۱۰ درصد از سهام شرکت توزیع داروپخش در روز یک شنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت.

بازار امروز
با توجه به تجربیات روز‌های گذشته بازار، پس از افت‌های سنگین شاخص کل شاهد بهبود نسبی شرایط در بازار سرمایه و رشد برخی نماد‌ها و گروه‌ها خواهیم بود. با این حال در شرایط فعلی و با توجه به ثبات نرخ ارز در کشور و کنترل تورم، رشد بیشتر قیمت‌ها در بسیاری از نماد‌های بازار با ابهامات جدی روبرو است. این مورد به طور خاص در مورد شرکت‌های کوچک و زیان‌ده که با شایعات و یا برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ها با رشد قیمت سنگین روبرو بودند، به صورت پررنگ تری خود را نشان می‌دهد.

خروج نقدینگی از سمت سهام شرکت‌ها و افزایش تقاضا در سمت صندوق‌های بادرآمد ثابت و اوراق بدهی نشانگر تغییر سیاست‌های سرمایه‌گذاری در بخشی از نقدینگی موجود در بازار سرمایه است. بر این اساس خرید در شرایط فعلی بازار نیاز به دقت و بررسی‌های بیشتر را دارد و بهتر است که سرمایه‌گذاران صرفا با دید میان‌مدت وارد بازار سرمایه شوند و اقدام به سرمایه‌گذاری در خصوص شرکت‌های بنیادی و توانا در کسب سود و رشد سودآوری می‌تواند نتایج بهتری را در شرایط فعلی نصیب افراد و گروه‌های سرمایه‌گذار کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر