بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۴
شرکت ملی نفت خطاب به شرکت ملی گاز و پالایش و پخش؛

در غیابم رکورد زدند

با خبر شدیم شرکت‌های ملی گاز و پالایش و پخش در غیاب شرکت ملی نفت موفق به ثبت رکورد‌های جدید شدند.  
کد خبر : ۱۹۸۶۸۲
 
در غیابم رکورد زدند
 
به گزارش بورس نیوز، در روز جاری، شرکت ملی گاز ایران موفق شد برای دومین بار در مهر ماه امسال، دو محموله ۵ هزار و ۶ هزار تنی گاز مایع را با روش کشف پریمیوم، با هدف صادرات به بازار‌های بین المللی در رینگ صادراتی بورس انرژی ایران عرضه کند و این دو محموله با موفقیت به آنسوی مرز‌ها رسید.

لازم به ذکر است شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران پس از برنامه ریزی صحیح و استراتژی قوی در مدیریت فروش انواع فرآورده‌های نفتی، مکانیزم کشف قیمت منصفانه و شفاف بورس انرژی را مبنای عرضه قرار داد تا مقدمات حضور شرکت ملی گاز ایران را فراهم ساخته در دو ماه اخیر موفقیت کم سابقه‌ای را در حوزه معاملات فرآورده‌های صادراتی در این بازار متشکل و تحت نظارت رقم بزند.

در شرایطی این اتفاق رقم خورد که شرکت ملی نفت ایران نیز مطابق با برنامه ششم توسعه و تکالیف بودجه کل کشور ملزم به عرضه نفت خام و سایر فرآورده‌های نفتی (گازوئیل، نفت کوره و مازوت) در بورس انرژی شده است.

حال آنکه ۷ ماه از این تکلیف گذشته است، اما خبری از اجرای آن به گوش نمی‌رسد و دلخوشی‌ها به عرضه‌های بدون نتیجه و یکنواخت در روش‌های فروش نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی خلاصه شده است.

بنابر اطلاعات موجود، امروز دوشنبه میزان ۵ هزار تن گاز مایع تولیدی مجتمع گاز پارس جنوبی با قیمت مبنای قیمت مبنای ۳۶۲.۵ دلار بر هر تن و با روش کشف قیمت بر اساس منهای ۶۵ پریمیوم دلاری توسط شرکت ملی گاز ایران در رینگ صادراتی بورس انرژی ایران عرضه و تمامی این محموله با رقابت تا منهای ۳۹ پریمیوم دلاری، کشف قیمت و به ارزش یک میلیون و ۶۱۷ هزار و ۵۰۰ دلار معامله شد.

چندی نگذشته بود که شرکت ملی گاز ایران اقدام به عرضه یک محموله ۶ هزار تنی گاز مایع تولیدی مجتمع گاز پارس جنوبی کرد که با قیمت مبنا ۳۶۲.۵ دلار بر هر تن با روش کشف قیمت بر اساس منهای ۶۵ پریمیوم دلاری روانه میز فروش رینگ صادراتی بورس انرژی ایران شد. کل این محموله با ارزش یک میلیون و ۹۶۶ هزار و ۵۰۰ دلار، نیز با پریمیوم منهای ۳۴.۷۵ دلار کشف قیمت و صادر شد. 

بنا بر اطلاعات موجود در این گزارش، طی روزی که گذشت میزان ۳ میلیون و ۵۸۴ هزار دلار گاز مایع توسط شرکت ملی گاز ایران و از طریق رینگ صادراتی بورس انرژی ایران رهسپار بازار‌های جهانی شد. 

این شرکت همچنین در ۲۱ مهرماه جاری، برای نخستین بار موفق شد میزان ۲۵۰۰ تن گاز مایع تولیدی شرکت پالایش گاز فجر جم را به ارزش ۷۳۶ هزار و ۸۲۵ دلار در رینگ بین الملل بورس انرژی به فروش برساند.

زمان تحویل دو محموله صادراتی گاز مایع معامله شده در بورس انرژی ایران به ترتیب ۹ و ۱۴ آبانماه امسال از درب کارخانه اعلام شده و شیوه تسویه معاملات نیز به صورت تسویه اسناد خارج از پایاپای است.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مسئول فروش شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در گفتگو با بورس نیوز:

"کشف قیمت" و فرار نیروگاه‌ها از "بورس‌انرژی"

معاون امور تولید شرکت ملی نفت ایران خبر داد:

واگذاری تلمبه‌خانه غرب کارون به نفت و گاز اروندان

ارسال نظر