بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰
کد خبر : ۱۹۹۰۲۳
نویسنده :
رضا عبدل- کارشناس بازار سرمایه

راه و بی‌راه بورس

به گزارش بورس نیوز، در یادداشتی آورده است: 

۱- از فرصت ایجادشده بازار سرمایه به منظور جذب نقدینگی با عرضه‌اولیه شرکت‌های بزرگ در جهت توسعه اقتصادی کشور می‌توان استفاده کرد.
 
۲- ایجاد اطمینان برای سهامداران با افزایش آگاهی و آموزش از طریق برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت برای افراد علاقمند به سرمایه‌گذاری و آشنایی با فلسفه بازار سهام باید اتفاق بیفتد.
 
۳- توصیه می‌شود سهامداران غیرحرفه‌ای حتما از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازارسرمایه شوند و پس از شناخت کافی و آموزش لازم و طی دوره‌های آموزشی ادامه دهند.
 
۴- از فرصت ایجاد شده و استقبال بی‌نظیری که مردم در چندماه گذشته از بازار‌سرمایه داشته‌اند باید جهت جذب نقدینگی استفاده کرد.
 
۵- بازار سرمایه تنها بازاری بوده که رشد منطقی آن که بر اساس سودآوری شرکت‌ها باشد آثار تورمی در جامعه نخواهد داشت و سود آن می‌تواند در رفاه اجتماعی و اقتصادی جامعه تاثیرگذار باشد.
 
۶- گزارش‌های مثبت عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها نگرانی‌ها در خصوص وجود حباب بر شاخص را تاحدود زیادی برطرف می‌کند.
 
۷- رشد بورس مادامی که با سودآوری شرکت‌ها طرح‌های در دست اجرا همراه باشد و نوید سودآوری مثبت شرکت‌ها را به همراه داشته باشد امیدوارکننده است. تداوم رشد شاخص بستگی به اخبار و رویداد‌های اقتصادی تاثیرگذار آتی نظیر به جریان افتادن افزایش سرمایه‌ها ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌ها و نیز تداوم سودسازی شرکت‌ها در ۶ماهه دوم سال دارد.
 
۸- نوسانات مقطعی در بازار سرمایه جزو ذات بازار بوده و انتظار رشد شتابان و مستمر بدون نوسانات در بازار سرمایه انتظار معقولی نیست.
 
۹- جنس بازارسرمایه سال۹۸ با بازارسرمایه سال۹۲ به لحاظ قدرت ورود جریان نقدینگی متفاوت بوده به‌طوری‌که در مقاطعی ارزش معاملات روزانه حدود ۴هزار میلیارد تومان بوده و نکته مهمی است.
 
۱۰- به لحاظ همگن‌سازی ارزش دلاری بازارسرمایه بین سال‌های ۹۸ و ۹۲ با توجه به تغییرات نرخ ارز که آثار آن در تعدیل قیمت سهام شرکت‌ها نمایان شده از اهمیت خاصی برخوردار است.
 
۱۱- به لحاظ رشد قیمت سهام باید توجه کرد که هرچند در برخی سهام رشد چند برابر قیمت سهم اتفاق افتاده، اما چنانچه این رشد با توان سودآوری شرکت‌ها همخوانی داشته باشد جای نگرانی نیست.
 
۱۲- توصیه می‌شود سهامداران با مطالعه و تحلیل شرایط شرکت‌ها و به دور از هرگونه هیجان در بازار سرمایه فعالیت کنند.
 
رضا عبدل- کارشناس بازار سرمایه و نایب رئیس هیات مدیره کارگزاری بانک صادرات
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

رعایت جانب احتیاط از سوی فعالان بازار

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

رعایت جانب احتیاط از سوی فعالان بازار

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
فقط حر ف سهام بنیادی و غیره بنیادی زدنمیزنن هنگام ریزش بازار هیچ فرقی بین سهام ها ودر عمل و جود ندارد
ارسلان دولتخواه
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۷
ریزش بازار دستوری واجرای با تاخیر قانون بازار پایه ودخالت دولت به جای نظارت صحیح