بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۸
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

روز جبرانی در صنایع کوچک

گزارش‌های مهرماه قطعه‌سازها از بهبود نسبی در ورند این شرکت‌ها سخن می‌گوید اما دلیل اقبال سرمایه‌گذاران به این شرکت‌ها چندان بنیادین نیست.
کد خبر : ۱۹۹۰۴۵

 


به گزارش بورس نیوز، در حالی که وضعیت در گروه نمادهای بزرگ بازار، در حال تعادل و عدم تغییر محسوس نسبت به روزهای قبل است ولی در گروه نمادهای خرد و کوچک بازار، سطح عمومی قیمتها بار دیگر رو به افزایش و سیر صعودی نهاده و بسیاری از تک سهم های منتخب و «پروژه سازی شده بازار»، بر مدار رشد و رونق قرار گرفته اند.
و اما معاملات امروز بورس تهران در روز میانی هفته و در حالی‌که بین دو تعطیلی رسمی قرار گرفته‌ایم، مطابق انتظار هم در سمت عرضه و هم در سمت تقاضا ،کم رمق بود. اما این‌بار طرف عرضه به طور محسوسی پا پس کشیده‌ بود. شاخص کل بورس نیز ریزش روز شنبه خود را جبران کرده و با رشد 2521 واحدی (0.83 درصدی) به ارتفاع 305 هزار و 971 واحد رجعت نمود. نکته قابل توجه در مورد بازار امروز، رشد بیش از 2.2 درصدی شاخص کل هم‌وزن است که جهت‌گیری سرمایه‌گذاران در یک بازار کم تحرک را به خوبی نشان می‌دهد.
ارزش معاملات خرد بورس تهران در حالی زیر 1000 میلیارد تومان بود که در قیاس با روزهای عادی، افت معناداری دارد و با توجه به شرایط موجود، یک امر طبیعی به شمار می‌رود. در چنین وضعیتی تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید سهام با رویکرد نوسان کوتاه‌مدت به هیچ وجه به سمت سهام شرکت‌های بزرگ با فروشندگان حقوقی آماده عرضه یا سهام با بازارگردانان کنترل کننده نخواهد رفت. همین امر موجب شده تا شاهد تقویت تقاضا در نمادهای شرکت‌هایی باشیم که علاوه بر سهم بازار کوچکتر، طی روزهای اخیر اصلاح قیمتی خوبی را پشت سر گذاشته‌اند. سیگنال‌های تکنیکالی موجود در کنار آیتم‌هایی مانند جهت جریان نقدینگی در بازار کم رمق فعلی به عنوان مهمترین متغیرهای انتخاب سهم توسط فعالان بورسی شناخته می‌شوند.

روز جبرانی در صنایع کوچک
یکی از نکات مهم در معاملات امروز بازار سهام، بازگشت سرمایه‌ها به سمت نمادهایی‌ بود که از لحاظ اندازه و سهم بازار، در طبقه متوسط و کوچک تقسیم‌بندی می‌شوند. این مهم به رشد شاخص صنایع مربور نیز کمک کرده‌است و شاخص کل هم‌وزن را با رشد بیش از 2 دردصدی مواجه کرده‌است. تقریبا تمام نمادهای شرکت‌های قطعه‌سازی در گروه خودرو، با صف خرید مواجه هستند. گزارش‌های مهرماه قطعه‌سازها از بهبود نسبی در ورند این شرکت‌ها سخن می‌گوید اما دلیل اقبال سرمایه‌گذاران به این شرکت‌ها چندان بنیادین نیست. شاخص گروه خودرو در روز جاری، رشد بیش از 3.5 درصد داشته است در حالی‌که اگر شاخص گروه قطعه‌سازی را جدا کنیم، رشد این شاخص به بیش از 4.5 درصد خواهد رسید. از دیگر صنایعی که با صف خرید اکثر قریب به اتفاق نمادهای زیرمجموعه رشد قابل توجهی را نشان می‌دهند، می‌توان به صنایع قند و شکر (رشد 4.37 درصدی) ، کاشی و سرامیک (رشد 4.65 درصدی) ، کانی غیرفلزی (رشد 4.06 درصدی) ، لیزینگ (رشد 4.34 درصدی) ، انبوه‌سازی (رشد 2.87 درصدی) و حمل و نقل (رشد 4.07 درصدی) اشاره کرد. نکته جالب توجه و مشترک در اکثر این صنایع، روند مشابه حرکت اصلاحی تند شاخص آنها از نیمه دوم مهرماه است. در این مدت کوتاه، شاخص صنایع یاد شده بین 20-30 درصد اصلاح تند و سریع را نشان می‌دهند و به همین دلیل تقاضای شکل گرفته را می‌توان نوعی تقاضای جبرانی در آنها نامید. عدم تشکیل صف‌های خرید قدرتمند و کم رمق بودن آنها نیز به همین دلیل است. هرچند با تقویت این صف‌ها می‌توان در روزهای آینده شاهد ادامه رشد قیمت‌ها بود اما این مهم باید با داده‌های بنیادی تایید شود و در غیر این‌صورت سناریوی یاد شده چندان معتبر نخواهد بود.
صف فروش نداشتیم؛ در نتیجه داد و ستدهای امروز بازار سهام با فاصله گرفتن سرمایه‌گذاران از عرضه سهام خود در پایین‌ترین قیمت مجاز خودنمایی می‌کرد. امروز در بورس تهران به زحمت می‌توانستیم صف‌های فروش پیدا کنیم و در دو سه مورد صف فروش موجود، ارزش صف‌های فروش به زحمت به 6 میلیارد تومان می‌رسید.
آمار صف‌های خرید نیز در نوع خود جالب توجه است. تشکیل صف خرید در بیش از نیمی از سهام معامله شده بورسی در روز جاری (167 نماد) مشاهده می‌شود. اما از چند نماد با صف خریدهای بزرگ که فاصله بگیریم، میانگین ارزش صف‌های خرید به زیر 1 میلیارد تومان برای هر نماد می‌رسد. مجموع ارزش صف‌های خرید امروز، 186 میلیارد تومان در دقایق پایانی معاملات بود. مجموع ارزش صف‌های خرید 6 نماد «فباهنر» ، «شکرین» ، «شیران» ، «ولساپا» و «کسرا» بیش از 60 میلیارد تومان است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که میانگین ارزش صف‌های خرید در نمادهای باقی‌مانده، به رقم 750 میلیون تومان می‌رسد که حاکی از کیفیت کمِ عمق تقاضا است.

کارنامه امروز بازار

در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از کاهش قیمتها در نمادهایی چون «شتران»، «خودرو»، «حکشتی»، «رمپنا»، «وامید» با رشد حدود 2520 واحدی روبرو شد. بازار متعادل آغاز کرد و با کاهش فشار عرضه ها، شاهد پیشروی خریداران بودیم . لذا

در نهایت شاخص کل افت روزکاری قبل را جبران کرد. و تا آستانه فتح قله 306 هزاری هم پیش رفت ولی قادر به تصرف ارتفاعات مزبور نشد.

آخرین وضعیت بازار امروز
شاخص کل 305,969 واحد / میزان تغییر 2520 واحد مثبت / ارزش بازار 11,162,067 میلیارد ریال/ ارزش معاملات 11,789 میلیارد ریال/ حجم معاملات 2.669 میلیارد سهم

نمادهای تاثیر گذار در شاخص
فارس 383 واحد منفی/ شتران 139 واحد مثبت/ خودرو 108 واحد مثبت/ حکشتی 106 واحد مثبت/ شبریز 106 واحد منفی/ رمپنا 101 واحد مثبت/ وامید 97 واحد مثبت

بیشترین حجم معاملات
وتجارت 249.3 میلیون سهم/ خساپا 201.6 میلیون سهم/ وبصادر 195.4 میلیون سهم/ ونیروح 135 میلیون سهم/ ذوب 102.9 میلیون سهم

روز جبرانی در صنایع کوچک

حافظ عزیزی نقش _مدیر گروه تحلیل و مطالعات بازار کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
چراغ سبز قلابی بر پیشانی کاشی‌سازان؛

رشد درآمد‌ها زیر سایه نرخ‌ها

نوسان نرخ محصولات "شیران" در مهر ماه؛

نوسان نرخی که به نفع الکیل "شیران" نشد

کارشناس بازار سرمایه درگفت و گو با بورس نیوز: 

دوراهی در مسیر "نقدینگی و سرمایه"

گزارش روزانه بازار سرمایه؛

جادوی سقف و کف قیمتی

ارسال نظر