بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
کارشناس بازار سرمایه درگفت و گو با بورس نیوز: 

دوراهی در مسیر "نقدینگی و سرمایه"

ورود حجمی زیاد از نقدینگی به هر بازاری، آن را به طور اساسی تکان خواهد داد بنابراین باید در خصوص نگه داری و در ادامه جذب بیشتر این نقدینگی اقداماتی صورت گیرد.
کد خبر : ۱۹۹۲۳۰
 
حفظ نقدینگی بازار از ورود آن مهمتر است
 
مهدی کباری مدیرعامل کارگزاری بانک صادرات ایران در تعریف اقتصاد بورس محور به خبرنگار بورس نیوز گفت: در تمامی دنیا هر مقداری که سودآوری در حساب‌ها شرکت‌ها بدست آید طبیعتا در EPS می‌نشینند و این EPS در تابلوی بورس خودنمایی می‌کند. 

وی در خصوص اقتصاد بر مبنای بورس عنوان کرد: همواره یکی از نگاه‌هایی که در اقتصاد بورس محور مطرح می‌شود آن بوده که قوی‌تر شد بورس به منزله تقویت اقتصاد بوده زیرا بورس قوی که بر پایه عملیات شرکت‌ها باشد، نتیجه اساسی در شکوفا شدن اقتصاد برجای خواهد گذاشت.

کباری به این نوع اقتصاد و اهمیت بورس‌محور شدن در فضای اقتصادی اشاره کرد و ادامه داد: با چنین محوریتی طبعا از نرخ بیکاری کاسته شده و نرخ رشد اقتصادی نیز در جایگاه مطلوبی قرار خواهد گرفت اما؛ این نکته مستلزم آن بوده که مبحث " فرهنگ"، "سرمایه‌گذاری" و "نگاه اقتصادی" مردم باید نسبت به بورس تغییر کند.
 
دولت باید دست‌به‌کار شود
 
این کارشناس بازار سرمایه به سهم دولت در این رابطه اشاره داشت و گفت: باید در خصوص صنایع مادر مانند "خوراک پتروشیمی‌ها"، "قیمت خودرو"، "پروانه بهره‌برداری" همچون معادن و ... و همچنین قیمت‌گذاری‌هایی مانند سیمان از سوی دولت تصمیم‌گیری واقعی اتخاذ شود چراکه این‌ها از موارد بسیار مهم و تاثیرگذار بر شرکت‌ها است.

وی با تاکید بر آنکه این عملکرد باید سالانه از سوی دولت به شکلی شفاف و مشخص، تعیین شود، اظهارکرد: وزارتخانه‌های هم‌راستا با تصمیم‌گیری و تعیین نرخ‌گذاری، خیال سرمایه‌گذار را بابت عدم تغییرات احتمالی تا پایان یک‌دوره و حتی یک سال را مشخص نمی‌کند بنابراین "هوش سرمایه" نسبت به سرمایه‌گذاری با اطمینان خاطر عمل نمی‌کند و ریسک بالا را دخیل در کار خود می‌داند؛ اگر شفافیت و تصمیم‌گیری در خصوص حداقل یکسال برای سرمایه‌گذاران قطعی شود، "سرمایه‌گذاران" نقدینگی و پول خود را در شرکت‌های صنایع مادر سرمایه‌گذاری خواهند کرد.
 
شفافیت در دل بورس
کباری بحث نظارت و شفافیت را تنها مختص دولت ندانسته و در خصوص بورس نیز این مسئله صدق می‌کند، تصریح کرد: سازمان بورس در این رابطه، گام‌های مناسبی را از جمله بازگشایی نماد‌ها و بازار پایه برداشته اما؛ بازار پایه مبحثی بود که به یکباره وارد چالش سیاسی شد.
 
وی افزود: نخستین برنامه سازمان بورس و فرابورس نکات مثبتی داشت چراکه سوداگران و دلالی‌های صورت گرفته، شرکت‌هایی را بی‌جهت بزرگ کرده بود. 

این کارشناس بازار سرمایه با بررسی تمامی جهات و اجرای کامل آن اظهار کرد: اجرای این روند باعث می‌شود سود عملیاتی شرکت‌ها افزایش یافته و این سود به رشد EPS و همچنین شکوفایی اقتصاد منجر خواهد شد. 

وی افزود: البته ریسک سیاسی سایه‌ای سنگین بر بازار دارد که اگر تنش‌های سیاسی و تحریم‌ها کاهش یابد شرکت‌های صادرات‌محور و در کنار آن بورس نیز رشد خواهد کرد.

مدیرعامل کارگزاری بانک صادرات ایران در خصوص اقتصاد بورس‌محور گفت: زمانی می‌توان اقتصاد را بر محور بورس تصور کرد که سرمایه‌گذار از ریسک‌های داخلی و خارجی خیالی راحت داشته باشد. 

وی ادامه داد: وزیر از ورود دو شرکت ۴۰ هزار میلیارد تومانی خبر داده اما؛ هنوز بورس جای رشد بسیار داشته و بحث تحریم‌ها و شرایط سیاسی بسیاری از شرکت‌ها را ترسانده است. اگر این موارد تغییر کنند می‌توان شاهد تاثیرات مثبت آن بود.
 
بازارهای موازی در بُن‌بست توهم
کباری به دیگر نکات بسیار مهم اقتصاد بورس محور اشاره داشت و عنوان کرد: اقتصادی که بر چنین پایه‌ای بنا شود را می‌توان اقتصادی غنی نامید زیرا چنین شکلی از اقتصاد، بازار‌های موازی را به خوبی تحت کنترل خود قرار داده و بازارسرمایه می‌توان سلطه و هدایت فرمان نقدینگی را در دست بگیرد و از ورود "پول و سرمایه‌سرگردان" به بازار‌های با حباب بالا جلوگیری کند. 

وی افزود: در واقع زمانی‌که نقدینگی جدید به "بورس" سرریز شده بدون در نظر گرفتن رکود بازار‌های‌موازی، این بورس هست که می‌تواند با کمک حقوقی‌ها بازار را حمایت کند و این حجم نقدینگی حفظ کند و در مراحل بعد، شاهد افزایش آن باشد.

این کارشنای بازار سرمایه در خصوص ورود کوتاه مدت نقدینگی گفت: این امر امیدبخش نخواهد بود چراکه با ورود به هر بازاری آن را به طور اساسی تکان خواهد داد بنابراین باید در خصوص نگهداری و در ادامه جذب بیشتر این نقدینگی اقداماتی صورت گیرد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

رالی جدید بازار با افزایش "نرخ دلار"

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

صادرات‌محورها در دومینوی افزایش قیمت‌ها

تامین مالی ۵ بانک با لیدری "وبصادر" و ورود "وغدیر"؛

دیگ‌های "سالکو" داغ می‌شود

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

سرمایه در دوراهی"مدیریت شاخص"یا"منافع ملی"

ارسال نظر