بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

سابقه حقوقی ها، مهمترین پارامتر انتخاب سهم

سهم های خودرویی و بانکی که پتانسیل افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها را داشته باشند، گزینه های مناسب تری به نظر می رسند.
کد خبر : ۲۰۰۰۵۳

به گزارش بورس نیوز روزهای نوسانی بازار سرمایه ادامه دارد و بعد از افت ۳۰۶۳ واحدی شاخص کل در روز گذشته، امروز شاهد رشد ۱۱۴۸ واحدی شاخص بودیم.
چیزی که در بعضی نمادها جلب توجه می کند، عرضه حقوقی ها و خرید حقیقی ها است. تا جایی که در این چند ماه در بعضی نمادها بازار همچون «کرمان» و «غنوش» شاهد تیک اور سهم توسط سهامداران خرد بودیم.

مهدی افشار اعلم کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت فعلی بازار بیان کرد: با توجه به اینکه سهامداران عمده در بازار سرمایه، عمدتا نهادهای بزرگی همچون صندوق های بازنشستگی و... بوده و این نهادها هم معمولا نیازمند تامین نقدینگی هستند، بسیاری اوقات وضعیت بنیادی سهم ها اهمیت زیادی ندارد و سهامداران عمده به محض اندکی رشد قیمت سهم، اقدام به عرضه می کنند. بنابراین به نظر می رسد در پیش بینی روند آتی سهم ها مهمترین عامل اثرگذار، رفتار سهامداران عمده سهم است که باید بررسی شود. به همین دلیل است که سهم هایی که سهامداران عمده آنها، نهادهای حقوقی بزرگ هستند، معمولا مورد اقبال بازار قرار نمی گیرند. با این دیدگاه منطقی است که روند شاخص وزنی نسبت به شاخص کل از اهمیت بیشتری برخوردار باشد و سهم هایی برای سرمایه گذاری جذاب باشند که سهامداران عمده آنها، عرضه کننده نیستند.

وی افزود: البته نمی توان به عرضه های حقوقی ها خرده گرفت. به هر حال در شرایط اقتصادی کنونی، بعضی نهادها مانند صندوق های بازنشستگی، نیازمند تامین نقدینگی هستند و منطقی است که از فرصت های فروش استفاده کنند.

این فعال بازار سرمایه در پیش بینی روند آتی بازار گفت: بازار سرمایه چند اتفاق از جمله انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش دارد. به نظر می رسد فرآیند انتخابات به تنهایی اثری بر روند بازار سرمایه نخواهد داشت؛ ولی شاید نتیجه انتخابات و عدم هماهنگی جناح حاکم بر مجلس با دولت، تبعاتی برای بازار سرمایه داشته باشد. امیدواریم نتیجه انتخابات آتی مجلس هر چه که هست، به ثبات اقتصادی کشور و آرامش بازار سرمایه کمک کند.

وی در مورد گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری گفت: از میان گروه های مختلف بازار، سهم های خودرویی و بانکی که پتانسیل افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها را داشته باشند، گزینه های مناسب تری به نظر می رسند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

عرضه‌کنندگان بازنده‌های "بورس"

کارشناس بازارسرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

"نقدینگی" در پارکینگ "بورس"

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران در گفتگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

"مثلث رشد" برای استارت مجدد شاخص

ارسال نظر