بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶
وقتی تمامی رشدها خنثی شدند؛

پایان ناخوش سال مالی "سپاها"

روند ناامیدکننده برخی تولیدکنندگان سیمان کشور در سال‌های اخیر، سیمان سپاهان نیز با شناسایی سودی اندک در گزارش‌های حسابرسی نشده سال مالی۱۳۹۸، عملکرد نامطلوبی را به ثبت رساند.
کد خبر : ۲۰۰۳۷۸

پایان ناخوش سال مالی

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس‌نیوز، پس از تحقق سود خالص به لطف شناسایی سود‌های غیرعملیاتی ناشی از تسعیر ارز و فروش سرمایه‌گذاری شرکت سیمان سپاهان در سال مالی ۱۳۹۷، صورت‌های مالی امسال این شرکت نیز نشان داد که اگر سود‌های غیرعملیاتی این شرکت نبود همچنان شاهد گزارش‌های ضعیف این شرکت بودیم.

پایان ناخوش سال مالی

متأسفانه در ادامه روند ناامیدکننده برخی تولیدکنندگان سیمان کشور در سال‌های اخیر، سیمان سپاهان نیز با شناسایی سودی اندک در گزارش‌های حسابرسی نشده سال مالی۱۳۹۸، عملکرد نامطلوبی را به ثبت رساند.

افزایش ۴۷درصدی مبالغ کل فروش محصولات شرکت در سال مالی۱۳۹۸ در مقایسه با سال مالی گذشته و نیز رشد ۶۴درصدی جمع کل بهای تمام‌شده کالای فروش رفته، منجر به کاهش در حدود یک درصدی سود ناخالص در مقایسه با سال گذشته گردید.

کاهش چشمگیر در حدود ۱۲۵میلیارد ریالی هزینه‌های جذب نشده تولید در مقایسه با سال قبل شاید از مهم‌ترین دلایل عدم شناسایی زیانی چشمگیر از این شرکت بود و همچنین نمی‌توان از شناسایی درآمد‌های غیرعملیاتی ناشی از فروش سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت و نیز فروش ضایعات به‌عنوان عامل سودسازی این شرکت در سال مالی۱۳۹۸ به‌راحتی عبور کرد.

لازم به ذکر است همان‌گونه که در جدول ذیل نیز مشاهده می‌گردد، علی رقم افزایش حجم فروش در حدود ۳۴۳.۰۰۰تنی انواع محصولات داخلی و صادراتی شرکت سیمان سپاهان و رشد ۴۷درصدی مبالغ فروش، افزایش چشمگیر بهای تمام‌شده که عمدتاً تحت تاثیر هزینه‌های حمل‌ونقل (در حدود ۴۸۰میلیارد ریال در مقایسه با سال پیش)، گاز، هزینه‌های بسته‌بندی و ...، تمامی این رشد فروش را خنثی کرده است.

پایان ناخوش سال مالی

اشتراک گذاری :
ارسال نظر