بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۸
مایکروسافت موفق شد تا مجوز لازم برای ارائه نرم افزار به شرکت چینی هواوی را به دست آورد.
کد خبر : ۲۰۱۰۴۶

به گزارش بورس نیوز، شرکت مایکروسافت، نیز همانند بسیاری دیگر شرکت‌های آمریکایی، به دنبال قرار گرفتن نام هواوی در لیست سیاه تجاری آمریکا، از همکاری با این شرکت چینی منع شده بود که هم اکنون با کسب مجوز از دولت می‌تواند در زمینه فروش نرم افزار، به همکاری های خود ادامه دهد.

سخنگوی مایکروسافت گفت: ۲۰ نوامبر وزارت بازرگانی ایالات‌متحده درخواست مایکروسافت برای مجوز صادرات نرم‌افزارهای بازار انبوه به هواوی را صادر کرد.

هنوز مشخص نیست که منظور مایکروسافت از “بازار انبوه” چیست، اما این شرکت سابقه فروش مجوز محصولات محبوبی مانند ویندوز و آفیس به هواوی را داده است. بنابراین، این احتمال وجود دارد که مایکروسافت حداقل قادر به فروش مجدد مجوز ویندوز به هواوی باشد، که در نهایت باعث خواهد شد این شرکت چینی به کسب و کار خود در حوزه سرور و لپ تاپ ادامه دهد.

به این ترتیب، مایکروسافت تنها شرکتی نخواهد بود که چنین مجوزی را دریافت می‌کند و تعدادی از شرکت‌های آمریکایی دیگر هم اجازه همکاری با هواوی را، هر چند به صورت موقت، به دست خواهند آورد.

پیش از این، هواوی مجبور شده بود عرضه لپ تاپ ویندوزی جدید خود را که قرار بود اوایل سال جاری میلادی در CES Asia رونمایی شود، به تعویق بیاندازد. از طرف دیگر، مایکروسافت هم فروش لپ تاپ میت بوک ایکس پرو (MateBook X Pro) را متوقف کرده بود.

اما از همه مهم‌تر برای مایکروسافت این است که این شرکت با دریافت مجوز، قادر خواهد بود در زمینه پلتفرم Azure نیز با هواوی همکاری کند. پیش از این، مایکروسافت و هواوی به واسطه سرورهای ساخت هواوی که از مایکروسافت مجوزهای لازم را اخذ کرده بود، پروژه فضای ابری ترکیبی بر پایه پلتفرم Azure را راه‌اندازی کرده بودند. البته با وجود دریافت مجوزهای لازم توسط مایکروسافت، هنوز هم فعالیت هواوی در Azure و حوزه لپ تاپ با پیچیدگی‌هایی روبرو است و این شرکت قادر به تهیه قطعات مورد نیاز خود از شرکت‌هایی مانند اینتل نیست.

مایکروسافت تاکنون در مورد ممنوعیت فروش مجوز ویندوز به هواوی سکوت اختیار کرده بود و هیچ اظهارنظر خاصی نمی‌کرد. شاید دلیل این آرامش و عدم اعتراض سران مایکروسافت به این علت بوده که مطمئن بودند هواوی هیچ گزینه دیگری نخواهد داشت و در نهایت مجبور است دوباره به استفاده از محصولات این شرکت روی بیاورد.

در واقع، انبار کردن قطعات سخت افزاری مانند پردازنده های اینتل برای هواوی می‌تواند یک راه‌کار موقت باشد، اما چنین سیاستی را نمی‌توان در مورد لایسنس ویندوز و آفیس اجرا کرد، چرا که ایالات متحده می‌تواند از مایکروسافت بخواهد مجوزها را باطل کند. حال در چنین شرایطی، دریافت مجوز رسمی برای فعالیت مایکروسافت با هواوی می‌تواند برای شرکت چینی بسیار حائز اهمیت بوده و اطمینان خاطر بیشتری برای فعالیت در حوزه لپ تاپ ایجاد کند./ 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر