بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

امکان افزایش یک واحد P/E بازار تا پایان سال

سال ۹۹ را نمی توان سال خوبی برای آن دسته از شرکت های بزرگ دانست که از مزایایی چون خوراک یا انرژی ارزان یا معافیت مالیاتی منتفع هستند.
کد خبر : ۲۰۲۱۶۱

امکان افزایش یک واحد P/E بازار تا پایان سال

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه در چند روز گذشته، رشد مناسبی داشته و شاخص کل بخشی از قله های از دست رفته را دوباره از آن خود کرده است. اتفاقاتی مثل افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت محصولات فولادی در بورس کالا و نیز، انتظار تشدید تورم کالاها در ماه های آینده از مواردی بوده که اثر مثبتی بر بازار سرمایه داشته است.

محمدصادق فدایی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازارسرمایه و پیش‌بینی روند آتی بیان کرد: با توجه به وضعیت عملکرد ماهانه شرکت‌های بزرگ و کالامحور و گزارش منتشره از انتظار سود اجماعی شرکت‌ها، به نظر می‌رسد که P/E متوسط شرکت‌های بزرگ بین ۴ و ۵ قرار دارد و می‌تواند تا پایان سال با فرض ثبات همه شرایط، یک واحد دیگر رشد کند که تقریبا به معنای بازدهی ۲۰ الی ۲۵درصدی برای شرکت‌های بزرگ خواهد بود.

وی افزود: در صورتی که شاهد افزایش نرخ ارز باشیم، البته اثر روانی افزایش نرخ ارز، این بازدهی را بالاتر نیز خواهد برد. سهام کوچک‌تر شامل سهام شرکت‌هایی که فروش داخلی (ریالی) دارند و نیز شرکت‌هایی که اکثرا بابت مسایلی چون افزایش سرمایه از محل تجدیدارزیابی دارایی‌ها و ارزش جایگزینی و ... در سال ۹۸ مورد توجه بوده‌اند؛ اکنون P/E متوسط بالای ۷ را تجربه می‌کنند و برخی از آنها نیز به سقف‌های قیمتی رسیده‌اند که باید از آنها دوری کرد.

فدایی ادامه داد: برخی دیگر مثل گروه بانکی و خودرویی و سیمانی حدودا نیمی از راه را طی کرده‌اند و هنوز جای رشد دارند که تا پایان سال می‌تواند بازدهی بین ۳۰ تا ۵۰درصد داشته باشند؛ ورود به اینگونه سهم باید حتما متکی به تحلیل باشد و چشم‌انداز روشنی از اهداف قیمتی وجود داشته باشد، در غیر این صورت زیان‌بار خواهد بود.

فدایی در ادامه گفت: لایحه بودجه احتمالا در اواخر آذر ماه تقدیم مجلس خواهد شد و قطعا بر بازار اثر حداقل روانی و مقطعی خواهد داشت؛ آثار بلندمدت بودجه، بستگی به احکام صادره در مورد قیمت ارز و معافیت‌های مالیاتی و حقوق دولتی معادن و نرخ سوخت و خوراک مجتمع‌های پتروشیمی و نیروگاهی و .... خواهد داشت و در صورتی که دولت قصد تامین منابع مالی از طرق ذکر شده داشته باشد، سال ۹۹ را نمی‌توان سال خوبی برای آن دسته از شرکت‌های بزرگ دانست که از مزایایی چون خوراک یا انرژی ارزان یا معافیت مالیاتی منتفع هستند.

وی در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت اظهار کرد: در کوتاه مدت، روند صنایع خودرو، سیمان و رایانه را مثبت ارزیابی می‌شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرعامل شرکت آسان سرمایه گستر ایرانیان در گفت‌وگو با بورس نیوز:

ارائه خدمات بی تو بی توسط " آی بی شاپ"

امروز در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی رقم می خورد؛

عرضه ۵۰ تن عایق رطوبتی در بورس کالا

گزارش روزانه بازار سرمایه؛

بازگشت سرمایه‌ها به بورس

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

"تورم" تجربه نشده در انتظار "بورس"

ارسال نظر