بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶
بازار امروز را با افزایش عرضه‌ها و روند منفی قیمت‌ها در گروه‌های کوچک بازار و همچنین معاملات متعادل و مثبت برای شرکت‌های بزرگ و صادرات‌محور پیش‌بینی می‌کنیم.
کد خبر : ۲۰۲۰۴۱

معاملات مثبت در صادرات‌محورها

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، در جریان معاملات روز گذشته شاهد دو بخش متفاوت در سطح بازار سرمایه بودیم. در ساعات ابتدایی بازار شاهد رشد بیش از ۴ هزار واحدی شاخص کل و افزایش قیمت اکثر گروه‌های قیمتی بودیم. پس از افزایش عرضه‌ها و متعادل شدن روند معاملات سهام شرکت‌هایی که با صف خرید همراه بودند، به تدریج شاهد نزول قیمت‌ها و بعضا تشکیل صف فروش در برخی نماد‌ها بودیم.

رشد سنگین قیمت‌ها در گروه‌های کوچک بازار سرمایه از جمله گروه دارویی، غذایی و خودرویی در هفته‌های اخیر در روز گذشته با افزایش عرضه‌ها منجر به روند منفی در برخی نماد‌های این گروه‌ها شد.

کاهش خوش‌بینی‌ها در خصوص رشد قیمت دلار، تخصیص ارز ۴.۲۰۰ تومانی به بخش دارو، ارائه بودجه در هفته آینده و شناسایی سود سهامداران کوتاه مدت را می‌توان از دلایل اصلی اصلاح بازار در روز گذشته عنوان کرد.
شاخص کل با رشد ۱.۵۲۴ واحدی به ۳۲۰.۱۹۴ واحد رسید و شاخص هم وزن نیز با رشد اندک ۰.۰۷ درصدی همراه بود. از سوی دیگر شاخص کل فرابورس یک درصد افت داشت. بازگشایی نماد شرکت گهرزمین پس از ارائه صورت‌های مالی ۶ ماهه و گزارش‌های ماهیانه را می‌توان دلیل اصلی کاهش شاخص فرابورس ذکر کرد.

اقتصاد جهانی

دبیر انجمن قطعه‌سازان از جدیدترین مصوبه هیأت دولت و شورای پول و اعتبار برای افزایش ۱۰ هزار میلیارد تومانی حد اعتباری ایران خودرو و سایپا خبر داد.

مازیار بیگلو با بیان اینکه افزایش ۱۰ هزار میلیارد تومانی حد اعتباری دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا در هیأت دولت و شورای پول و اعتبار مصوب شده، اظهار داشت: این مصوبه طی چند روز آینده ابلاغ خواهد شد.

وی ادامه داد: این مصوبه لزوماً به معنی آن نیست که حتماً تسهیلاتی به خودروسازان پرداخت شود بلکه ممکن است در بخش‌های دیگری مانند ضمانت‌نامه‌های گمرکی مورد استفاده قرار گیرد.

بیگلو با بیان اینکه در حال حاضر خودروسازان برای برخورداری از این مصوبه با مشکل مشمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت روبه‌رو هستند، افزود: این شرکت‌ها باید از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شوند تا بتوانند از مصوبه جدید دولت استفاده کنند که این کار حدود ۲ تا ۳ ماه زمان می‌برد.

در دیگر خبر از گروه خودروسازی، تولید ۸ماهه خودروسازان نشان‌دهنده افت ۳۲.۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است. در ۸ ماهه امسال تولید انواع سواری ۴۴۵ هزار و ۷۷۴ دستگاه بود که در مقایسه با ۸ ماهه سال گذشته کاهش ۳۲.۸ درصدی را تجربه کرده است.

طی ۸ ماهه امسال تولید ون ۸۷.۴ درصد، مینی‌بوس و میدل باس ۶۷.۸ درصد، اتوبوس ۴۳.۱ درصد و تولید کامیونت، کامیون و کشنده نیز ۷۶.۳ درصد افت داشته است. در عین حال تنها تولید وانت با رشد ۸.۹ درصدی نسبت به ۸ ماهه سال قبل همراه بوده است.

در گروه فلزات اساسی و در خبری از گروه فولاد، عضو کمیته تخصصی فولاد از تعیین مهلت عرضه داخلی شرکت‌های فولادی مطابق با برنامه تا پایان آذرماه خبر داد و گفت: چنانچه تولیدکنندگان بازار را تامین نکنند، صادرات فولاد را سهمیه‌بندی می‌کنیم. طی روز‌های اخیر و به بهانه افزایش قیمت بنزین و متعاقب آن رشد هیجانی قیمت دلار شاهد سواستفاده برخی صاحبان بنگاه‌ها و دلالان از فضای اقتصادی کشور در جهت احتکار کالا‌ها هستیم که این موضوع با واکنش شدید وزارت صمت مواجه شده است.

بازار امروز
بازار امروز را با افزایش عرضه‌ها و روند منفی قیمت‌ها در گروه‌های کوچک بازار و همچنین معاملات متعادل و مثبت برای شرکت‌های بزرگ و صادرات‌محور پیش‌بینی می‌کنیم. به نظر می‌رسد که عامل اصلی تعیین‌کننده جهت روند‌ها در بازار سرمایه، نوسانات قیمت ارز در بازار خواهد بود. قیمت ارز نیز به طور قطع از ارقام مندرج در بودجه که تا کمتر از یک هفته دیگر به مجلس ارائه خواهد شد، تعیین می‌شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

امکان افزایش یک واحد P/E بازار تا پایان سال

ارسال نظر