بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸
قطعی اینترنت گریبان "PSP"ها را گرفت

"پرداخت" سنگین "تاپکیش" از یک اتفاق

قطعی اینترنت در مدت اخیر خسارت‌های سنگینی را به شرکت‌های PSP وارد کرد که در این میان، بیش از همه "تاپکیش" و "پرداخت" متحمل زیان شدند.
کد خبر : ۲۰۲۲۲۸

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، آمار‌ها نشان می‌دهد که تعداد مشترکین اینترنت به ۶۷ میلیون و ۶۸۷ هزار نفر رسیده است. از این تعداد تنها ۴ میلیون و ۶۹ هزار نفر مشترک اینترنت ثابت هستند و ۶۳ میلیون و ۶۱۷ هزار نفر از موبایل برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند.

بر اساس این گزارش، ضریب نفوذ اینترنت در کشور به ۸۱.۴ درصد رسیده که از این میزان، سهم اینترنت موبایل ۷۶.۵ درصد و سهم اینترنت ثابت ۴.۹ درصد برآورد می‌شود. این در حالی است که در پایان سال ۹۷ ضریب نفوذ اینترنت ثابت حدود ۱۲.۵ درصد اعلام شده بود.

تحولات سیاسی اخیر موجب قطع اینترنت در سراسر کشور شد و بسیاری از کسب و کار‌ها را با محدودیت شدید مواجه کرد. از آن جا که بیش از ۷۰ درصد از کسب‌وکار‌های داخلی از سرور‌های داخلی استفاده می‌کنند و دسترسی عموم مردم به اینترنت قطع شد، کسب و کار‌های اینترنتی با مشکل اساسی مواجه شدند و در معرض خطر قرار گرفتند.

در این مدت شاهد بودیم که مدیرعامل شرکت پست از کاهش ۴۰ درصدی درآمد‌ها سخن گفت و بر اساس برآورد‌های وزارت ارتباطات، سرویس‌دهندگان خدمات اینترنتی خسارت ۱۰۸۰ میلیارد تومانی را متحمل شده‌اند!

قطع اینترنت به قدری برای شرکت‌های PSP گران تمام شد که تعداد کل تراکنش‌های انجام شده از درگاه‌های پرداخت اینترنتی و موبایلی در همان دو روز اول، افت بسیار شدید داشت و حتی با وجود رفع مشکلات توسط شرکت‌های پرداخت، تعداد تراکنش‌های روزانه تا زمان اتصال اینترنت ثابت، به نصف هفته‌های قبل از آن کاهش یافت.

شایان ذکر است که طبق آمار منتشر شده از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت، حجم کل گردش مالی تجارت الکترونیکی در سال گذشته ۲۰۸ هزار میلیارد تومان معادل ۵۷۰ میلیارد تومان در روز بوده است. به عبارتی، قطعی هر روز اینترنت خسارت ۵۷۰ میلیارد تومانی را به این تجارت وارد کرده است.

بر اساس نظرسنجی آبسیم پلاس، ۷۷ درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند قطع اینترنت بر کسب و کار آن‌ها اثر گذاشته است و در مقابل، ۱۰ درصد ابراز داشته‌اند که این موضوع هیچ‌گونه اثری بر درآمد‌های آن‌ها نداشته است.

در این میان، ۱۱ درصد از رأی دهندگان در این نظرسنجی، میانه را برگزیدند و ۲ درصد با اینترنت سروکار ندارند.

بررسی عملکرد شرکت‌های PSP حاضر در بازار سرمایه به خوبی اثر قعطی اینترنت بر درآمد‌ها را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش عملکرد آبان ماه شرکت‌های حاضر در گروه رایانه، مبلغ کل درآمد کسب شده در این ماه نسبت به مهر ماه ۸ درصد کاهش یافته است.

این شرکت‌ها در مجموع، هشتمین ماه از سال جاری را با تحقق ۱۱ هزار و ۱۸ میلیارد ریال درآمد به پایان رساندند؛ در حالی که در مهر ماه درآمد‌ها در سطح ۱۱ هزار و ۹۷۹ میلیارد ریال بود.

در این میان، بیشترین کاهش درآمد را "تاپکیش" به نام خود ثبت کرد و شاهد افت ۲۸ درصدی در این ماه بودیم. شرکت‌های "پرداخت" و "آپ" نیز که درآمد‌های خود را از درگاه اینترنت کسب می‌کنند، به ترتیب با افت ۱۹ و ۱۱ درصدی مواجه شدند و قطعی اینترنت اثر خود را بر این شرکت گذاشت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کرونا به جان شرکت‌های PSP افتاد؛

فرکانس سود روی موبایل‌های «سپ» و «آپ»

تجارت الکترونیک پارسیان، مشتری اصلی شرکت شد؛

رشد ۱۶۷ درصدی سودآوری "تاپکیش"

درآمد ۳۷هزار و ۶۳۲میلیارد ریالی در دوره ۹ ماهه بدست آمد؛

ادامه روند افزایش درآمد‌های آپ

ارسال نظر