بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴
رئیس جمهور در جریان تقدیم لایحه بودجه سال ۹۹؛

بودجه سال آتی، بودجه استقامت و مقابله با تحریم خواهد بود

حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان گفت: آمریکا، صهیونیست‌ها و دشمنان فکر می‌کردند که با تحریم شدید، ملت ایران را ناتوان کرده و دولت را از اجرای قانون و بودجه مصوب و ساخت کشور ناتوان می‌کند، اما تا امروز ناامید شده اند و در آینده هم ناامید خواهند بود.
کد خبر : ۲۰۲۵۱۹
بودجه سال آتی، بودجه استقامت و مقابله با تحریم خواهد بود
 
به گزارش بورس نیوز، حسن روحانی در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه، ۱۷ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان تقدیم لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور به مجلس گفت: در اینجا باید از نمایندگان محترم مجلس، هیأت رئیسه مجلس، ریاست مجلس شورای اسلامی که فرصت امروز را برای تقدیم لایحه بودجه سال ۹۹ فراهم کردند، تقدیر و تشکر کنم.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: خداوند بزرگ را سپاسگزارم که همانند دو سال گذشته در دولت دوازدهم، امسال در سومین بودجه‌ای که تقدیم مجلس می‌شود، در وقت قانونی مشخص، دولت لایحه مذکور را تقدیم مجلس کرد، از طرف دیگر همزمانی تقدیم این لایحه با ایام شعف ملت ایران و نمایندگان ملت برای حضور در یازدهمین دوره انتخابات مجلس را به فال نیک گرفته و امیدواریم با حضور پرشور مردم بهترین‌ها برای مجلس انتخاب شوند و مجلس یازدهم نیز همانند مجالس گذشته بتواند مسیر و راه خود را که قرآن مشخص کرده عملیاتی کند.

وی افزود: همه نمایندگان مجلس میراث‌دار شخصیت‌هایی همچون شهید مدرس، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و شهدای عزیز مجلس و همه خادمان و مخلصانی که در طول این ۱۰ دوره خدمت کرده‌اند، خواهند بود.

 روحانی ادامه داد: بودجه سال ۱۳۹۹ را از اینجا آغاز می‌کنم که سال گذشته که بودجه سال ۹۸ را تقدیم کردم، ما در سخت‌ترین شرایط تحریمی قرار داشتیم، در آن زمان در محضر شما وعده دادیم که دولت تمام توان و امکان خود را به کار خواهد گرفت و در کنار استواری ملت بزرگ ایران و ارکان دیگر نظام از جمله مجلس شورای اسلامی خواهد توانست بودجه را محقق کند و تا امروز چنین بوده است.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: امروز تقریباً ۹ ماه از سال ۹۸ می‌گذرد و در این مدت بودجه‌های جاری به موقع پرداخت شده و ۳۴ هزار میلیارد تومان از بودجه عمرانی تاکنون پرداخت شده است. از طرف دیگر طرح‌های مهم و اساسی یا افتتاح شده و یا تا پایان سال افتتاح خواهد شد بنابراین در آن شرایطی که آمریکا، صهیونیست‌ها و دشمنان فکر می‌کردند که با تحریم شدیدشان ملت ایران را ناتوان کرده و دولت را از اجرای قانون و بودجه مصوب و ساخت کشور ناتوان می‌کند، اما تا امروز ناامید شده و در آینده هم ناامید خواهند بود.

وی ادامه داد: ما در طول ۹ ماهه گذشته بر مبنای آنچه که خواست ملت ایران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بوده، در اقتصاد کلان قدم‌های قابل ملاحظه‌ای برداشته‌ایم.

رئیس جمهور ادامه داد: علیرغم آنکه شرایط بودجه‌ای و اقتصاد کشور تا اسفندماه سال گذشته بسیار نامناسب بود، از اسفندماه اقتصاد کشور تقریباً مسیر و راه درست خود را آغاز کرد و در اردیبهشت امسال آثار آن را در شاخص‌های کلان اقتصادی مشاهده کردیم. همانگونه که مطلع هستید تورم ۵۲ درصد، تورم نقطه به نقطه به ۲۷ درصد رسید.

 

روحانی با بیان اینکه رشد اقتصادی در سال گذشته منفی بود، ابراز امیدواری کرد که طبق علایم موجود و برآوردها، اقتصاد منهای نفت امسال مثبت باشد و به این هدف دست پیدا کرده و پیش بینی‌ها برای سال آینده این است که می‌توانیم چنین راهی را ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه در بخش صنعت، صنایع بورس رشد ۳.۷ درصد در تولید و ۱۴.۵ درصد در ارزش و فروش داشته است، اظهار کرد: این مهم به معنای آن است که مسیر صحیح در اقتصاد کشور آغاز شده است و در تمام بخش‌هایی که در نطق سال گذشته در محضر شما نمایندگان قول دادم، اتفاق‌های خوبی افتاده است و در این بخش‌ها دولت تلاش خواهد کرد شرایط نسبتاً مناسب را با وجود فشار و تحریم اقتصادی داشته باشد.

رئیس کابینه دوازدهم اظهار کرد: آغاز سال جاری همراه با رحمت خداوندی و بارش‌های پربرکت آسمانی بود و البته مشکلاتی برای مردم در ۲۱ استان ایجاد شد، اما در عین حال آثار بارندگی‌ها در این روز‌ها مشاهده می‌شود، چراکه روز گذشته آمار برداشت محصولات خوزستان را مشاهده کردم که بسیار خوشحال کننده بود و تمامی محصولات کشاورزی نسبت به سال گذشته رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته اند.

وی با بیان مثالی نسبت به افزایش تولیدات کشاورزی در سال جاری عنوان کرد: مثلا در استان خوزستان تولید شلتوک به ۹۰۰ هزار تن، برنج سفید به ۵۵۰ هزار تن رسیده و همه محصولات نسبت به سال گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای داشته اند که این برکت دو مسئله است؛ اول "بارندگی و رحمت خداوند" و دوم "اجرای طرح کانال کشی و زهکشی در استان خوزستان" که به این منظور ۳۰۰ هزار هکتار برای خوزستان و ایران کانال کشی شده است تا مردم در سایه این طرح عظیم و بزرگ، فعالیت کشاورزی مناسبی دارند.

روحانی ادامه داد: چند وقت گذشته درکنار مزارع عزیزان خوزستان بودم که همه آن‌ها نسبت به اجرای این طرح ابراز خوشحالی کردند، چراکه طرح کانال کشی و زهکشی در استان خوزستان توانسته بر ارزش زمین‌های آن‌ها بیفزاید. به همین منظور طرح کشاورزی را در خوزستان و ایلام ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه در مناطق گرمسیری نیز قدم‌های بسیار بزرگی برداشته شده و سد‌های بزرگی در طول ماه‌های گذشته افتتاح شده است، اضافه کرد: تاکنون در دولت یازدهم و دوازدهم مجموعاً ۲۵ سد، ۲۵ تصفیه خانه و ۶۲ تصفیه خانه فضلاب افتتاح شده است که این مهم به معنای حرکت درست اقتصاد کشور است. در واقع حرکت دولت در زمینه کشاورزی، آب و برق صحیح بوده و آنچه دشمنان دنبال می‌کردند، که همان شکست اقتصاد کشور بود، ناموفق ماند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ملت بزرگوار، استوار و فهیم ایران توانست در این شرایط سخت تحریمی، اقتصاد کشور را به خوبی پیش برد، گفت: تقریباً در ماه‌های خیر به هر استانی سفر کردم بین ۱۰ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان طرح افتتاح و معادل آن نیز کلنگ زنی شده است که به معنای آن است همه استان‌ها در مسیر رشد اقتصادی قرار دارند. فقط در حوزه آب و برق طی ۶ ماهه دوم امسال ۳۳ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح خواهد شد، بنابراین روند اقتصاد کشور هم در کلان و هم در بخش‌ها مثبت بوده است.

 

وی یادآور شد: سال گذشته برای نخستین بار در طول تاریخ توانستیم در پالایشگاه پارس جنوبی تولید خود را نسبت به قطر افزایش دهیم، در حالی که سال ۹۲ تولید ایران نسبت به قطر نصف بود و این کشور دو برابر ما بازتولید می‌کرد. همچنین در بخش میادین نفتی مرزی غرب کارون که ۷۰ هزار بشکه در روز تولید می‌کردیم امروز ۳۵۵ هزار بشکه در روز تولید داریم که به معنای هفت برابر شدن تولید نفت در این بخش است.

 روحانی در ادامه با بیان اینکه اقتصاد ما در بخش‌های مختلف مثل کشاورزی، آب، برق، انرژی، ارتباطات و گازکشی به روستا‌ها رشد داشته است، گفت: همچنین توانسته‌ایم کمبود در حوزه مسکن را با طرحی که وزارت راه تدوین کرده تا حدودی جبران کنیم و ۱۸۰ هزار واحد را در طول هفته گذشته برای اجرا آغاز کردیم ضمن اینکه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا آخر دولت عملیاتی می‌شود و ۱۷۰ هزار منزل نیز برای زلزله‌زدگان احداث و ترمیم کرده‌ایم و در کنار آن ۱۴۷ هزار واحد مسکونی نیز برای سیل‌زدگان ترمیم و احداث شده که تا پایان امسال به اتمام می‌رسد.

رئیس جمهور ادامه داد: آمریکایی‌ها تصور می‌کردند با تحریم اقتصاد کشور را دچار مشکل می‌کنند، اما با مسیر درستی که رفتیم این تصور آن‌ها به حقیقت تبدیل نشد.

وی در ادامه با اشاره به برخی نکات مهم بودجه ۹۹ عنوان کرد: بودجه ۹۹ همچون سال گذشته، بودجه ایستادگی و استقامت در برابر تحریم است و به دنیا اعلام می‌کنیم علیرغم تحریم توانسته‌ایم کشور را به خوبی اداره کنیم ضمن اینکه بودجه ۹۹ با شرایط پیش‌بینی شده اتکاء چندانی به نفت ندارد.

روحانی در ادامه درآمد حاصل از فروش نفت خام و گاز را با میزان بودجه عمرانی پیش‌بینی شده در لایحه بودجه نزدیک به هم دانست و عنوان کرد: از این رو در حوزه عمرانی جلو هستیم و در سال آینده ۷۰ هزار میلیارد تومان برای بخش عمران در نظر گرفته‌ایم که این میزان در سال ۹۱، ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده است یعنی در ۶ سال ۶ برابر شده است.

رئیس قوه مجریه در ادامه با اشاره به برخی طرح‌های کشاورزی در غرب کشور و مناطق گرمسیری عنوان کرد: تا پایان دولت دوازدهم شاهد تحول بزرگی در حوزه کشاورزی خواهیم بود و هدف ما خودکفایی در انرژی غذایی است که در دولت یازدهم ۵۵ درصد بود و امروز این خودکفایی به بالای ۷۴ درصد رسیده و تا پایان سال ۹۹ به ۸۲ درصد خواهد رسید.

وی در ادامه با اشاره به طرح‌های سامانه‌های نوین آبیاری بیان داشت: پیش از دولت دوازدهم یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی تحت پوشش سامانه‌های نوین آبیاری قرار داشت که امروز این میزان به دو میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار رسیده است که آن را تا دو برابر نیز افزایش می‌دهیم.

روحانی در ادامه با اشاره به بخش زیرساخت کشور اظهار داشت: حوزه ریل به عنوان اساسی‌ترین مسیر حمل و نقل در کشور مدّ نظر دولت یازدهم و دوازدهم بوده که پیش از آن حدود ۱۰ هزار کیلومتر ریل داشتیم و امروز این میزان به ۱۱ هزار و ۳۰۰ کیلومتر رسیده که با احتساب خطوط دوم و سوم به ۱۴ هزار کیلومتر می‌رسد.

رئیس جمهور ادامه داد: تا پایان سال گذشته ۵ استان را به ریل سراسری متصل کردیم که تا پایان سال آینده خطوط ریلی یزد – اقلید، رشت- بندرانزلی، چابهار- زاهدان و خواف – هرات نیز در دستور کار دولت است و تا جایی که توان داشته باشیم این طرح‌های مهم زیرساختی را اجرا می‌کنیم.

وی همچنین با اشاره به خودکفایی کشورمان در حوزه انرژی یادآور شد: تا پیش از این صادرات گاز در فصل زمستان امکان‌پذیر نبود چرا که با قطعی آن مواجه بودیم، اما امروز در شرایط سرمای زمستان نیز این صادرات ادامه دارد، همچنین در حوزه نفت گاز و بنزین به خودکفایی رسیده و صادرات داریم و طبق گزارش وزارت نفت تولید بنزین به روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر رسیده است در حالی که تا پیش از این ۵۲ میلیون لیتر بوده از این رو تولید بنزین به دو برابر افزایش یافته است.

 

روحانی با اشاره به اینکه دولت در زمینه مسائل زیست محیطی اقدامات مهمی را انجام داده و این روند در سال ۹۹ نیز ادامه خواهد داشت، گفت: به غیر از مسئله دریاچه ارومیه که شرایط امیدوارکننده‌ای دارد و همچنین تالاب‌ها نیز شرایط بهتری نسبت به قبل دارند، در زمینه بنزین و گازوئیل بزرگ‌ترین طرح‌های زیست محیطی اجرایی شده است.

 

رئیس جمهور تصریح کرد: امروزه ۷۵ میلیون لیتر در روز بنزین یورو ۴ و یورو ۵ و همچنین ۴۵ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۴ و یورو ۵ تولید می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه از سازمان برنامه و بودجه درخواست شده برای طرح‌های زیست محیطی در سراسر کشور خصوصاً مناطق شمالی بودجه خاص پیش‌بینی شود، تصریح کرد: به عنوان مثال مسئله پسماند در شمال کشور مورد اهمیّت قرار دارد که باید به آن رسیدگی شود.

 

روحانی با اشاره به اجرای طرح تحوّل سلامت در سطح کشور افزود: همانند سال جاری طرح یاد شده در سال ۹۹ نیز اجرایی خواهد شد، زیرا این موضوع از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم است و تا پایان این دولت در کنار این طرح خواهیم ایستاد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در آغاز به کار دولت یازدهم ۹۶ هزار تخت بیمارستانی در کشور وجود داشت، تصریح کرد: امروزه ۱۲۳ هزار تخت در کشور وجود دارد که تا پایان سال نیز به ۱۳۱ هزار تخت بیمارستانی خواهد رسید و بر اساس پیش‌بینی‌ها این رقم تا پایان سال آینده ۱۳۷ هزار تخت آماده خواهد شد.

 

وی در خصوص پرداخت هزینه‌های درمانی مردم نیز گفت: در گذشته پرداختی مردم ۳۷ درصد هزینه‌ها را شامل می‌شد که امروزه این رقم در شهر‌ها به ۱۰ درصد و در روستا‌ها به ۵ درصد رسیده است.

روحانی با اشاره به میزان قدرت خرید مردم و شرایط زندگی کنونی جامعه گفت: مسئله رسیدگی به قدرت خرید مردم جزء موارد اساسی در سال جاری بوده و در سال ۹۹ نیز خواهد بود؛ در شرایط تحریم مردم در سختی و فشار هستند و این در حالی است که می‌دانیم قدرت خرید مردم کاهش یافته است.

رئیس جمهور در این راستا افزود: البته باید یادآور شد مسئله صادرات و واردات، جابه‌جایی پول و ارز کشورمان در خارج از مرز‌ها دچار تغییراتی شده است؛ در صادرات نفت مشکلاتی وجود دارد، اما مشکلات را کاهش دادیم.

وی تصریح کرد: در سال جاری برای کالا‌های اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص یافت و در بودجه سال ۹۹ نیز ارز ۴۲۰۰ تومانی پیش‌بینی شده است.

 

روحانی تصریح کرد: همگان می‌دانند کنترل ارز چند نرخی مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد، اما علیرغم وجود طرح‌های مختلف و بحث‌های مختلف که صورت گرفته است به خاطر رفاه مردم و کاهش مشکلات معیشتی مردم شرایط را تحمل می‌کند.

رئیس جمهور گفت: یادآور می‌شود برای کالا‌های غیراساسی نیز ارز نیمایی ۸۵۰۰ تومانی در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است تا معیشت مردم در سختی نباشد و تلاش خواهیم کرد حقوق و مستمری افراد آسیب‌پذیرتر را به قدر توان دولت افزایش دهیم.

 

وی ادامه داد: طی ۲- ۳ هفته گذشته بیش از هزار میلیارد تومان در راستای اجرای قانون کمک به معلولان به این افراد اختصاص یافته است. این موضوع به علاوه موارد پرداختی دیگر است.

 

روحانی با اشاره به اینکه شرایط پرداختی به مستمری‌بگیران ۳ برابر شده است، تصریح کرد: حقوق ثابت کارمندان در سال جاری ۲۰ درصد افزایش داشته است و تلاش شده در سال آینده نیز ۱۵ درصد افزایش یابد که در طی این دو سال مجموعاً ۳۵ درصد حقوق‌شان افزایش داشته است.

 

رئیس جمهور گفت: در اجرای طرح اخیر تلاش کردیم افرادی که در فشار بیشتری هستند از کمک معیشتی برخوردار شوند که بر این اساس ۶۰ میلیون نفر تحت پوشش قرار گرفته‌اند که این روند در سال آینده نیز در راستای کاهش فشار معیشتی ادامه خواهد داشت.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه مبنای بودجه سال ۹۹ بر اساس فشار حداکثری و ادامه تحریم‌های آمریکاست، گفت: این به معنای این نیست که دولت قدم‌های دیگری را برندارد، و ما مبنای آن را اینگونه تنظیم کرده ایم.

 

وی با ابراز خرسندی از اینکه روابط اقتصادی ما با کشور‌های همسایه و چند کشور غیرهمسایه روند بهتری را طی می‌کند، افزود: امیدواریم سال آینده شرایط بهتری را با این کشور‌ها داشته باشیم؛ صادرات ما با ورود موقت در اتحادیه اورآسیا رونق بهتری خواهد یافت و ورود ما به این معناست که صادرات با ارقام بهتر بدون تعرفه یا تعرفه ناچیز انجام می‌گیرد و رونق می‌گیرد.

رئیس دولت دوازدهم تصریح کرد: ما این طرح را با ترکیه اجرا کرده ایم و با آذربایجان و کشور‌های دیگر نیز اجرا خواهیم کرد؛ از ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری روسیه در ایران که دو میلیارد دلار آن نهایی شده و اجرایی می‌شود، مابقی عملیات سال آینده در سال ۲۰۲۰ اجرایی می‌شود و امیدواریم در این رابطه ۵ میلیارد دلار سرمایه وارد کشور شود و شرایط اقتصادی ما بهتر خواهد شد و مردم در فشار نخواهند بود.

روحانی یادآور شد: هر چه ما به دست آورده ایم در سایه حمایت‌های مجلس و سایه هدایت‌های رهبری و حضور مستمر مردم در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی است و این روند در سال آینده هم ادامه خواهد یافت.

رئیس جمهور گفت: قدرت پهن باند و شرایط ارتباطی ما نسبت به آغاز دولت دوازدهم به طور تقریبی ۲۰ برابر شده است و شبکه ملی اطلاعات را به گونه‌ای تقویت می‌کنیم که مردم برای رفع نیاز‌های خود احتیاجی به خارج نداشته باشند. اخیراً رهبری دستوری را در این زمینه دادند که شورای عالی فضای مجازی آن را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به ویژگی‌های بودجه سال ۹۹ افزود: حقوق و مزایای کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشگری ۱۵ درصد افزایش افزایش و همسان سازی حقوق بازنشستگان ادامه می‌یابد، مقابله با فقر مطلق را به عنوان مسئله‌ای مهم امسال با اعتبار بیشتری برای تحقق ریشه کنی فقر مطلق دنبال می‌کنیم.

روحانی تصریح کرد: اعتبار لازم برای رتبه بندی معلمان در بودجه پیش بینی شده و بخش عمده مدیریت طرح‌های ملی که مطالبه استان‌ها و نمایندگان بود را به استان‌ها واگذار کردیم، بنابراین ۶۵۰ طرح ملی به استان‌ها واگذار شده است.

رئیس جمهور یادآور شد: یکی از دغدغه‌های برخی نمایندگان و وزیر آموزش و پرورش استاندارد کردن سیستم گرمایش مدارس بود که وزیر نفت این وظیفه را برعهده گرفت و در سال آینده آن را اجرایی خواهیم کرد.

وی افزود: مسئله گازسوز کردن خودرو‌های حمل و نقل عمومی از طرف دولت اعلام شد و در سال آینده آن را اجرایی خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه طرح تحول سلامت استمرار می‌یابد، گفت: بودجه دستگاه‌های اجرایی برنامه محور خواهد شد و دولت برای کوچک سازی و عدم تصدی گری تلاش می‌کند.

رئیس جمهور با اعلام اینکه ۱۰۰ ردیف هزینه‌ای بودجه حذف و بودجه شرکت‌های دولتی یک ماه زودتر به مجلس تقدیم شده است، بیان کرد: در بودجه سال آینده شرکت‌های دولتی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری خواهند کرد، ۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی است، بنابراین ۲۷۰ هزار میلیارد تومان شرکت‌ها سرمایه گذاری خواهند داشت که باعث رونق اقتصاد خواهد شد.

روحانی گفت: لایحه بودجه سال ۹۹ از حیث منابع و مصارف ۱۹ میلیون و ۸۸۷ و ۳۷۱ هزار میلیارد ریال است که منابع بودجه عمومی دولت ۵ میلیون و ۶۳۸ هزار و ۲۹۳ هزار میلیارد ریال و منابع عمومی بودجه ۴۸۴ هزار میلیارد تومان برای سال ۹۹ در نظر گرفته شده که ۴ میلیون و ۸۴۵ هزار و ۹۶۸ هزار میلیارد ریال درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها و ۷۹۲ هزار و ۳۲۵ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است و بودجه شرکت‌های دولتی ۱۴ میلیارد و ۸۳۹ هزار و ۴۵۸ هزار میلیارد ریال پیش بینی شده که این لایحه بودجه طبق اصل ۵۲ قانون اساسی تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود که امیدواریم نمایندگان امسال در نیمه بهمن ماه بودجه را تحویل دولت دهد تا بتوان آیین نامه‌های اجرایی آن را قبل از پایان سال نهایی کنیم. 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی:

پرداخت ۲۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل تبصره ۱۸

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

سود‌های تورمی به نفع "بورس"

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

"شاخص" دنباله رو "دلار"

ارسال نظر