بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸
اختتامیه دهمین کنفرانس ملی سازه و فولاد، پنج شنبه 21 آذر ماه سال جاری در سالن همایش های هتل المپیک برگزار شد. این نمایشگاه و کنفرانس که یک دهه از عمرش می گذرد در بخش های مختلفی از جمله نمایشگاه ملی سازه وفولاد، ارائه مقالات تخصصی ، کارگاه های تخصصی ، انتخاب و معرفی طرح های برتر فولادی ، انتخاب و معرفی چهره فولادی ، انتخاب و معرفی پایان نامه برتر فولادی هر ساله انجام می پذیرد.
کد خبر : ۲۰۳۴۲۸

به گزارش بورس نیوز، حمید محمدی گرفمی، رئیس هیات مدیره شرکت ویسپرد که جایزه طرح برتر فولادی در دسته بندی سازه‌های خاص را گرفته اند گفت:

اسکای لایت  چهارراه جهان کودک طرح برتر فولادی شد

این برج در ضلع جنوب شرقی چهارراه جهان کودک تهران واقع شده است و دارای ۳۴ طبقه (۷ طبقه زیر زمین و ۲۷ طبقه روی زمین) با ارتفاع بیش از ۱۵۰ متر است. فرم سازه و معماری آن جالب توجه بوده به ویژه در رأس آن که دارای برشی به شکل شیبدار است. از همان روز نخست کارفرما در نظر داشت با توجه به موقعیت مکانی پروژه، ساختمانی درجه یک در سطح کشور احداث کند. به این منظور معماری، سازه و مصالح مصرفی آن خاص است و از متخصص ترین و مجرب ترین تیم های مشاوره برای نظارت و اجرا استفاده شده است.
بر همین اساس، با توجه به ابعاد زمین و ارتفاع برج، معمار از عدد یک به منظور طراحی شکل و فرم کلی طرح بهره گرفته است؛ به همین منظور رأس برج باید همانند عدد یک به شکل شیبدار اجرا شود تا عدد یک در نظر بیننده به وضوح تداعی کند. همچنین شیب ۵۴ درجه و شکل هندسی منتظم سازه تاج، علاوه بر خاصتر و متمایز کردن بیش از پیش طرح، موجب شد تا پوشش سقف شیبدار رأس برج، به عنوان نگین و چشم پروژه در نظر بیننده جلوه کند.
دلایل انتخاب شدن طرح شما به عنوان طرح برتر فولادی چه بوده است؟
با توجه به فرم پرسشنامه شرکت در انتخاب طرح برتر فولادی و مستنداتی که به منظور بررسی در اختیار کمیته انتخاب طرح برتر قرار گرفته است، به نظر می رسد پارامتر‌هایی همچون نوآوری در معماری و طراحی سازه، استفاده از مصالح نوین و تجهیزات خاص، کیفیت اجرا و کنترل ها و بازرسی های مربوطه، مقوله مهندسی ارزش، حفاظت در برابر حریق، تعمیر و نگهداری در شرایط سرویس و پس از زلزله و رعایت الزامات HSE (ایمنی، بهداشت و محیط زیست) موردتوجه کمیته قرار گرفته و طرح حائز امتیاز حداکثری شده است.
همچنین به نظر می رسد شاخصه های منحصر به فرد معماری این طرح در دنیا مانند هندسه خاص و شیب قابل توجه از دیگر عوامل تأثیرگذار در رأی کمیته داوران بوده است.
با توجه به اینکه سازه مذکور معماری خاص دارد، کارکرد آن چیست؟
سقف مورب طبقه فوقانی واقع در رأس برج به دلیل تأمین حداکثر میزان نور خورشید به منظور روشنایی در طول روز طبقه فوقانی، داشتن دید کامل نمای شهر از بالای برج، همخوانی و تبعیت از جزئیات و ویژگی‌های نمای برج و امکان نورپردازی در شب به صورت سقف پوشیده با شیشه و نورگیر (اسکای لایت) طرح و اجرا گردید.
ویژگی های سازه از نظر ابعاد، وزن و مشخصات نوع فلز چیست؟
سازه اسکای لایت با وزن حدودی ۶۰ تن، بستر لازم را به منظور پوشش سقفی به مساحت حدود ۶۰۰ متر مربع و دهانه آزاد ۲۷ متر با شیشه مهیا می کند. این سازه دارای شکل هندسی شش ضلعی است که در سیستم سازه ای آن از فولاد‌های متداول در بازار ایران و کابل های پیش تنیده (پس کشیده) استفاده شده است.
با توجه به حاکم بودن شرایط تحریم بر کشور، اجرای طرح شما با چه مشکلاتی روبرو بوده است؟
خوشبختانه در کنار به کارگیری تیم توانمند به منظور اجرای سازه، در زمینه طراحی به فاکتور‌های قابلیت اجرا در داخل کشور نیز توجه شده بود. مشکل غیر قابل حلی که منجر به توقف یا تأخیر در روند اجرای پروژه شود، نداشتیم. چالش های بوجود آمده در روند اجرایی پروژه نیز با تکیه بر دانش فنی عوامل و تجربیات پیشین آنها رفع شد.
مجموعه تیم مهندسین طراح، پیمانکار و کارفرما با سابقه‌ای درخشان در زمینه طراحی و اجرای سازه‌های خاص توانسته با بهره گیری از توانمندی¬های بهترین متخصصین مجرب و با تکیه بر دانش روز، با انجام محاسبات دقیق مهندسی، سرعت و کیفیت حداکثری در ساخت و اجرا، سازه‌ای خاص با شاخصه های معماری ویژه را که با توجه به هندسه، شیب قابل توجه و ارتفاع زیاد از تراز خیابان، در سطح بین المللی منحصر به فرد است با موفقیت طراحی، اجرا و به اتمام برساند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر