بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸
مدیر مالی «قجام» در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد:

بررسی زوایای حذف احتمالی ارز دولتی ‌قندی‌ها

شرکت فرآورده های غذایی و قند تربت جام برنامه افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران را هم در دست انجام دارد و منتظر اخذ مجوز از سازمان بورس و طی کردن سایر مراحل این افزایش سرمایه هستیم.
کد خبر : ۲۰۳۷۵۷

بررسی زوایای حذف احتمالی ارز دولتی صنعت قندی

به گزارش بورس نیوز، یکی از مدیران وزارت جهاد کشاورزی هفته گذشته اعلام کرد حذف ارز دولتی واردات شکر و برنج در دست بررسی بوده و به نظر می‌رسد حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی واردات شکر سود ریالی شرکت های قندی را افزایش خواهد داد.

یکی از سهم های پر نوسان گروه قندی سهم شرکت فرآورده های غذایی و قند تربت جام است. این شرکت از ابتدای امسال تا تیرماه یک رشد قیمت تقریبا ۱۰۰ درصدی داشته و بعد از آن روند نزولی به خود گرفته و فاصله زیادی با قیمت های اول سال ندارد.

محمدرضا اخوان مدیر مالی شرکت فرآورده های غذایی و قند تربت جام «قجام» در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص تاثیر حذف احتمالی ارز دولتی از واردات شکر بیان کرد: حذف احتمالی ارز دولتی از واردات شکر از چند جنبه قابل بررسی است.

وی ادامه داد: نخست آنکه کل فرآیند واردات شکر (به لحاظ مقداری) از مرحله تخصیص ارز تا واردات شکر خام و تولید شکر سفید و عرضه در بازار، کاملا شفاف بوده و در قالب سامانه جامع تجارت قابل بررسی است. بنابراین تخصیص ارز دولتی به واردات شکر بعنوان یک کالای استراتژیک، هیچ رانتی ایجاد نکرده و دلیلی برای حذف ارز دولتی صنعت قند و شکر وجود ندارد.

اخوان افزود: همچنین در حال حاضر امکان در زمینه تولید چغندرقند به خودکفایی نرسیده ایم و بخشی از نیاز کشور به شکر، از طریق واردات شکر خام تامین می گردد. به همین سبب هم کارخانجات قندی امکان تولید با تمام ظرفیت را ندارند. حذف ارز دولتی واردات شکر خام و افزایش هزینه تامین مواد اولیه، بهای تمام شده را افزایش خواهد داد. بنابراین اگر قرار باشد تولیدکنندگان دچار ضرر و زیان نشوند، می بایست قیمت فروش شکر هم متناسب با افزایش بهای تمام شده، تعدیل شود.

این فعال قندی گفت: این در حالی است که نرخ حقوق و دستمزد و هزینه های سربار هم هر ساله افزایش می یابد. قیمت فروش شکر، به صورت دستوری تعیین می شود و بهای تمام شده تولیدکنندگان هر چقدر هم که باشد، امکان فروش شکر با نرخ بالاتر از قیمت مصوب را ندارند. در این چند سال نیز معمولا نرخ مصوب کمتر از انتظار تولیدکنندگان بوده و حاشیه سود صنعت قند، کمتر از حد معقول بوده است. چغندرقند به میزان کافی کشت نمی شود.

وی تصریح کرد: کشت پاییزه چغندرقند هم مصرف آب کمتری دارد و هم می تواند به رونق تولید قندی ها کمک کند و هم در صورت برنامه ریزی صحیح، می توان کشت پاییزه را جایگزین کشت بهاره کرد؛ ولی متاسفانه سیاست های حمایتی در مورد کشت پاییزه چغندرقند اتفاق نیفتاده و به دلیل عدم حمایت کافی، کشت پاییزه چغندرقند چندان مورد اقبال قرار نگرفته است. نکته دیگر آنکه کارخانجات قندی در مورد نرخ خرید چغندرقند و تامین مواد اولیه هم اختیاری ندارند. قیمت پایه خرید چغندرقند از کشاورزان به صورت دستوری و مصوب اعلام می شود. علاوه بر این ابزارهای تشویقی هم برای چغندرکاران در نظر گرفته می شود که به بهای تمام شده چغندرقند اضافه می کند.

اخوان خاطرنشان کرد: این در حالی است که ضریب استحصال تولید شکر از چغندرقند، ۱۰۰ درصد نیست و همواره مقداری هم ضایعات وجود دارد. از این رو شرکت های قندی به منظور کنترل هزینه ها، دائما بار فشار بر نیروی انسانی را بیشتر کرده و با کاهش تعداد نیروی شاغل در کارخانجات، هزینه ها را کنترل کرده اند.

فعال صنعت قندی اضافه کرد: قیمت شکر در بازار برای مصرف کنندگان معمولا بالاتر از نرخ مصوب خرید شکر از کارخانجات است و به نظر می رسد دلالان بیش از تولیدکنندگان سود کسب می کنند! با این شرایط اگر قرار باشد ارز دولتی واردات شکر حذف شود، باید نرخ فروش شکر به میزانی تعیین شود که حاشیه سود تولیدکنندگان حفظ شود و فشاری به صنعت تحمیل نشود.

مدیر مالی «قجام» در خاتمه در رابطه با وضعیت شرکت گفت: شرکت امسال برای تامین چغندرقند با مشکلات زیادی روبرو بود و امیدواریم برای تحقق شعار رونق تولید، تدبیری برای حمایت از کشاورزان و چغندرکاران بعمل آید. شرکت فرآورده های غذایی و قند تربت جام برنامه افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران را هم در دست انجام دارد و منتظر اخذ مجوز از سازمان بورس و طی کردن سایر مراحل این افزایش سرمایه هستیم.

«لازم به ذکر است قجام جزو نمادهای تابلوی زرد بازار پایه بوده و در حال انجام افزایش سرمایه از مبلغ ۳۱۲ میلیارد ریال به ۵۰۰ میلیارد ریال به منظور اصلاح ساختار مالی است.»

اشتراک گذاری :
ارسال نظر