بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
تنها ظرف مدت یک روز پس از انتشار خبر شهادت سردار بزرگ ایران قیمت نفت و طلا در بازار جهانی بیش از ۴ درصد افزایش یافته است. بورس آمریکا تغییرات نامیمونی را تجربه کرد. دراین بین پیش بینی‌ها از وضعیت...
کد خبر : ۲۰۵۰۴۲

به گزارش بورس نیوز،  ظرف مدت یک روز پس از انتشار خبر شهادت سردار بزرگ ایران قیمت نفت و طلا در بازار جهانی بیش از ۴ درصد افزایش یافته است. بورس آمریکا تغییرات نامیمونی را تجربه کرد. دراین بین پیش بینی‌ها از وضعیت بازار جهانی حکایت از روند صعودی قیمت‌ها طی دو تا سه هفته آینده ناشی از ترور شهید سردار قاسم سلیمانی بزرگ مرد ایران دارد.

آنطور که کارشناسان معتقدند قیمت نفت و طلا روند صعودی را همچنان طی خواهد کرد و البته بورس جهانی نیز متزلزل خواهد ماند. اما بیشترین تغییر قطعا در عراق اتفاق خواهد افتاد. شنیده‌ها حکایت از این نکته دارد که ناآرامی‌ها در این کشور به نفت نیز رسوخ خواهد کرد. توسعه میادین این کشور که در اختیار اروپایی‌ها و به ویژه آمریکایی‌ها بوده فعلا متوقف شده و تمام کارکنان این کشور‌ها به خانه بازگشته اند.

ازسویی دیگر پیش بینی‌ها از تزلزل در صادرات نفت این کشور نیز حکایت دارد. کشوری که پس از تحریم نفت ایران بخشی از سهم ایران را به خود اختصاص داد و نفت بیشتری صادر کرد قطعا طی روز‌های آینده تغییرات محسوسی را در مشتریان خود شاهد خواهد بود. چراکه به نظر می‌رسد حداقل کرد‌های عراق در فروش ۳۰۰ هزار بشکه نفت روزانه خود کمی تغییرات ایجاد کنند. بااین حساب باید منتظر تغییر در لیست مشتریان نفتی این کشور بود. با اینحال آنطور که کارشناسان اعتقاد دارند باید در انتظار تغییرات بزرگی در فروش نفت خاورمیانه طی روز‌های آتی بود. چراکه قطعا ایران در صورت تصمیم بر عملیات انتقامجویانه علیه آمریکا نیز عجولانه اقدام نخواهد کرد و حداقل بازار جهانی التهابی بزرگ و البته مداومی را طی هفته‌های آینده را تجربه می‌کند.

همچنین باید براین نکته تاکید کرد که دیگر عراق برای نفتی‌های آمریکایی و یا هر شرکت نفتی که به هردلیلی به آمریکا نزدیک است امن نخواهد بود و همین ناامنی باعث تغییرات بزرگی در ترکیب پیمانکاران فعال دراین کشور خواهد شد.

برهمین اساس تمام کارشناسان براین نکته باور دارند که نفت خاورمیانه رویی دیگر را طی روز‌های آتی و حتی هفته‌های آتی تجربه خواهد کرد که قطعا برای برخی از کشور‌های همراه با سیاست‌های امروز آمریکا خوشایند نخواهد بود. بازار نفت قطعا التهاباتی را تجربه می‌کند که اگر نگرانی احتمال بسته شدن تنگه هرمز به آن اضافه گردد نفت را با روند صعودی مواجه خواهد کرد که قطعا می‌تواند روز‌های ابتدایی سال میلادی ۲۰۲۰ را با نفت ۱۰۰ دلاری تاریخی سازد!

اشتراک گذاری :
ارسال نظر