بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

زنگ خطری پیش روی صادرات فرآورده های نفتی

عضو هیات رئیسه انجمن تولیدکنندگان قیر گفت: بخشی از قیر صادراتی به پاکستان و افغانستان، مشکلات کیفی جدی داشته است.
کد خبر : ۲۰۶۵۸۰

زنگ خطری پیش روی صادرات فرآورده های نفتی

به گزارش بورس نیوز، در خبرهای روز گذشته اعلام شده بود همسایگان شرقی بابت کیفیت پایین فرآورده های نفتی صادراتی ایران، گله دارند.

حسن تاجیک عضو هیات رئیسه انجمن تولیدکنندگان قیر در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: گلایه مشتریان صادراتی بابت کیفیت پایین فرآورده های نفتی از جمله قیر، موضوع جدیدی نیست. از سال ۸۵ انتقاداتی از سوی مشتریان صادراتی مطرح شد.

وی ادامه داد: برای مثال در بشکه‌های قیر، ضایعاتی قرار داده شده بود که وزن بشکه‌های قیر را بیشتر نشان می‌داد یا محصولات صادراتی، برخی مشخصه‌های صادراتی را داشت و فاقد برخی ویژگی‌ها مثل درجه خلوص بود؛ به همین دلیل بخشی از قیر صادراتی ایران در تست مارشال یا تست عملیاتی جاده رد می‌شد و این مشکلات فقط شامل قیر نبوده و بسیاری از فرآورده‌های نفتی صادراتی ایران با چنین شرایطی مواجه بودند.

تاجیک افزود: بیشترین مشکلات هم مربوط به محصولات صادراتی به افغانستان بوده البته مشتریان صادراتی در تاجیکستان و کنیا و... نیز با مشکلات کمی و کیفی در قیر صادراتی مواجه شدند.

عضو هیات رئیسه انجمن تولیدکنندگان قیر درخصوص اهمیت نام صادراتی ایران، اظهارکرد: بررسی‌های حضوری که در این خصوص انجام شده حاکی از آن بوده که به منظور جلوگیری از خدشه‌دار شدن نام محصولات صادراتی ایران، اقداماتی از جمله اجباری شدن استاندارد و نظارت بر واردات VR از عراق توسط گمرک و... صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: برخی تولیدکنندگان، با افزودن این محصول به قیر صادراتی، موجب افت کیفی و همین طور کاهش بهای تمام شده محصول می شدند.

تاجیک تصریح کرد: در نظر داشته باشید که بالغ بر ۹۰ درصد قیر صادراتی ایران، قیر با کیفیتی است که توسط تولیدکنندگان مطرح کشور تولید می شود؛ محصولی هم که در بورس کالا عرضه می شود، به لحاظ کیفی کاملا مطلوب است؛ اما نباید اجازه دهیم صادرات حتی اندک محصولات بی کیفیت، آبروی محصولات ایرانی را ببرد. نکته اینجا است که تولیدکنندگان قیر با مشکل قیمت گذاری دستوری مواجه هستند و قیمت تعیین شده برای فروش محصولات، جوابگوی رشد هزینه های تولید نیست. شاید همین موضوع، بعضی تولیدکنندگان کوچک را به تولید و عرضه محصولات کم کیفیت سوق داده است. بخشی از قیر صادراتی به پاکستان و افغانستان، مشکلات کیفی جدی داشته و واسطه ها محصولات کم کیفیت را با نام محصول درجه ۳ خریداری می کنند.

این فعال صنعت قیر در پایان اضافه کرد: در خصوص مشکلات کمی و کیفی قیر صادراتی از سنوات قبل بارها صحبت کرده ایم و امیدواریم با تشدید نظارت ها، از تولید و صادرات محصولات کم کیفیت جلوگیری شود تا مبادا در آینده به شرایطی برسیم که مرزهای صادراتی، به روی قیر ایران بسته شود. زنگ خطر مجدد برای صادرات قیر و سایر فرآورده های نفتی صادراتی ایران به صدا درآمده و انتظار می رود هر چه زودتر این مشکلات برطرف شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو هیات رئیسه انجمن تولید کنندگان قیر در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

یک "بخشنامه" و تصمیمی به ضرر صادرکنندگان

عضو هیات رئیسه انجمن تولید کنندگان قیر در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

یک "بخشنامه" و تصمیمی به ضرر صادرکنندگان

ارسال نظر